Ik heb er 5 op het moment maar over een week gaat er 1 naar een nieuw huis. No shame. Ik ben dol op katten.
Omg mijn droom, lijkt me echt fantastisch.
Hoe doe je dat met kattenbakken eigenlijk? Ik heb 2 katten en vind het soms al lastig om geurtjes te maskeren, ben altijd bang dat bezoek binnenkomt en denkt “gadddddddver ik ruik de kattenbak” en zelf ruik je dat natuurlijk minder omdat je het gewend bent. Wat is je favoriete vulling?
@Vladimir @PangurBan @anon76889665 @Spaarlamp
Aww ik ben niet alleen dus haha! Als ik bordjes vlees neer ga zetten, horen ze precies aan de schoteltjes dat ze het krijgen. Ze gaan dan spontaan in duet voor me zingen en als ik ze zo dan zie eten met z’n alleen stroomt mijn hart over.
Zo ook als ik wakker word met alle beestjes naast me en bovenop me. Ik heb niet zoveel ruimte want ze liggen liever bij mij dan bij mijn vriend maar wil ze echt niet de slaapkamer uit zetten, veel te leuk. Ik verschoon ons bed 2-3 x per week en dat ben ik gewend. Ben wel aan het sparen voor een groter bed haha.
Wat de kattenbakken betreft, ik heb tien jaar terug toen ik er kwam wonen, een ren aan mijn huis laten maken, bij de schuifdeuren, en die is 4 bij 4 en 3 meter hoog, er zit geen deur in naar buiten. Hier kunnen ze dag en nacht in, het is betegeld maar er zit een strook zonder tegels met aarde dit vinden ze fantastisch om hun behoefte te doen natuurlijk, lekker graven. Daarnaast heb ik ook meteen boven van een inloopkast een ruim gezamelijk toilet gemaakt waar 1 toilet en 5 kattenbakken staan (peewee’s) en er zit afzuiging boven. Ondanks geen zolder en schuin dak waar de hele dag de zon op staat valt het met de stank zelfs in de zomer erg mee.
@anon76889665 dat lijkt me echt naar, is hij/zij elders beter af dat je dat hebt besloten? Lijkt me moeilijk
Ja, iemand die we kennen was op zoek naar een kat en we merkten dat onze poes beter tot rust komt als ze alleen is
Dus dit is beter voor iedereen
Ik vind dit echt een fantastisch verhaal om te lezen. Wat zullen die katten blij met jullie zijn.
En herkenbaar van het bordje met vlees en dan een concert krijgen. Hier krijgen mijn 2 katten heel af en toe een blikje met tonijn. Als ik het speciale bakje ervoor pak gaan ze al helemaal los!
(Ben vandaag op vakantie gegaan voor 1,5 week en ik mis ze nu al…)
Ik ben nieuw in dit topic, ik wil super graag een kat aanschaffen, nu nog niet, wordt waarschijnlijk volgend jaar. Ga in november nog 2 weken weg en ik wil echt alle tijd hebben om hem goed op te voeden. Ik ben niet met katten opgegroeid en dus nog nooit een kat gehad, dus vergeef me als ik domme vragen ga stellen.
Ik zit beetje rond te kijken wat een kat gemiddeld per maand gaat kosten, nu komen er echt enorme bedragen uit op Google, ik schrik ervan, ik snap dat kattenbakkorrels, voer en de jaarlijkse inenting een maandelijks/jaarlijks terugkomend ding is. Maar hoe kijken jullie tegen het ontwormen en ontvlooien aan? Ik weet dat dit bij honden vaak niet goed is om dit preventief te behandelen, vandaar mijn vraag. De kat zal bij mij binnen blijven. Weet niet of dit nog van invloed is? Wat geven jullie gemiddeld per maand uit aan onderhoud? (dierenarts kosten natuurlijk niet meegerekend, hier wil ik sowieso een apart spaarpotje voor gaan maken)
Zijn jullie verzekerd met jullie kat?
Qua ras ben ik er wel uit denk ik, het wordt waarschijnlijk een Ragdoll, las dat ze erg zachtaardig zijn en aanhankelijk, precies wat ik zoek, daarnaast vind ik het ras ook erg mooi.
Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden, zit al hele internet af te struinen. Super leuk om het allemaal uit te zoeken en erover te lezen.
