Kattentopic

Sorry dat ik even kom binnenvallen, maar ik moet even m’n hart luchten. M’n kat plaste sinds drie weken ongeveer 1x per week naast de bak opeens. Waar ik eerst nog dacht dat het een ongelukje was, heb ik toch de dierenarts gebeld en vandaag urine langs gebracht (hij plast niet super veel dus dit was best een uitdaging). Blijkt dat een bepaalde waarde in z’n urine ontzettend laag is waardoor het er op lijkt dat z’n nieren niet goed werken. Later deze week volgt ook een bloedonderzoek.

Ik ben zo geschrokken :-(. Hij is hartstikke jong en maakt verder een fitte en gezonde indruk, dus ik had dit niet aan zien komen. Ook opvallend is dat ie pas is gaan wildplassen nadat ie ander voer heeft gekregen (tegen blaasgruis - voor de andere kat die ik heb). Ik ben zo bang dat ik hoor dat het einde verhaal is :(.

1 like

Hartje als hart onder de riem. Zo zielig en heel spannend om die uitslag dan van het bloedonderzoek af te moeten wachten

Ik ga morgen ook de dierenarts bellen. Ze loopt al iets minder mank, is nog steeds heel lief voor mij, maar de haal die ze al op d’r gezicht had is nu nog feller en groter en met meer bloed. Tel daarbij op dat ik echt wil dat iemand naar d’r pootje kijkt en ik kan niet anders dan d’r laten onderzoeken. Ze is alleen doodsbang voor d’r reismandje dus dat gaat morgen weer een fijn avontuur worden. Heb wel een hele fijne dierenarts, alleen volgens mij is zij nu zelf katjes helpen in t buitenland en is er een vervanger. Hopen dat die ook zo lief is.

Kom ik weer met een vraag over voer. Mijn dierenarts vond mijn kitten te zwaar (1,6 kilo bij 9 weken maar wel ook vrij groot al). Andere kitten woog 1,35 kilo. Dierenarts gaf aan dat ik brokken enorm moet beperken (gaf advies in grammen niet specifiek voor een merk) ipv altijd brokjes hebben staan.
Sinds ik hier zo bewust op let zijn de katjes geobsedeerd door eten: hele tijd mauwen, overal op springen in de keuken als ik eten maak, heel erg schrokken als ze eten krijgen, etc. Ook de kitten die niet te zwaar was en hiervoor niet perse veel at is nu geobsedeerd. Wat moet ik doen? Volhouden? Ik lees veel dat je kittens juist niet beperkt voer moet geven dus het voelt niet helemaal lekker. Ze zijn 12 weken nu.

Ik heb altijd van de dierenarts gehoord dat kittens niet zo snel te zwaar zijn, omdat ze super veel bewegen etc. Sommige kittens, ook binnen een nest, zijn nou eenmaal fors zwaarder dan anderen. Dus indd gewoon eten geven. Als ze lekker doorgroeien zou ik na 8 maanden overgaan naar een brok voor volwassen katten.

2 likes

Ja dit had ik ook begrepen maar deze dierenarts hamerde heel erg op hoe weinig voer katten nodig hebben en hoe snel ze al te zwaar zijn. Ik ben dus nu al bang hoe zwaar ze zijn bij de volgende controle. Wel fijn om te horen dat ik dit niet als enige dacht.

Wat is het geslacht?

Ik heb deze grafiek altijd aangehouden en 1,6 is voor een kater iets aan de zware kant, maar het ras en de grootte speelt ook mee natuurlijk. Zou juist t/m castratie onbeperkt eten hebben staan, ze zijn nu nog in de groei en hebben dat ook wel nodig, en daarna wellicht gaan kijken naar op bepaalde tijden voeren. Welk voer heb je? Misschien heb je voer met te weinig eiwitten waardoor het niet vullend genoeg is en ze er veel meer van moeten eten. (Hebben we al foto’s van je kittens gezien?:smiling_face_with_three_hearts:)

2 likes

Thanks allemaal! @Victoria @Frambozentaartje Ik heb de afgelopen dagen automatische voetbakjes gebruikt die op vaste tijdstippen voer geven, inderdaad met het idee wat meer van mij los te koppelen.
Ik blijf in overleg met de dierenarts en ga vooral proberen vol te houden. Oh en ik ga zoeken naar brokken met veel eiwitten!

