Ja echt he vind ik ook, het groeit gewoon nooooit meer aan. Maar het is zo lief
Een van mijn katten plast weer regelmatig voor de bak. Ik weet gewoon niet meer wat ik ermee moet. Behalve weer een plasje opvangen.
Hm ja is ook het proberen waard, ga âm straks helemaal schoonmaken en hopen dat hij ophoudt haha. Las op internet ook dat het kon zijn dat er grint tussen zân tenen zit, maar vind het gek dat hij dan al krabt voordat ie ĂŒberhaupt een stap in de bak heeft gezet. Nouja, elke gek heeft zo zân gebrek en dit zal die van hem zijn denk ik.
Nooooo⊠een van mn binnenkattennheeft vlooien. eind vorige week heb ik ze zoân pipetje gegeven maar zag er net weer 1 lopen in zn vacht. Hebben jullie tips wat ik nog meer kan doen ??
Heel veel kammen en de vlooien verzuipen in een bakje water met een drup afwasmiddel. Huis elke dag stofzuigen en eventueel zoân spray gebruiken voor het huis.
Ik zweer bij Seresto vlooienbandjes.
ja dat is ook bog zoiets⊠mn katten willen niet gekamt worden⊠ik ga eens in de zoveel tijd naar de trimsalon⊠thnx anyway!!
Een van mijn katten is daar ook moeilijk in, maar het moest wel. Heel veel geduld van mijn kant en frustratie voor hem, maar zo ben ik er wel van af gekomen!
ik heb het ook maar afgedwongen!
Hopelijk is je kat snel van de vlooien af!
Mijn kat geeft redelijk vaak over. Minstens een keer per week. Geen haarballen, eigenlijk nooit, maar echt hele brokken voer. We zijn hiervoor al bij de dierenarts geweest en verder is hij helemaal gezond, volgens haar is hij gewoon te gulzig (klopt ook, hij schrokt alles naar binnen. Heeft voor hij bij ons was met katten gewoond waar hij flink mee gevochten heeft en vertoont daar nog trekjes van).
We hebben hem een tijd die dental brokken van Royal Canin gegeven omdat hij dan wel moet kauwen, maar ook dat ging op een gegeven moment weer mis en toen zijn we maar weer overgegaan op iets minder dure brokken omdat het toch geen zin had. Het helpt ook niet dat hij superkieskeurig is met eten en niks lust, en als je eindelijk iets gevonden hebt meneer er na drie weken weer klaar mee is, dus we moeten sowieso veel afwisselen. We geven hem nu minder per keer, en vaker op de dag, maar dat helpt ook maar minimaal en ik weet het verder echt niet meer.
Hij eet en drinkt verder prima en is super energiek, alleen dat braken de hele tijd is voor ons, maar voornamelijk voor hem vervelend. Vind het ook altijd zo zielig. Heeft iemand van jullie dit ook met je kat meegemaakt en het wel op weten te lossen?
Heb je iets van een voedertoren voor je kat? Dat hielp bij mijn kat heel erg om minder snel te eten.
Zoiets bedoel ik.
Hebben al jullie katten echt een eigen mandje? Voor onze kat (toen kitten) hebben we destijds een mandje gekocht, daar likt hij hij ook veel aan dus ik zie dat een beetje als zijn tut ofzo. Toen we de poes haalden heb ik wel een kussen gekocht, daar liggen ze beiden sporadisch op, maar soms voel ik me lullig dat zij geen eigen tut heeft.
Mijn kat ligt overal behalve in het mandje wat we voor hem gekocht hebben. Hij heeft er letterlijk nog nooit in gelegen. Wel hebben we een grote krabpaal met mandjes waar hij wel eens ligt. Wel schattig dat jullie kat likt aan het mandje wat jullie voor hem gekocht hebben, maar zou mij niet schuldig voelen tov de poes.
Ah vervelend, wij hebben dit inderdaad ook gehad met onze kat (iets minder erg, maar toch niet leuk). Geef je brokjes of natvoer?
Wat bij ons hielp was een voerpuzzel, zoals bijv deze: https://www.zooplus.nl/shop/katten/speelgoed/denkspeelgoed/voerbak/115002
De toren die @FrozenFlame adviseert heb ik ook overwogen, maar mijn katten zijn nogal lomp en sloperig, en ik las verhalen over dat ze dan gewoon heel die toren omduwen
Ik legde in de puzzel dan alle brokjes, en dan moesten ze het er uit peuteren voor ze het op konden eten. Gulzige kat at minder snel (geen overgeven meer) en ook niet meer teveel (hij was iets te dik doordat hij zo snel en iets teveel at, nu is hij goed op gewicht).
Andere kat vond het ook geweldig om hieruit te eten, ze verkozen het boven brokjes uit hun saaie bakje
Wel in het begin even samen oefenen met je kat, dat hij niet gefrusteerd wordt als hij niet gewend is te puzzelen. Dan zie je vanzelf welke handelingen hij wel kan en welke (nog) niet.
