Hans, Henk, Gert, Jaap, Frank.
Ik vind hem best een Hanshoofd hebben
Tom
Jaaaaa Sam! Dat wordt ‘m!
Dank voor het meedenken allemaal
Ah en dan nog eentje erbij en dan die Moos noemen, zo heet de rooie kater bij ons
Een kleine gewetenskwestie hier. Man en ik zijn 2 weken op vakantie in een huisje op het Portugese platteland. Denk hier en daar een huisje en daar rond velden met olijfbomen, af en toe rijbanen.
Sinds de 2e dag van ons verblijf is er een poes op ons terras verschenen. Ze lijkt me nog vrij jong (geen kitten meer maar ook niet al 4 jaar). In het begin hebben we haar enkel aandacht en affectie gegeven maar na een tijdje miauwde ze best vaak en hebben we haar ook eten gegeven (ik ben speciaal graanarm kattenvoer gaan kopen )
Kort gezegd: sinds dag 3 lijkt ze gewoon bij ons in te wonen. Ze is heel de dag bij ons, komt ‘s avonds mee op de bank en valt daar in slaap, zoekt affectie echt op.
Ik speel met de gedachte om langs de lokale dierenarts te gaan om te kijken of ze gechipt is en eventueel te polsen of ze gevaccineerd kan worden om mee naar huis te nemen (heb al opgezocht dat hier 21 dagen wachttijd bij nodig is). Mijn man snapt mijn gedachten maar vindt ook dat het niet fair is naar de poes om haar van het prachtige platteland hier (waar ze wel volledig op zichzelf is aangewezen qua vinden van eten en veiligheid opzoeken) naar onze woning in het koude noorden mee te nemen.
Lange post maar: hoe denken jullie hierover? Denk ik teveel vanuit mijn egoïstische poezenhart?
Oh lastig! Ik weet niet of ze in Portugal veel zwerfkatten hebben of dat deze kat ook gewoon een extra huisje heeft gevonden. Zou ze bij jullie wel naar buiten kunnen of moet ze dan de hele dag in huis blijven? Want dat lijkt me nogal een overgang voor haar. Of de kou haar veel uitmaakt, geen idee. Snap je dilemma wel, denk dat ik hetzelfde zou hebben.
Voorlopig zou ze niet naar buiten kunnen (appartement) maar zijn nu een woning aan het zoeken om in de loop van volgend jaar te verhuizen. Dan zou er wel een tuin zijn.
Ik twijfel echt omdat ik uiteraard ook het beste voor de poes wil maar zou het zelf zó fijn vinden
Pfoe lastige kwestie inderdaad… Kan ze bij jullie wel naar buiten?
Als je naar de dierenarts gaat kan je misschien ook om advies vragen. Kan mij voorstellen dat hij of zij ook nog wel een waardevolle inschatting kan maken wat het beste is voor de poes.
Zelf zou ik neigen om haar wel mee te nemen in jouw situatie (mits ze bij jou ook naar buiten kan) al ben ik mij er wel van bewust dat dit wellicht enkel vanuit mijn liefde voor katten is.
Edit: zie nu je bericht dat ze nog niet naar buiten kan. En zou dat wel zwaar mee laten wegen. Je moet niet onderschatten hoe vervelend het is voor katten die gewend zijn om hun leven buiten door te brengen om opeens tussen 4 muren te moeten leven.
Dank je voor het uitgebreide antwoord! Het laatste wat ik wil is dat ze zich ongelukkig zou voelen. Vrij kunnen rondlopen, daar kan misschien al het eten en liefde die ze van mij krijgt toch niet tegenop.
Ik zie al enorm op tegen ons vertrek
Dat ze savonds (we vertrekken smiddags) weer als vanouds komt en ons dan niet meer zal vinden (dramaqueen hier)
Je zou nog kunnen proberen haar aan een tuigje uit te laten. Maar geloof dat de meeste katten het niet goed accepteren als ze niet als kitten eraan gewend zijn. Misschien helpt het om te denken dat ze al deze tijd ook goed heeft overleefd en misschien heeft ze nog wel ergens een huisje waar ze eten krijgt. Katten zijn behoorlijke opportunisten. Maar het is een heel lastig dilemma, zegt deze crazy-cat lady.
Dit vind ik een mooie gedachte, ze heeft het tot nu toe ook goed overleefd en waarschijnlijk komen er nog wel meer mensen zoals jullie die op zijn tijd een knuffel en een aai kunnen geven
Frits
@Swelgje @Taken dank jullie voor de reacties! Het zal me zwaar vallen maar ik wil echt het beste voor haar. En een appartement lijkt na haar leven hier niet het beste.
Ik deel nog wel graag een foto van Loulé (we hebben haar vernoemd naar een dorpje hier vlakbij)
Knipoogt jouw kat terug als jij knipoogt?
- Ja
- Nee
- Nooit geprobeerd, ga ik nu doen
0 stemmers
Wat gebruiken jullie voor product om te ontwormen?
Zijn pipetjes dus geen gezeik met pilletjes die ze evt niet willen eten. Mocht iemand betere hebben en/of een reden om deze niet te gebruiken, please let me know.
Flubenol pasta. Doe ik door hun blikje tonijn heen (de ware traktatie als je mijn katten geloofd) en ze eten het zonder problemen op.
Dit spul.
Omdat ze die hier bij de diersuper verkopen. Ik duw het tabletje een stukje van die staafjes van de Lidl. Dan eten ze het (meestal) zo op.
Die ga ik eens halen! Hier altijd zo’n drama met die pilletjes. Ik moet telkens een kwart door het natvoer malen anders krijg ik het er niet in