Haha die van mij mag ook niet op bed @Fenayi. Wij houden inderdaad de slaapkamerdeur dicht! Is ook eigenlijk de enige haarvrije kamer in huis en zo probeer ik mijn kantoorkleding ook zo schoon mogelijk te houden. Bovendien gun ik onszelf een goede nachtrust
Ik laat mijn slaapkamerdeur altijd dicht ja.
Mijn 2 katers zijn echt het tegenovergestelde van elkaar maar kunnen goed met elkaar overweg vandaar dat ik vaak beide opties kan kiezen.
En dit ook ja haha. Ik wil 1 kamer in huis gewoon kattenhaar vrij zien te houden haha.
Mijn kat is het ook vanaf dat ze kitten is al gewend dat ze 's nachts alleen is of naja wanneer ik slaap. Vooral kittens vind ik irritant en wil ik niet bij me hebben 's nachts dus toen ging ze ook al in de woonkamer.
Heeft iemand van jullie er ervaring mee dat je kat overal op kauwt/knaagt? Mijn kat doet dat al sinds we hem hebben en dat kan van alles zijn: kartonnen dozen, houten plankjes en zelfs de verwarmingsbuizen moeten het ontgelden. Volgens de laatste check van de huisarts is hij gewoon kerngezond.
Wel is hij dood waardoor hij standaard vaak schrikt omdat ie ons niet hoort en ik lees weleens dat dit ook het knaaggedrag kan veroorzaken. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dat kan verhelpen. We hebben ons huis vol met speeltjes (die we zo nu en dan afwisselen) en hoge ligplekjes.
Maar, heeft dus iemand van jullie ervaring met knagende katten en wat ik nog meer zou kunnen doen? Ik heb nu maar een kauwstaafje voor honden gekocht en dit lijkt ie vooralsnog erg leuk te vinden om mee te spelen
Een van mijn katten kauwt voornamelijk veel op (meestal de wat dunnere) stroomkabels… Al heel veel oplaadsnoeren weg kunnen gooien, dat als je even de kamer uitliep hij iets al weer helemaal doorgebeten had. Vind het wel eng, hij heeft weleens bloed op de lip gehad maar het interesseert hem zelf niets. Telefoonsnoeren, laptopkabels, ventilatoren, lampen… hij heeft al van alles gesloopt.
We hebben om veel kabels nu maar zo’n spiraal zitten. Niet mooi, maar dit interesseert hem veel minder en áls hij er op bijt is niet gelijk alles kapot en vertrouw ik er ook wat meer op dat hij zichzelf niet elektrocuteert. Oh en andere kabels zoals telefoonopladers blijven we nu bij en ruimen het gelijk weer op of we verstoppen de kabel met allemaal kussens zodat het niet in het zicht valt…
Ik dacht eerst dat hij het deed vanwege wisselen, maar hij is inmiddels 1.5 en hij doet het nog.
Mooie typo
Mijne knaagt vooral graag op mijn vingers als hij wil spelen, en op planten, maar verder gelukkig niet zo veel, dus heb helaas geen tips.
Haha shit, doof dus
Ach hij ligt nu al wel de complete middag knock out nu hij de hele ochtend met dat kauwstaafje bezig was, dus het is al een succes haha
@Foucher Kabels zit die van ons gelukkig niet heel veel aan! Ik denk dat ie door die plastic spiralen er alleen maar meer interesse in zou krijgen haha, maar wel bedankt voor de tip. Mocht het eens nodig zijn kunnen we hier naar kijken!
Ah ja, een omgekeerde werking kan natuurlijk ook nog. Mijn kat vindt juist die dunne kabels heel interessant.
Wat voor kauwstaafjes zijn het?
Ik heb deze gekocht bij de Jumbo, maar ik heb ze hier ook in de buurt bij een Poiesz gezien, dus wellicht dat andere supermarkten deze ook in hun assortiment hebben.
Die van ons is er dol op in ieder geval

Onze kitten lag vanaf dag 1 in zijn mandje bij ons op bed en hoe erg hij ook aan het spelen was, zodra het licht uit ging lag hij in zn mandje en ging hij slapen.
Hij lag zo te genieten vanmiddag buiten in de tuin. Het gaat ook steeds beter met dat hij niet op de schutting springt.