P.S. ik schrijf dit in verleden tijd omdat nu een van onze katten op blaasgruisvoer zit, en we dus geen âopen voerâ meer kunnen hebben. Ze krijgen nu eten uit de Surefeed en de puzzel komt af en toe te voorschijn voor snoep Gelukkig nu geen overgeven meer door te snel eten
Onze katten wisselen heel erg van plekjes. De ene periode is de kattenpaal helemaal het ding, nu kijken ze er al een paar maanden niet naar om, maar is ineens op de kast in de gang de hot-spot. Dan ineens liggen ze elke dag in hun mandje, dan weer helemaal niet en is een stoel veel beter. Er is geen pijl op te trekken.
Ik zorg dat er voldoende keus is in elke ruimte van het huis: zacht, hard, laag, hoog, verdekt, open. En dat zijn echt niet allemaal speciale kattendingen, ook gewoon meubels waar ze op/onder/in mogen komen.
Ik zou me inderdaad niet schuldig voelen over de poes. Heeft ze wel andere plekjes waar ze graag ligt? Bij ons heeft 1 kat ook echt zijn âeigen plekâ waar de ander nooit op ligt/mag liggen. Verder delen ze alle plekjes zonder moeite. De andere kat heeft geen âeigen plekâ, maar dat is denk ik meer omdat hij het nooit zo toegeeigend heeft. Er is genoeg in huis wat hij had kunnen claimen mocht hij daar behoefte aan hebben.
@Kaasvlinder @FrozenFlame Ik vrees dat hij die toren idd ook gewoon omver keilt haha, anders was dat wel een goed idee geweest, maar we kunnen die puzzel wel proberen! Hij speelt ook heel graag en heeft veel aandacht nodig dus ik hoop dat hij zich dan ook wat minder verveelt als hij echt moeite moet doen voor zân eten. We geven hem overigens brokjes over de dag verspreid en bij het avondeten natvoer. Thanks, allebei!
Ah wat een dotjes allemaal! Ik zal de onze zo ook eens posten. Wij hebben nu een kater, 3 jaar oud. Tot nu toe hebben we de kat binnen gehouden, we wonen drie hoog en hebben ook geen kattenluikje o.i.d. Straks verhuizen we naar een normale woning en gaat âie dus echt naar buiten! Super spannend (voor mij haha). Maaarrrr; we willen graag als we er wonen, een 2e kat/poes erbij. Onze kat is bij ons altijd alleen geweest, verder heeft âie ongeveer 5 maanden (vanaf geboorte) bij zijn broertjes en zusjes geleefd.
Wat is wijsheid? Een kitten, of een oudere uit het asiel die wel met andere katten kan? Hoe weet ik of onze kat dit wel kan? Hij is heel sociaal in ieder geval richting mensen, niet schuw of wat dan ook.
Als het natvoer er ook wel eens uitkomt, zou je ook kunnen kijken naar een voerpuzzel die daar wat meer geschikt voor is. Die ik stuurde is vooral handig voor brokjes. Je hebt volgens mij van die ronde âbordenâ met pinnetjes/bobbels enzo hiervoor, dan moeten ze het er echt tussenuit likken .
Sowieso zijn er ook veel andere voerpuzzels, die net wat anders werken, die misschien ook leuk zijn voor je kat.
EDIT: deze webpagina geeft een goed overzicht van wat er op de markt is: https://www.catmoneo.nl/natvoer-voerpuzzels/
En ik heb zelf thuis ook de No Bowl muizen. Die verstop je door het huis met wat brokjes erin
Weet je hoe hij was met zijn broertjes en zusjes? Ging dat goed? En ik zou ook eerst even kijken hoe het gaat als hij buiten rondloopt, hoe hij dan met andere katten is, misschien is dat een goede peiler voor wat voor soort kat je nodig hebt.
Mijn kat bijvoorbeeld is heel lief en sociaal naar mensen toe maar met andere dieren is hij een drama (komt wel door een trauma als kitten hoor, komt niet vaak voor). Hij moet altijd het idee hebben dat hij de baas is, en een oudere kat zou niet werken omdat de hiërarchie dan anders wordt. Maar een kitten of redelijk jonge kat uit het asiel zou hij beter kunnen hebben, want hij is dan de baas.
Het kan natuurlijk ook net andersom werken: dat jouw kat gek wordt van een energiek kitten en zich maar terugtrekt. Het ligt er echt een beetje aan, zou even afwachten hoe je kat is als hij buitenkomt! Maar als hij nog jong is en heel sociaal moet het wel goed komen. Vraag is meer of jullie de tijd hebben voor een kitten haha.
Zou dit even doorlezen/op die links doorklikken, heeft mij ook erg geholpen: https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/nieuwe-kat-erbij/
Het natvoer gaat meestal wel goed, @Kaasvlinder zoân speelgoedding voor brokjes hebben we bijvoorbeeld ook voor hem gehad maar dat vond hij zo niet boeiend dat hij het niet eens heeft aangeraakt. Meneer heeft nogal een willetje
maar ik ga me oriĂ«nteren, denk dat zoân puzzel wel werkt, super thanks voor al je hulp!