Kattentopic

Ah goeie optie! Ook wat betere bestanddelen als ik het zo lees. Want dat van RC is alleen maar graan bijna.

1 like

Mocht je trouwens dat andere voer weer gaan proberen, zou je dan willen laten weten of het minder/over gaat. Als ik een filmpje heb zal ik het proberen te plaatsen. Kunnen we eventueel vergelijken.

Edit: sorry voor 3dubbele post

Mijn kater is vandaag gecastreerd en de poes (z’n zusje) is echt de hele tijd aan t grommen en aan t blazen naar 'm vanwege de geur. Zo vervelend, herkent iemand dit of heeft er iemand tips?

Laat me weten wat de dierenarts zei als je zou willen. Ik vind die aanvallen ook echt sneu. Ik zal zo eens vragen aan mijn vriend of hij die houding etc. herkent.
Hopelijk houden de aanvallen snel op bij onze poes/kat.

1 like

Ja dit heb ik ook gehad toen mijn twee poezen (ook zussen) gesteriliseerd waren. Gaat vanzelf wel weer voorbij, als je het heel vervelend vindt kan je ze even apart houden.

1 like

Misschien een rare vraag, maar gaan ze elkaar niet aanvallen ofzo? Ik heb de mogelijkheid om ze vannacht uit elkaar te houden maar liever niet, is niet praktisch bij mij.
En weet je hoe lang het ongeveer kan duren voordat t voorbij is? Die desinfecterende middelen ruiken natuurlijk best sterk

Bij mij hebben ze elkaar niet aangevallen en was het de volgende dag weer normaal. Als het heel onpraktisch is om ze uit elkaar te houden vannacht kan je nog proberen om de kat die naar de dierenarts is geweest in te wrijven met een bekende geur. Bijvoorbeeld een dekentje of kussen waar die graag op ligt. Of desnoods een van je eigen shirts.

1 like

Hmm wel slim inderdaad! Ja wij hebben inderdaad ook filmpjes gekeken en mijn vriend zegt meer astma achtig, alleen op die filmpjes duurt het langer. Bij onze kat is het 4x kuch achter elkaar en dan is het over zrg maar. Zouden ze als een kat astma heeft niet ook wat aan de longen moeten horen? Ben benieuwd wat de dierenarts zegt morgen.

Toen ik met mijn vriend, poes nummer 7 in huis wilde nemen, schaamde ik me daar een beetje voor. Voor die tijd reageerden mensen al met “6 katten?! :scream:”. Maar mijn katten hebben me al jaren bijgestaan waarvan 4, langer dan 12 jaar. Gezinsuitbreiding?
We gingen ervoor en ik dacht fuck jullie, jullie hoeven ze toch niet te verzorgen?”
En
ze mogen overal komen, niet los buiten maar wel in een grote ren, het zou egoïstisch zijn om een grens te stellen van 6 poezels :heart: Plek zat
Hier en niet in het omg topic want ik schaam me niet langer.

20 likes

Niet schamen hoor! 7 katten is ook mijn droom!:smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Die van mij ook!

1 like

Ik heb er 5 op het moment maar over een week gaat er 1 naar een nieuw huis. No shame. Ik ben dol op katten.

1 like

Omg mijn droom, lijkt me echt fantastisch.

Hoe doe je dat met kattenbakken eigenlijk? Ik heb 2 katten en vind het soms al lastig om geurtjes te maskeren, ben altijd bang dat bezoek binnenkomt en denkt “gadddddddver ik ruik de kattenbak” en zelf ruik je dat natuurlijk minder omdat je het gewend bent. Wat is je favoriete vulling?

1 like

@Vladimir @PangurBan @anon76889665 @Spaarlamp
Aww ik ben niet alleen dus haha! Als ik bordjes vlees neer ga zetten, horen ze precies aan de schoteltjes dat ze het krijgen. Ze gaan dan spontaan in duet voor me zingen en als ik ze zo dan zie eten met z’n alleen stroomt mijn hart over.
Zo ook als ik wakker word met alle beestjes naast me en bovenop me. Ik heb niet zoveel ruimte want ze liggen liever bij mij dan bij mijn vriend maar wil ze echt niet de slaapkamer uit zetten, veel te leuk. Ik verschoon ons bed 2-3 x per week en dat ben ik gewend. Ben wel aan het sparen voor een groter bed haha.

Wat de kattenbakken betreft, ik heb tien jaar terug toen ik er kwam wonen, een ren aan mijn huis laten maken, bij de schuifdeuren, en die is 4 bij 4 en 3 meter hoog, er zit geen deur in naar buiten. Hier kunnen ze dag en nacht in, het is betegeld maar er zit een strook zonder tegels met aarde dit vinden ze fantastisch om hun behoefte te doen natuurlijk, lekker graven. Daarnaast heb ik ook meteen boven van een inloopkast een ruim gezamelijk toilet gemaakt :rofl: waar 1 toilet en 5 kattenbakken staan (peewee’s) en er zit afzuiging boven. Ondanks geen zolder en schuin dak waar de hele dag de zon op staat valt het met de stank zelfs in de zomer erg mee.

@anon76889665 dat lijkt me echt naar, is hij/zij elders beter af dat je dat hebt besloten? Lijkt me moeilijk

6 likes

Ja, iemand die we kennen was op zoek naar een kat en we merkten dat onze poes beter tot rust komt als ze alleen is
Dus dit is beter voor iedereen :smiley:

1 like

Ik vind dit echt een fantastisch verhaal om te lezen. Wat zullen die katten blij met jullie zijn.
En herkenbaar van het bordje met vlees en dan een concert krijgen. Hier krijgen mijn 2 katten heel af en toe een blikje met tonijn. Als ik het speciale bakje ervoor pak gaan ze al helemaal los!