Bedankt voor je uitgebreide bericht, ik kan me zeker vinden in jouw verhaal. In veel van je punten. Ik snap dat voor veel mensen het kiezen van een asieldier de beste en mooiste keuze is, maar ook ik vind het uiterlijk en karakter van een huisdier dermate belangrijk dat ik voor een raskat ben gegaan.
Niet om mezelf te verdedigen, maar nog even kort mijn verhaal:
Ik heb mij katten nu iets meer dan 6 jaar. Misschien heb ik me toentertijd niet goed genoeg ingelezen, maar volgens mij was er toen inderdaad nog minder bekend over de negatieve gevolgen van deze kraakbeenafwijking. Ik heb toen gehandeld naar wat ik dacht dat goed was: ik heb een dierenarts vooraf om advies gevraagd en de kittens JUIST bij een (kleine) cattery gehaald (die me veel info kon geven en waar ik meerdere keren langs ben geweest om te kijken en praten), omdat ik er zeker van wilde zijn dat ze een zuivere stamboom hebben en niet verkeerd gefokt zijn. (even daargelaten dat je het fokken van rasdieren sowieso verkeerd kan vinden). Ik heb ook nog steeds contact met de cattery.
Met de info die ik nu heb over de fysieke risico’s zou ik niet weer voor een scottish fold kiezen, maar ik sluit niet uit dat ik in het vervolg weer raskatten neem. Ondanks de kennis dat de meeste raskatten minder oud worden dan de gemiddeld HTK kat. Ook ik denk dat kwaliteit van leven niet altijd uit te drukken is in jaren.
Het argument dat er al zoveel dieren zonder huisje zijn, dus dat je daarom een asielkat ‘moet’ nemen, vind ik niet helemaal eerlijk. Dus omdat mensen hun poes niet steriliseren en oeps-plots een nestje hebben thuis wat vervolgens naar het asiel moet, of omdat een kat de baby krabt en vervolgens uit huis wordt geplaatst in een asiel, mag ik geen raskitten nemen vanuit een cattery (als het goed is een beschermde omgeving waarbij er oog is voor het welzijn dan de dieren)? Ik zie het kiezen voor een huisdier echt los van de morele plicht om zoveel mogelijk dieren te redden in de wereld. Als mensen die plicht wel voelen bij het kiezen van hun huisdier, vind ik dat heel mooi. Maar je mag dat niet van iedereen verwachten.
P.S. Dit bericht is dus niet alleen een reactie op jou Bill, maar ik meerdere dingen die er in dit topic gezegd zijn
Ik snap eigenlijk nog steeds niet hoe je een raskat uitkiest op z’n karakter, een HTK kan toch ook super lief en aanhankelijk zijn en een raskat kan toch ook heel kut en afstandelijk zijn terwijl dat volgens het ras dan niet kan? Is toch deels een kwestie van geluk hebben wat voor karakter je kat heeft.
Dit, maar volgens mij is het ook afhankelijk van hoe je zelf met je kat omgaat en de omgeving waarin ze zich bevinden.
Natuurlijk kan dat. Sowieso is karakter niet volledig genetisch (maar ook omgeving) dus daarin heb je denk ik helemaal gelijk. Maar volgens mij kun je bijvoorbeeld wel in energie-niveau echt verschillen zien tussen bepaalde rassen. Dat is misschien niet echt ‘karakter’ maar ik denk dat mensen dat daar wel vaak onder scharen.
En ook daar zal je uitzonderingen in hebben, dat is waar.
Mijn kat slaapt ook eigenlijk altijd 's nachts in een hoekje achter op bed. Mocht ie toch wakker worden en vervelend doen dan zet ik hem buiten de slaapkamer.
Ik heb een vlooienvraag. Ik ben aan het oppassen en mijn kitten heeft vlooien. De dag voor ik hier aan kwam zijn ze nog gepipet, de kitten en de twee andere katten. De twee poezen lijken nergens last van te hebben, met kammen zie ik ook geen vlooien. Ik weet alleen niet zo goed wat ik met de kitten moet? Blijf hem wel kammen met de vlooienkam maar die sneaky vlooien blijven de kam ontwijken. Moet ik nog een keer pipetten, moet ik iets anders doen? De vlooien hebben mij ook al te pakken gekregen en ik ben allergisch voor die beten dus ik wil er voor kitten en mezelf zo snel mogelijk van af
Je mag dacht ik niet zo heel snel dat spul achter elkaar geven.
Zijn de bandjes en dekens gewassen?