WHeeft iemand deze video gezien?
Ik twijfelde heel lang of ik dit hier neer wilde zetten, met het risico volledig afgefikt te worden, maar ik doe het toch. Ik heb namelijk zelf ook 2 scottish folds. En het doet me veel pijn deze video te zien.
Ik wist toen ik ze kocht waar ik aan begon: ze hebben inderdaad een kraakbeenafwijking die niet alleen in de oren zit. Onze katten hebben bijv ook licht scheve voorpootjes (ze staan iets naar buiten).
Toch ben ik het niet eens met dat deze dieren ALTIJD zielig zijn. Ik heb niet het idee dat mijn katten pijn hebben. En ik weet hoe goed ze het kunnen verbergen. Maar zolang ze nog als wilde paarden over de trappen rennen, vensterbank op en af om niets, dan maak ik me niet zo’n zorgen. Ik weet hoe ik gewrichtspijn kan herkennen bij een kat (of tenminste daar heb ik me over ingelezen en laten informeren bij de dierenarts). En ik ga regelmatig naar de dierenarts voor controle. Dus zodra zich dat voordoet kunnen we stappen ondernemen. Natuurlijk heeft het beestje dan al even pijn… wat niet ok is. Maar kan dit niet met elke kat gebeuren? Je komt er toch altijd pas achter dat er iets is als het al zover is?
En ik ga er inderdaad niet vanuit dat ze 18 worden, maar maakt dat ze zielig(er)?
Sowieso hebben veel (al dan niet alle) raskatten inmiddels ras-kwaaltjes waardoor ze zwakker zijn dan de gemiddelde HTK kat en ook vaak minder oud worden. Maakt dat ons slechte, egoïstische katteneigenaren?
In ieder geval, heel verhaal. Nu er meer bekend is over dit ras denk ik niet dat ik hierna nog een keer scottish folds zou nemen. Maar ik heb ze nu eenmaal. En ook in huis genomen met de kennis wat er “mis” met ze is. Het doet me pijn als ik dit soort verhalen hoor waar eigenaren als slecht worden weggezet.
Hoe denken jullie hierover?