(Ben vandaag op vakantie gegaan voor 1,5 week en ik mis ze nu al
)

1 like

Ik ben nieuw in dit topic, ik wil super graag een kat aanschaffen, nu nog niet, wordt waarschijnlijk volgend jaar. Ga in november nog 2 weken weg en ik wil echt alle tijd hebben om hem goed op te voeden. Ik ben niet met katten opgegroeid en dus nog nooit een kat gehad, dus vergeef me als ik domme vragen ga stellen. :relaxed:

Ik zit beetje rond te kijken wat een kat gemiddeld per maand gaat kosten, nu komen er echt enorme bedragen uit op Google, ik schrik ervan, ik snap dat kattenbakkorrels, voer en de jaarlijkse inenting een maandelijks/jaarlijks terugkomend ding is. Maar hoe kijken jullie tegen het ontwormen en ontvlooien aan? Ik weet dat dit bij honden vaak niet goed is om dit preventief te behandelen, vandaar mijn vraag. De kat zal bij mij binnen blijven. Weet niet of dit nog van invloed is? Wat geven jullie gemiddeld per maand uit aan onderhoud? (dierenarts kosten natuurlijk niet meegerekend, hier wil ik sowieso een apart spaarpotje voor gaan maken)

Zijn jullie verzekerd met jullie kat?

Qua ras ben ik er wel uit denk ik, het wordt waarschijnlijk een Ragdoll, las dat ze erg zachtaardig zijn en aanhankelijk, precies wat ik zoek, daarnaast vind ik het ras ook erg mooi.

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden, zit al hele internet af te struinen. Super leuk om het allemaal uit te zoeken en erover te lezen.

Wat leuk dat je aan het onderzoeken bent om misschien voor een kat te gaan zorgen! Dat je nog nooit katten hebt gehad is geen probleem hoor. Er is zo veel online te vinden en je kan hier uiteraard alles vragen! :blush:

Wat voor bedragen kom je ongeveer tegen? Ben wel benieuwd!

Mijn kat blijft ook binnen ( wel af en toe in de tuin), maar in het begin deed ik geloof ik iedere 3 mnd ontwormen en ontvlooien. Nu doe ik ieder halfjaar ontwormen, maar ik verzuim in het ontvlooien. Dat heb ik al lang niet gedaan. Het scheelt wat frequentie betreft wel of je een binnen kat hebt, want dan heb je minder kans op vlooien/wormen. Al is de kans er nog steeds want je loopt natuurlijk ook dingen mee naar binnen.

Ik denk dat wij gemiddeld aan de 40euro zitten per maand. Al is er nu door blaasgruis problemen het een ander veranderd en weet ik het niet precies. Maar daar zit dus voeding, speeltjes etc en kattenbakvulling bij. Wij doen nog jaarlijks de kat vaccineren, dat kost ong. 75 euro per jaar.

Dit zou ik zeker aanraden! De kosten kunnen echt ineens hoog oplopen als er iets aan de hand is.

Qua ras ben ik zelf het meeste van de huis-tuin -en keukenkatten, maar goed als jij dat ras bij je vindt passen is dat natuurlijk ook in orde. Wel zou ik je aanraden om een keer langs het asiel te gaan. Gewoon zodat je dat ook gezien hebt en misschien heb je wel een mega goede klik met een katje daar.

Heel veel succes nog met je zoektocht in ieder geval!

3 likes

Bedankt voor je antwoorden! :smile: Goed om te lezen dat ontvlooien en ontwormen niet perse een verplicht nummer is en dat het ook prima wat minder vaak kan. Natuurlijk kijk ik altijd wat het beste is voor de kat, maar als het niet nodig is vind het het zonde
 Ben opgegroeid met honden en heb in mijn leven nog nooit een vlo gezien.

Ik kwam deze website tegen: https://www.gewoonovergeld.nl/artikelen/wat-kost-een-kat
Snap natuurlijk wel dat een kitten het eerste jaar meer nodig heeft dan een wat oudere kat.

Heb je inderdaad gelijk in. Ik ga sowieso daar keertje een kijkje nemen! :blush:

Alle katten zijn heel erg leuk, dus kijk ook vooral bij asiels, vaak genoeg hele leuke, lieve, zachtaardige, aanhankelijke katten in alle leeftijden die een huis zoeken.

Qua kosten zit ik denk ik rond de 30€ per maand. Heb geen verzekering, hier helaas ook blaasgruis, maar dat was eenmalig een bedrag dat ik ongeveer in een jaar aan de verzekering kwijt zou zijn geweest, en die verzekering had dan niet eens alles vergoed. Heb het bij mijn vorige kat ook niet gehad en ook nooit nodig gehad. Maar ja, ken ook horrorverhalen van katten die ineens ziek blijken te zijn of uit een raam vallen en operaties van duizenden euro’s nodig hebben
 Als je zelf genoeg apart kunt zetten om een potje op te bouwen zou ik het niet doen, die horrorverhalen zijn wel uitzonderingen.

Edit: zie nu pas dat @FrozenFlame ook al over asiels was begonnen. Had alleen het eerste stukje van haar antwoord gelezen :grimacing: Maar goed dat je gaat kijken!

1 like