Kattentopic

Ik heb zelf één ragdoll en werk 40 uur per week. Mijn huisgenoten zijn overdag wel thuis, dus hij heeft altijd gezelschap. Let er op dat niet alle ragdolls aanhankelijk en lief zijn. Die opmerking krijg ik vaak van m’n familie als ze mijn kat weer zien hehe tegen mij is hij wel heel erg lief hoor. Mijn ragdoll is wel een typische ragdoll qua karakter en de bijbehorende trekjes. Ik zou persoonlijk als je niet met katten bent opgegroeid, en je neemt er één, geen ragdoll nemen. Er zit een groot verschil in of je één of twee ragdolls neemt. Met zn tweeën zijn ze lekker samen en kunnen ze spelen. Mijn ragdoll ziet mij als zijn ragdollvriend. Dit betekent dat je héél veel aandacht aan zo’n beest moet geven, hij is boos op mij als ik een dag ben weggeweest :joy:. Ik heb m’n hele leven al katten en ben denk ik die 25 jaar dat ik ‘normale katten’ had, niet zo veel tijd kwijt geweest als één ragdoll. M’n vrienden en familie noemen hem soms ook wel een hondje gezien hij heel veel aandacht nodig heeft + een eigen wil.
Ik wil volgend jaar misschien nog een ragdoll erbij nemen als ik echt op mezelf ga. Probleem is dat hij niet met andere (grote) katten kan opschieten dus ik hoop dat het wel goed gaat met een kitten… :grimacing:

Hij heeft ook een insta: kinghenryragdoll :yum::crown:

1 like

Ja dat klopt, las ik inderdaad ook op internet dat ze elkaar nog kunnen opvoeden!

Ik ben er zo ongeveer wel uit nu, ik neem 2 Ragdoll kittens, uit zelfde nest, wil echt een goede fokker zoeken en wil geld achter de hand houden voor backup, dus het wordt sowieso later volgend jaar dan. Het zijn ook niet de goedkoopste katten zag ik al wel. Maar opzich maakt dat niet uit, ik wil echt goed voorbereid zijn op hun komst. :blush:

Instagram leuk, ga ik even opzoeken en je volgen!

3 likes

Nice, 2 ragdolls :heart_eyes: als je nog een tip wil voor een fokker stuur mij dan via insta even een berichtje!

Ragdolls met stamboom enz zijn best wel duur, mijne was 750 euro.

1 like

Purrrrrrrr

14 likes

Hoe gaat dat bij jullie met katten en kamerplanten? Blijven ze eraf of eten ze het? Ik ben echt een plantenliefhebber en vanochtend beetje uitgezocht, en bleek dat er best wat planten in mijn kamer giftig zijn voor katten. :frowning: dus dat wordt dan ook selecteren of misschien helemaal weghalen voor een tijdje?

Kattengras is hier de oplossing! Echt giftige planten staan op een plek waar ze niet bij kunnen, maar heb op 3 plekken kattengras staan en dan blijven ze van alle planten af.

Ik heb alleen maar planten staan waar de katten aan mogen eten, dus veel zebraplanten en nog wat soorten. Een plant zou giftig zijn (ooit eens gekregen) maar daar zitten ze ook niet aan. Kattengras had ik ook heel veel staan totdat een graspriet bleef steken in de keel van de kat. Die moest operatief verwijderd worden (kattengras heeft haakjes wat vast kan blijven zitten in de keel) dus daarna dat allemaal de deur uit gedaan. Kwam waarschijnlijk omdat een van de katten beetje te gulzig was…

1 like

Mijn kat heeft totaal geen interesse in planten. Ik let er dus ook niet op bij het kopen.
Kattengras vindt ze ook niet interessant.

1 like

@Papegaaiduiker Hoe gaat het met je katje? Ben je al langs de dierenarts geweest?
Ik heb afgelopen zaterdag die lax o past spul gehaald. Dat lijkt wel goed gewerkt te hebben. Heb hem sinds zondag/maandag niet meee horen kuchen/hoesten/kokhalzen.

Mijn kat eet wel graag kattengras. Ik weet dan ook meteen hoe laat het is (kotsen)…

Hij is trouwens altijd gek van blijdschap als ik een weekje weg ben geweest. Dan is er uiteraard voor hem gezorgd maar als ik dan thuiskom miauwt ie helemaal schor en wil hij alleen maar knuffelen inclusief mijn schoot onderkwijlen :heart: Terwijl hij naar andere mensen zich gedraagt als de afgezant van Satan.

5 likes

Iemand hier goeie ervaringen met kattenpis uit de bank krijgen? Mijn kat had vorig weekend besloten op de bank te pissen, denk omdat kattenbak niet super schoon meer was, en daarna probeerde ze het elke keer weer en het is haar gisteren weer gelukt. Ik denk niet dat het iets met haar blaas is, ze plast niet op de andere bank en sowieso plast ze niet op andere plekken behalve die bank nu en de kattenbak. Haar kattenmandje enz blijven ook gewoon schoon.

