Kattentopic

Bedankt voor je uitgebreide bericht, ik kan me zeker vinden in jouw verhaal. In veel van je punten. Ik snap dat voor veel mensen het kiezen van een asieldier de beste en mooiste keuze is, maar ook ik vind het uiterlijk en karakter van een huisdier dermate belangrijk dat ik voor een raskat ben gegaan.

Niet om mezelf te verdedigen, maar nog even kort mijn verhaal:
Ik heb mij katten nu iets meer dan 6 jaar. Misschien heb ik me toentertijd niet goed genoeg ingelezen, maar volgens mij was er toen inderdaad nog minder bekend over de negatieve gevolgen van deze kraakbeenafwijking. Ik heb toen gehandeld naar wat ik dacht dat goed was: ik heb een dierenarts vooraf om advies gevraagd en de kittens JUIST bij een (kleine) cattery gehaald (die me veel info kon geven en waar ik meerdere keren langs ben geweest om te kijken en praten), omdat ik er zeker van wilde zijn dat ze een zuivere stamboom hebben en niet verkeerd gefokt zijn. (even daargelaten dat je het fokken van rasdieren sowieso verkeerd kan vinden). Ik heb ook nog steeds contact met de cattery.

Met de info die ik nu heb over de fysieke risico’s zou ik niet weer voor een scottish fold kiezen, maar ik sluit niet uit dat ik in het vervolg weer raskatten neem. Ondanks de kennis dat de meeste raskatten minder oud worden dan de gemiddeld HTK kat. Ook ik denk dat kwaliteit van leven niet altijd uit te drukken is in jaren.

Het argument dat er al zoveel dieren zonder huisje zijn, dus dat je daarom een asielkat ‘moet’ nemen, vind ik niet helemaal eerlijk. Dus omdat mensen hun poes niet steriliseren en oeps-plots een nestje hebben thuis wat vervolgens naar het asiel moet, of omdat een kat de baby krabt en vervolgens uit huis wordt geplaatst in een asiel, mag ik geen raskitten nemen vanuit een cattery (als het goed is een beschermde omgeving waarbij er oog is voor het welzijn dan de dieren)? Ik zie het kiezen voor een huisdier echt los van de morele plicht om zoveel mogelijk dieren te redden in de wereld. Als mensen die plicht wel voelen bij het kiezen van hun huisdier, vind ik dat heel mooi. Maar je mag dat niet van iedereen verwachten.

P.S. Dit bericht is dus niet alleen een reactie op jou Bill, maar ik meerdere dingen die er in dit topic gezegd zijn

3 likes

Ik snap eigenlijk nog steeds niet hoe je een raskat uitkiest op z’n karakter, een HTK kan toch ook super lief en aanhankelijk zijn en een raskat kan toch ook heel kut en afstandelijk zijn terwijl dat volgens het ras dan niet kan? Is toch deels een kwestie van geluk hebben wat voor karakter je kat heeft.

11 likes

Dit, maar volgens mij is het ook afhankelijk van hoe je zelf met je kat omgaat en de omgeving waarin ze zich bevinden.

1 like

Natuurlijk kan dat. Sowieso is karakter niet volledig genetisch (maar ook omgeving) dus daarin heb je denk ik helemaal gelijk. Maar volgens mij kun je bijvoorbeeld wel in energie-niveau echt verschillen zien tussen bepaalde rassen. Dat is misschien niet echt ‘karakter’ maar ik denk dat mensen dat daar wel vaak onder scharen.
En ook daar zal je uitzonderingen in hebben, dat is waar.

Mijn kat slaapt ook eigenlijk altijd 's nachts in een hoekje achter op bed. Mocht ie toch wakker worden en vervelend doen dan zet ik hem buiten de slaapkamer.

Ik heb een vlooienvraag. Ik ben aan het oppassen en mijn kitten heeft vlooien. De dag voor ik hier aan kwam zijn ze nog gepipet, de kitten en de twee andere katten. De twee poezen lijken nergens last van te hebben, met kammen zie ik ook geen vlooien. Ik weet alleen niet zo goed wat ik met de kitten moet? Blijf hem wel kammen met de vlooienkam maar die sneaky vlooien blijven de kam ontwijken. Moet ik nog een keer pipetten, moet ik iets anders doen? De vlooien hebben mij ook al te pakken gekregen en ik ben allergisch voor die beten dus ik wil er voor kitten en mezelf zo snel mogelijk van af

Je mag dacht ik niet zo heel snel dat spul achter elkaar geven.

Zijn de bandjes en dekens gewassen?

Welke pipetjes gebruik je? Mijn dierenarts heeft mij ooit verteld dat vlooien steeds meer resistent worden tegen frontline. Verder belangrijk om iedere dag goed te zuigen, vlooien blijven snel in het meubilair zitten.

Ja dat dacht ik dus al, heb inderdaad alles al gewassen.

@Taken Ik heb geen idee welke pipetjes ze krijgen, ze waren de dag voor ik hier aan kwam al gepipet en als het goed is gewoon op schema. De andere twee hebben zover ik kan zien nergens last van. Heb inderdaad ook alles al gezogen. Misschien dat ik morgen de dierenarts even bel voor advies.

