Kattentopic

Dit heb ik ook een paar keer gehad met mijn kat. Toen heb ik een spray van Ecodor besteld die de urine zou neutraliseren. Helaas heeft het niet helemaal geholpen maar bij sommige mensen wel lees ik in de recensies. Wellicht het proberen waard

https://www.bol.com/nl/p/ecodor-urinegeurverwijderaar-uf-2000-voor-huisdieren-500-ml/9200000021736191/

1 like

WHeeft iemand deze video gezien?

Ik twijfelde heel lang of ik dit hier neer wilde zetten, met het risico volledig afgefikt te worden, maar ik doe het toch. Ik heb namelijk zelf ook 2 scottish folds. En het doet me veel pijn deze video te zien.

Ik wist toen ik ze kocht waar ik aan begon: ze hebben inderdaad een kraakbeenafwijking die niet alleen in de oren zit. Onze katten hebben bijv ook licht scheve voorpootjes (ze staan iets naar buiten).

Toch ben ik het niet eens met dat deze dieren ALTIJD zielig zijn. Ik heb niet het idee dat mijn katten pijn hebben. En ik weet hoe goed ze het kunnen verbergen. Maar zolang ze nog als wilde paarden over de trappen rennen, vensterbank op en af om niets, dan maak ik me niet zo’n zorgen. Ik weet hoe ik gewrichtspijn kan herkennen bij een kat (of tenminste daar heb ik me over ingelezen en laten informeren bij de dierenarts). En ik ga regelmatig naar de dierenarts voor controle. Dus zodra zich dat voordoet kunnen we stappen ondernemen. Natuurlijk heeft het beestje dan al even pijn… wat niet ok is. Maar kan dit niet met elke kat gebeuren? Je komt er toch altijd pas achter dat er iets is als het al zover is?
En ik ga er inderdaad niet vanuit dat ze 18 worden, maar maakt dat ze zielig(er)?
Sowieso hebben veel (al dan niet alle) raskatten inmiddels ras-kwaaltjes waardoor ze zwakker zijn dan de gemiddelde HTK kat en ook vaak minder oud worden. Maakt dat ons slechte, egoïstische katteneigenaren?

In ieder geval, heel verhaal. Nu er meer bekend is over dit ras denk ik niet dat ik hierna nog een keer scottish folds zou nemen. Maar ik heb ze nu eenmaal. En ook in huis genomen met de kennis wat er “mis” met ze is. Het doet me pijn als ik dit soort verhalen hoor waar eigenaren als slecht worden weggezet.

Hoe denken jullie hierover?

Ik vind het egoistisch ja om een katsoort te nemen waarvan je weet dat ze een afwijking hebben of een verhoogde kans op complicaties. Tenzij je er een uit een asiel hebt gered. Het klopt dat elke kat wat kan krijgen maar dat soort katten hebben wel een verhoogd risico plus je houdt het fokken van dat soort katten in stand en daar ben ik ook op tegen.

13 likes

Ik ben benieuwd wat voor katten jullie hebben! Als je meerdere katten hebt kun je ook meerdere antwoorden geven.

• Katers
  • Poezen

0 stemmers

• Vanaf kitten in huis
  • Op latere leeftijd geadopteere

0 stemmers

• Raskat
  • Geen raskat

0 stemmers

• Altijd binnen
  • Mogen in de tuin
  • Mogen buitenshuis

0 stemmers

• Meestal natvoer
  • Meestal droogvoer

0 stemmers

• Eerder dik
  • Eerder dun

0 stemmers

• Mag op bed
  • Mag niet op bed

0 stemmers

• Schootkat
  • Geen schootkat

0 stemmers

• Is bang
  • Is heldhaftig

0 stemmers

Haha aaah ik ben de enige die heeft gezegd tot nu toe dat de kat niet op bed mag. :sweat_smile::rofl: Ja ik ben een gemeen baasje maar ik wil mijn bed kattenhaar vrij houden haha.

3 likes

Die van mij ook niet hoor haha, wil geen haren in bed.

1 like

Ik houd de deur gewoon dicht ja. Zou ook echt niet met mijn kat in een ruimte kunnen slapen, die laat mii dan echt niet met rust.