Ik snap wel dat mijn bank voor haar nu ruikt naar een kattenbak dus dat ze het gewoon blijft doen nu als ze de kans krijgt maar hoe krijg ik urine er echt goed weer uit? Ze is 's nachts en als ik weg ben ook niet meer in de woonkamer sinds vorig weekend en ik heb nergens nog een plasje kunnen vinden verder (behalve dus gisteren weer de bank toen ze alleen in de woonkamer was) dus denk echt dat ze gewoon pissig was.

Of is er een spray te koop waardoor de kat mijn bank niet meer wil aanraken?

1 like

afbeelding
Dit is (voor zover ik weet) het enige wasmiddel dat de geurenzymen afbreekt, met gewoon wasmiddel ruikt de bank alsnog naar urine (ruiken mensen niet) en daardoor blijven ze er op plassen. Als je de kussens van de bank kunt wassen dan dit gewoon erbij doen als wasmiddel, anders kun je er een papje van maken en dit op de plekken inwrijven waar ze plast, evt meerdere keren herhalen en het zo schoonmaken.

1 like

Dit heb ik ook een paar keer gehad met mijn kat. Toen heb ik een spray van Ecodor besteld die de urine zou neutraliseren. Helaas heeft het niet helemaal geholpen maar bij sommige mensen wel lees ik in de recensies. Wellicht het proberen waard

https://www.bol.com/nl/p/ecodor-urinegeurverwijderaar-uf-2000-voor-huisdieren-500-ml/9200000021736191/

1 like

WHeeft iemand deze video gezien?

Ik twijfelde heel lang of ik dit hier neer wilde zetten, met het risico volledig afgefikt te worden, maar ik doe het toch. Ik heb namelijk zelf ook 2 scottish folds. En het doet me veel pijn deze video te zien.

Ik wist toen ik ze kocht waar ik aan begon: ze hebben inderdaad een kraakbeenafwijking die niet alleen in de oren zit. Onze katten hebben bijv ook licht scheve voorpootjes (ze staan iets naar buiten).

Toch ben ik het niet eens met dat deze dieren ALTIJD zielig zijn. Ik heb niet het idee dat mijn katten pijn hebben. En ik weet hoe goed ze het kunnen verbergen. Maar zolang ze nog als wilde paarden over de trappen rennen, vensterbank op en af om niets, dan maak ik me niet zo’n zorgen. Ik weet hoe ik gewrichtspijn kan herkennen bij een kat (of tenminste daar heb ik me over ingelezen en laten informeren bij de dierenarts). En ik ga regelmatig naar de dierenarts voor controle. Dus zodra zich dat voordoet kunnen we stappen ondernemen. Natuurlijk heeft het beestje dan al even pijn… wat niet ok is. Maar kan dit niet met elke kat gebeuren? Je komt er toch altijd pas achter dat er iets is als het al zover is?
En ik ga er inderdaad niet vanuit dat ze 18 worden, maar maakt dat ze zielig(er)?
Sowieso hebben veel (al dan niet alle) raskatten inmiddels ras-kwaaltjes waardoor ze zwakker zijn dan de gemiddelde HTK kat en ook vaak minder oud worden. Maakt dat ons slechte, egoïstische katteneigenaren?

In ieder geval, heel verhaal. Nu er meer bekend is over dit ras denk ik niet dat ik hierna nog een keer scottish folds zou nemen. Maar ik heb ze nu eenmaal. En ook in huis genomen met de kennis wat er “mis” met ze is. Het doet me pijn als ik dit soort verhalen hoor waar eigenaren als slecht worden weggezet.

Hoe denken jullie hierover?

Ik vind het egoistisch ja om een katsoort te nemen waarvan je weet dat ze een afwijking hebben of een verhoogde kans op complicaties. Tenzij je er een uit een asiel hebt gered. Het klopt dat elke kat wat kan krijgen maar dat soort katten hebben wel een verhoogd risico plus je houdt het fokken van dat soort katten in stand en daar ben ik ook op tegen.

13 likes

Ik ben benieuwd wat voor katten jullie hebben! Als je meerdere katten hebt kun je ook meerdere antwoorden geven.

• Katers
  • Poezen

0 stemmers

• Vanaf kitten in huis
  • Op latere leeftijd geadopteere

0 stemmers

• Raskat
  • Geen raskat

0 stemmers

• Altijd binnen
  • Mogen in de tuin
  • Mogen buitenshuis

0 stemmers

• Meestal natvoer
  • Meestal droogvoer

0 stemmers

• Eerder dik
  • Eerder dun

0 stemmers

• Mag op bed
  • Mag niet op bed

0 stemmers

• Schootkat
  • Geen schootkat

0 stemmers

• Is bang
  • Is heldhaftig

0 stemmers

Haha aaah ik ben de enige die heeft gezegd tot nu toe dat de kat niet op bed mag. :sweat_smile::rofl: Ja ik ben een gemeen baasje maar ik wil mijn bed kattenhaar vrij houden haha.

3 likes

Die van mij ook niet hoor haha, wil geen haren in bed.

1 like

Ik houd de deur gewoon dicht ja. Zou ook echt niet met mijn kat in een ruimte kunnen slapen, die laat mii dan echt niet met rust.

2 likes