Dat koppie :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ondertussen heeft de kat niet echt meer de kans gehad om bij de bank te komen en nog steeds niet geplast buiten de kattenbak om verder dus ik ga er echt maar vanuit, voor nu, dat het niks met haar blaas is. Haar chill bank pist ze niet op, nee ze is wel slim hoor alleen op de bank waar baasje altijd zit. :expressionless:

Ahh wat goed dat jullie dan toch nog eens naar de dierenarts zijn gegaan! Hopelijk valt het mee en is het goed te behandelen/onder controle te houden.

Ja inderdaad en anders gaan wij ook naar de dierenarts. Tot nu toe heb ik hem niet meer zien hoesten dus denk dat dat wel positief is.

Hoe leren jullie bepaald kattengedrag af? Ik heb een monster van een kitten uitgezocht hahah. Klimt in je benen omhoog, pakt alles wat beweegt of kan bewegen zoals voeten en kabels, sloopt het meubilair, grijpt het eten van je bord als je niet oplet etc. Consequent weghalen werkt niet, nee roepen niet en als mijn vriend de plantenspuit pakt boeit het haar al helemaal niks, doorweekt of niet maakt haar niks uit. Ze pakt ook elke keer dingen af van mijn 1 jaar oudere kat. Als die even aandacht krijgt springt zij ervoor, speelt ze ergens mee, pakt ze het af etc. Het is best zielig hahah. Verder is ze heel lief en knuffelt ze wel graag. Mijn andere kat is ook hardleers, maar die is echt niks vergeleken deze haha

Dit is het monstertje :heart_eyes:

3 likes

Niks zeggen, geen aandacht geven en consequent stoppen met wat ze doet. Als ze in je benen klimt, niet zuchten of nee zeggen, gewoon pakken en op de grond zetten. Als ze iets doet wat niet mag, wat vaak aandacht zoeken is, echt niks zeggen of ĂŒberhaupt geluid maken, gewoon op pakken en ergens op de grond zetten. En dat moet je 4627184736263 keer doen en dan denkt ze hopelijk “hey dit mag ik niet doen” Het zijn echt net kleine kinderen, heel irritant af en toe.

1 like

@Frambozentaartje @Spaarlamp

Thanks! Dat van het verplaatsen naar iets wat wel mag is wel een goede, die ga ik proberen! Bij mijn oudere kat hoef ik alleen maar met mn vingers te knippen en ze weet hoelaat het is haha. Ik hoop dat ze gauw leert :joy:

Haha, grappig. Wij hebben ook de ‘vingerknip’ als teken dat we die dondersteen in de gaten hebben :wink:

Onze katten waren nooit heel stout als kitten, maar wij hebben wel ook altijd de taktiek aangehouden van: vingerknip, naar kat lopen, geen aandacht geven, niets zeggen, gewoon rustig oppakken en neerzetten waar het wel mag. En weer weglopen. Telkens weer
 haha, inderdaad 9343958984540 keer. En nooit een uitzondering maken dat het dit keer wel even mag. De aanhouder wint, echt waar.

Ik heb niet het idee dat straffen (plantenspuit, hard oppakken) werkt. Katten zijn vaak heel energie-gericht. Als de energie niets oplevert (omdat jij ze steeds terugzet) dan houden ze er vanzelf een keer mee op.

Op de tafel = op de grond
Voorpootjes over de rand van salontafel = voorpootjes zachtjes op de grond zetten
Op het aanrecht = op de grond
Krabben aan de bank = op de krabpaal
Bijten in de planten = bij het gras
Bijten bij aaien = meteen stoppen met aaien en negeren

Nu is alleen knippen met de vingers vaak genoeg. Dat draait dat koppie om en wordt er luid protesterend afstand genomen van plant/tafel.

Wel heb ik het idee dat ‘de oplossing’ dichtbij moet zijn. Als ik de kat naar een andere kamer moet tillen voor de krabpaal of het gras, dan werkte het naar mijn idee minder. In dat geval is gewoon op de grond zetten het beste.

Succes met je kleine boefje.

3 likes

Oh, dit zijn altjd zulke grote dillema’s, zo herkenbaar. Maar ik zou even met de dierenarts telefoneren. Zij kunnen wellicht je helpen dit in te schatten.

1 like

Ik zou naar de dierenarts gaan, ja 10/15 minuten rijden is vervelend, maar ik zou het mezelf nooit vergeven als het morgen erger is en de gevolgen groter zijn. Maarja ik ben wel een overbezorgde kattenmoeder hoor, als ze een kwartier niet meer bewegen ga ik checken of ze nog wel ademen.

1 like

Hahaha ja dat het zo vaak moet maakt het echt vervelend. Maar ik ga het nu inderdaad consequent volhouden en de vingerknip er maar bij gebruiken ja. Als ze beide wat stouts doen heb ik ook 2 vliegen in een klap hahaha.

Gelukkig leren ze ook van elkaar, want mijn oudere kat snapte de krabpaal niet en sloopte de meubels, nu snapt ze de krabpaal gelukkig wel.

Thanks voor de tips! Het boefje slaapt gelukkig wel lekker veel dus dan heb ik even rust, net of ik een klein kleutertje opvoed

1 like

Haha ja dat laatste vraag ik mezelf ook af, denk dat ik mijn kind nooit buiten laat ofzo. :joy:

1 like