Wat leuk dat je aan het onderzoeken bent om misschien voor een kat te gaan zorgen! Dat je nog nooit katten hebt gehad is geen probleem hoor. Er is zo veel online te vinden en je kan hier uiteraard alles vragen!
Wat voor bedragen kom je ongeveer tegen? Ben wel benieuwd!
Mijn kat blijft ook binnen ( wel af en toe in de tuin), maar in het begin deed ik geloof ik iedere 3 mnd ontwormen en ontvlooien. Nu doe ik ieder halfjaar ontwormen, maar ik verzuim in het ontvlooien. Dat heb ik al lang niet gedaan. Het scheelt wat frequentie betreft wel of je een binnen kat hebt, want dan heb je minder kans op vlooien/wormen. Al is de kans er nog steeds want je loopt natuurlijk ook dingen mee naar binnen.
Ik denk dat wij gemiddeld aan de 40euro zitten per maand. Al is er nu door blaasgruis problemen het een ander veranderd en weet ik het niet precies. Maar daar zit dus voeding, speeltjes etc en kattenbakvulling bij. Wij doen nog jaarlijks de kat vaccineren, dat kost ong. 75 euro per jaar.
Dit zou ik zeker aanraden! De kosten kunnen echt ineens hoog oplopen als er iets aan de hand is.
Qua ras ben ik zelf het meeste van de huis-tuin -en keukenkatten, maar goed als jij dat ras bij je vindt passen is dat natuurlijk ook in orde. Wel zou ik je aanraden om een keer langs het asiel te gaan. Gewoon zodat je dat ook gezien hebt en misschien heb je wel een mega goede klik met een katje daar.
Heel veel succes nog met je zoektocht in ieder geval!
Bedankt voor je antwoorden! Goed om te lezen dat ontvlooien en ontwormen niet perse een verplicht nummer is en dat het ook prima wat minder vaak kan. Natuurlijk kijk ik altijd wat het beste is voor de kat, maar als het niet nodig is vind het het zonde… Ben opgegroeid met honden en heb in mijn leven nog nooit een vlo gezien.
Ik kwam deze website tegen: https://www.gewoonovergeld.nl/artikelen/wat-kost-een-kat
Snap natuurlijk wel dat een kitten het eerste jaar meer nodig heeft dan een wat oudere kat.
Heb je inderdaad gelijk in. Ik ga sowieso daar keertje een kijkje nemen!
Alle katten zijn heel erg leuk, dus kijk ook vooral bij asiels, vaak genoeg hele leuke, lieve, zachtaardige, aanhankelijke katten in alle leeftijden die een huis zoeken.
Qua kosten zit ik denk ik rond de 30€ per maand. Heb geen verzekering, hier helaas ook blaasgruis, maar dat was eenmalig een bedrag dat ik ongeveer in een jaar aan de verzekering kwijt zou zijn geweest, en die verzekering had dan niet eens alles vergoed. Heb het bij mijn vorige kat ook niet gehad en ook nooit nodig gehad. Maar ja, ken ook horrorverhalen van katten die ineens ziek blijken te zijn of uit een raam vallen en operaties van duizenden euro’s nodig hebben… Als je zelf genoeg apart kunt zetten om een potje op te bouwen zou ik het niet doen, die horrorverhalen zijn wel uitzonderingen.
Edit: zie nu pas dat @FrozenFlame ook al over asiels was begonnen. Had alleen het eerste stukje van haar antwoord gelezen Maar goed dat je gaat kijken!
Ik vind die kosten die daar in staan wel goed overeen komen. En je kan het ook zo gek maken als je zelf wilt he. Je hebt voer en voer zeg maar. Maar ook krabpalen en krabpalen.
Als je inderdaad een goede spaarpot over hebt is een verzekering geen noodzakelijk kwaad. Zoals @kika zegt.
Helemaal eens. In het asiel kun je ook goed je wensen aangeven. Misschien is er niet overal gelijk een passende match, maar het is echt de moeite waard. <3
Even snel de kosten uit mijn hoofd:
Kattenbakvulling koop ik in Duitsland, Catsan 20 liter €7,95 en met 1 zak doen wij ong 3 weken (2 kattenbakken) maar ik sla altijd groot in dus eens in de 2/3 maanden hebben we die kosten
Voer koop ik in zakken van 10kg, €54 en daar doen we 3 maanden mee
Speeltjes en snoepjes koop ik als ik ze tegenkom, niet perse een vast bedrag per maand
Verzekering is €35 per maand voor 2 katten
Toevallig moest vorige maand onze kat opnieuw geënt worden en dat was €56 incl consult, vond ik heel erg meevallen.