2 likes

Haha die van mij mag ook niet op bed @Fenayi. Wij houden inderdaad de slaapkamerdeur dicht! Is ook eigenlijk de enige haarvrije kamer in huis en zo probeer ik mijn kantoorkleding ook zo schoon mogelijk te houden. Bovendien gun ik onszelf een goede nachtrust :joy:

3 likes

Ik laat mijn slaapkamerdeur altijd dicht ja.

1 like

Mijn 2 katers zijn echt het tegenovergestelde van elkaar maar kunnen goed met elkaar overweg vandaar dat ik vaak beide opties kan kiezen. :joy:

1 like

En dit ook ja haha. Ik wil 1 kamer in huis gewoon kattenhaar vrij zien te houden haha.

Mijn kat is het ook vanaf dat ze kitten is al gewend dat ze 's nachts alleen is of naja wanneer ik slaap. Vooral kittens vind ik irritant en wil ik niet bij me hebben 's nachts dus toen ging ze ook al in de woonkamer.

Heeft iemand van jullie er ervaring mee dat je kat overal op kauwt/knaagt? Mijn kat doet dat al sinds we hem hebben en dat kan van alles zijn: kartonnen dozen, houten plankjes en zelfs de verwarmingsbuizen moeten het ontgelden. Volgens de laatste check van de huisarts is hij gewoon kerngezond.

Wel is hij dood waardoor hij standaard vaak schrikt omdat ie ons niet hoort en ik lees weleens dat dit ook het knaaggedrag kan veroorzaken. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dat kan verhelpen. We hebben ons huis vol met speeltjes (die we zo nu en dan afwisselen) en hoge ligplekjes.
Maar, heeft dus iemand van jullie ervaring met knagende katten en wat ik nog meer zou kunnen doen? Ik heb nu maar een kauwstaafje voor honden gekocht en dit lijkt ie vooralsnog erg leuk te vinden om mee te spelen :joy:

Een van mijn katten kauwt voornamelijk veel op (meestal de wat dunnere) stroomkabels… Al heel veel oplaadsnoeren weg kunnen gooien, dat als je even de kamer uitliep hij iets al weer helemaal doorgebeten had. Vind het wel eng, hij heeft weleens bloed op de lip gehad maar het interesseert hem zelf niets. Telefoonsnoeren, laptopkabels, ventilatoren, lampen… hij heeft al van alles gesloopt. :sweat_smile:

We hebben om veel kabels nu maar zo’n spiraal zitten. Niet mooi, maar dit interesseert hem veel minder en áls hij er op bijt is niet gelijk alles kapot en vertrouw ik er ook wat meer op dat hij zichzelf niet elektrocuteert. Oh en andere kabels zoals telefoonopladers blijven we nu bij en ruimen het gelijk weer op of we verstoppen de kabel met allemaal kussens zodat het niet in het zicht valt… :joy:

Ik dacht eerst dat hij het deed vanwege wisselen, maar hij is inmiddels 1.5 en hij doet het nog.

1 like

Mooie typo :rofl:

Mijne knaagt vooral graag op mijn vingers als hij wil spelen, en op planten, maar verder gelukkig niet zo veel, dus heb helaas geen tips.

4 likes

Haha shit, doof dus :joy:

Ach hij ligt nu al wel de complete middag knock out nu hij de hele ochtend met dat kauwstaafje bezig was, dus het is al een succes haha

@Foucher Kabels zit die van ons gelukkig niet heel veel aan! Ik denk dat ie door die plastic spiralen er alleen maar meer interesse in zou krijgen haha, maar wel bedankt voor de tip. Mocht het eens nodig zijn kunnen we hier naar kijken!

1 like

Ah ja, een omgekeerde werking kan natuurlijk ook nog. Mijn kat vindt juist die dunne kabels heel interessant.

Wat voor kauwstaafjes zijn het?

Ik heb deze gekocht bij de Jumbo, maar ik heb ze hier ook in de buurt bij een Poiesz gezien, dus wellicht dat andere supermarkten deze ook in hun assortiment hebben.

Die van ons is er dol op in ieder geval :heart_eyes:

7 likes

Onze kitten lag vanaf dag 1 in zijn mandje bij ons op bed en hoe erg hij ook aan het spelen was, zodra het licht uit ging lag hij in zn mandje en ging hij slapen. :smiling_face_with_three_hearts:

4 likes

Hij lag zo te genieten vanmiddag buiten in de tuin. Het gaat ook steeds beter met dat hij niet op de schutting springt. :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

17 likes