Bedankt voor je uitgebreide bericht, ik kan me zeker vinden in jouw verhaal. In veel van je punten. Ik snap dat voor veel mensen het kiezen van een asieldier de beste en mooiste keuze is, maar ook ik vind het uiterlijk en karakter van een huisdier dermate belangrijk dat ik voor een raskat ben gegaan.
Niet om mezelf te verdedigen, maar nog even kort mijn verhaal:
Ik heb mij katten nu iets meer dan 6 jaar. Misschien heb ik me toentertijd niet goed genoeg ingelezen, maar volgens mij was er toen inderdaad nog minder bekend over de negatieve gevolgen van deze kraakbeenafwijking. Ik heb toen gehandeld naar wat ik dacht dat goed was: ik heb een dierenarts vooraf om advies gevraagd en de kittens JUIST bij een (kleine) cattery gehaald (die me veel info kon geven en waar ik meerdere keren langs ben geweest om te kijken en praten), omdat ik er zeker van wilde zijn dat ze een zuivere stamboom hebben en niet verkeerd gefokt zijn. (even daargelaten dat je het fokken van rasdieren sowieso verkeerd kan vinden). Ik heb ook nog steeds contact met de cattery.
Met de info die ik nu heb over de fysieke risicoâs zou ik niet weer voor een scottish fold kiezen, maar ik sluit niet uit dat ik in het vervolg weer raskatten neem. Ondanks de kennis dat de meeste raskatten minder oud worden dan de gemiddeld HTK kat. Ook ik denk dat kwaliteit van leven niet altijd uit te drukken is in jaren.
Het argument dat er al zoveel dieren zonder huisje zijn, dus dat je daarom een asielkat âmoetâ nemen, vind ik niet helemaal eerlijk. Dus omdat mensen hun poes niet steriliseren en oeps-plots een nestje hebben thuis wat vervolgens naar het asiel moet, of omdat een kat de baby krabt en vervolgens uit huis wordt geplaatst in een asiel, mag ik geen raskitten nemen vanuit een cattery (als het goed is een beschermde omgeving waarbij er oog is voor het welzijn dan de dieren)? Ik zie het kiezen voor een huisdier echt los van de morele plicht om zoveel mogelijk dieren te redden in de wereld. Als mensen die plicht wel voelen bij het kiezen van hun huisdier, vind ik dat heel mooi. Maar je mag dat niet van iedereen verwachten.
P.S. Dit bericht is dus niet alleen een reactie op jou Bill, maar ik meerdere dingen die er in dit topic gezegd zijn