Ik heb niet het idee dat onze kater die we als kitten haalden meer nodig heeft dan onze poes die we met 3 jaar haalde. Natuurlijk moesten we bij hem alles in 1 keer kopen (mandje en drinkfontein en dat soort dingen), maar qua eten of overige kosten viel dat heel erg mee.
Tot vanavond 19.00 uur was er niks veranderd, nog steeds blazen en grommen. Daarna hebben ze echt even goed ruzie gemaakt en al vrij snel daarna was alles weer goed. Ze likken elkaar weer en liggen naast elkaar dus ik ben weer helemaal happy, kan met een gerust hart gaan slapen haha!
@anon76889665 Sommige katten zijn liever alleen inderdaad, dus dan is het de juiste beslissing! Hopelijk is het dichtbij en kun je wel ehh, “contact” houden.
@Swelgje Thanks! Ik denk ook wel dat het een paradijsje is voor ze, maar dat is voor de oudsten ook wel eens anders geweest (2 jaar noodgedwongen in kleine woning). Ik zeg dat ook altijd tegen ze als ze lopen te “zeuren” (miauwen), dat niet elke poes het zo goed heeft haha.
Dat missen herken ik wel, vooral de laatste dagen dan kan ik gewoon niet meer wachten, mijn oppas stuurt me elke dag gewoon ook foto’s en filmpjes, en ik kan ook tegen ze praten door de camera’s heen haha.
Het leukste is hoe blij en enthousiast ze je straks opwachten als je weer thuis komt.
Fijne vakantie!
@Mrs.Peel Wat leuk en fijn dat je je research doet voor je er aan begint. Wat een verzekering betreft dat zou ik niet doen, ze zijn best duur geworden en worden ook door de jaren heen duurder, en qua vergoedingen is het minder.
Als je het discipline hebt om er zelf voor te sparen dan is dat echt beter. Ik doe dat voor het kitten van mijn vriend en mij, allebei €20 per maand in een pot. Dat is meer dan een verzekering kost dus dat loopt leuk op.
Succes met al die keuzes!
Ja die website kwam gisteren bij mij ook voorbij! Dankje voor het delen!
Allemaal heel erg bedankt voor jullie antwoorden! En zo snel ook, leuk ook dat er een actief topic is over katten. Ik ga nog even goed nadenken over welke kat, in een asiel of misschien Marktplaats. Nog genoeg vragen. Het zal waarschijnlijk januari worden dat er eentje hier komt wonen. Tot die tijd kan ik mij nog goed inlezen. Als het zover is in januari zal ik het topic wel even volspammen met foto’s
Oh wat fijn dat alles weer normaal is! Toch bijzonder hoe dat werkt bij katten.
Ahh wat fijn dat ze er naar gaan kijken! Nou gisteren heb ik het voor het eerst live gezien en mijn vader (heeft heel veel katten gehad) ook en wij vonden het erg lijken op een haarbal kokhalzen zeg maar. Dus ga nu kattengras halen, dat helpt hem altijd. Mocht het volgende week nog niks gedaan hebben, ga ik de dierenarts bellen.
Jij ook bedankt voor je antwoorden, fijn allemaal! Noorse Boskat is ook een erg mooi ras.
Ik lees nu beetje over de Ragdoll op internet en overal komt beetje terug dat het een kat is die niet graag alleen zit, en mensen raden dan aan om twee katten te nemen. Nu lijkt mij twee katten heel leuk maar ook beetje teveel in 1x, wat zouden jullie doen?
Het hoeft niet perse een kitten te zijn, een herplaatser is ook al goed, mede doordat ze dan hun opvoeding al hebben gehad denk ik. Zie ik dan alleen maar voordelen. Zag er al wel eentje staan op Marktplaats, moeilijk om dat dan weer weg te klikken haha.
Oh ik zie nu pas je reactie en je antwoord op het alleen houden van een Ragdoll, precies eigenlijk mijn vraag. Misschien toch maar even goed over nadenken dan, het lijkt mij ook zielig als de kat eenzaam wegkwijnt, omdat ik ook nog gewoon werk overdag.