Summary

Dit zijn de lieve dondersteentjes

21 likes

Hele gekke vraag misschien maar vraag het toch :sweat_smile:
Loes is dus mn eerste kat, en weet al wel dat katten heel veel slapen op een dag… als ik s’ochtends weg ga naar werk rond 8 uur is ze wakker, als ik thuis kom rond 6 uur ligt ze nog te slapen. Ze wordt dan 19.00/20.00 wakker. Ik wil bijv. super graag overdag foto’s van haar maken :joy: maar ze ligt dus altijd overdag te slapen lijkt wel. Zou het ritme nog veranderen? Of slapen jullie katten ook overdag? Misschien dat ze nog beetje bij moet komen van de verhuizing en daarom aan 1 stuk doorslaapt?
Morgen hang ik er zo’n webcam neer, ben heel benieuwd wat ze verder overdag uitvreet als ik weg ben :thinking:

Oh mijn katten slapen ook heeeeeel veel. Vaak als ik thuis kom dan komen ze naar het raam gerend (ze horen dan mijn auto ofzo) en dan kijkt eentje echt super slaperig haha. Maar als ik de hele dag thuis ben dan slapen ze ook heel veel, denk echt dat ze zo’n 16u per dag slapen. Slaapt ze echt heel diep of zijn het meer dutjes? Ik merk wel dat ze overdag meer dutjes doen, dan worden ze ook sneller wakker van geluid en willen dan spelen, en de avonds (nu bijv) liggen ze allebei bijna in coma. Maar denk ook dat het bij elke kat verschilt hoor, die we als kitten hebben gehaald kun je oppakken terwijl hij slaapt en hij slaapt gewoon door en de oudere poes wordt meteen wakker als je haar aanraakt.

1 like

Haha zelfde hier met onze kat! Slaapt ook makkelijk het klokje rond, op dagen dat ik vrij ben kan hij uren bij me op de bank/in mijn armen liggen slapen.

Wij hebben laatst toevallig ook een camera neergezet in de woonkamer en op zolder, maar er was haast niks aan omdat hij de hele tijd als een rolletje op de bank lag te slapen :joy: Pas rond 5 uur, richting etenstijd, stond hij langzamerhand op om te kijken waar zijn baasjes (lees: eten) bleef.

3 likes

O ze zijn nog maar zo klein! (en heueueuueel lief :smiling_face_with_three_hearts:) Ik weet nog dat ik je tips had gegeven over het voer & afvallen, maar toen dacht ik dat ze al volwassen waren.
Ik durf hier verder geen advies over te geven. Bij kittens ligt het toch allemaal iets anders volgens mij.

Misschien een heel gek idee, maar zou je een second opinion kunnen vragen bij een andere DA? Als je er echt geen goed gevoel bij hebt, dan is het misschien het beste een andere professional te vragen?

1 like

Oh wooow, leuk dattie erin ligt! Die van mij zou t geen blik waardig keuren :sweat_smile:

1 like

Oh dit wil ik ook een keer doen. Benieuwd wat ie overdag allemaal uitspookt!

Mandje gekregen op het werk, de kat keurt het goed.

23 likes

Aah goed om te lezen dat alle katten veel slapen overdag. Ik heb haar nog maar een weekje, en ze kruipt diep in de krabton, maar heb wel gevoel dat ze inderdaad in een hele diep slaap is dan. Ze is ook nog een beetje afwachtend en kruipt nog snel onder de bank, s’avonds komt ze dan even bij me, heeft denk ik nog even tijd nodig.

1 like

Heeft zeker tijd nodig, maar het vertrouwen groeit ‘vanzelf’ en dan komt ze wel wat vaker tevoorschijn denk ik. Maar ze slapen idd echt veel haha

1 like

Ja een second opinion zat ik ook over te denken. Dan voel ik me in ieder geval meer gerust en kan ik wat ik ook ga doen beter uitdragen/volhouden.

Ik zou niet direct naar de dierenarts gaan hoor. Mijn kat had een keer knakworstensap :woozy_face::woozy_face: in zijn oog gekregen. Meneer stond te dichtbij haha. Maar toen had hij ook even traanogen. Ging vanzelf weer over. Dus wellicht heeft hij gewoon iets in zijn oog gekregen en is het zo weer over. Zo lang er geen pus etc. uitkomt zou ik niet direct gaan in ieder geval.

1 like

Ik heb een probleem met mijn oudste kat. Hij is 13 en plast de laatste tijd vaak buiten de kattenbak. Niet net ernaast, maar bijvoorbeeld bij de voordeur, 3 meter van de kattenbak af. Dit trekt dan onder het tapijt en de geur van kattenurine is echt lastig weg te krijgen. Hebben jullie tips? Het speelt al een tijdje en zijn urine was al getest bij de dierenarts, toen de tijd had hij last van een kleine blaasontsteking maar vermoed dat dit al over is met z’n medicijnen. Ik zie door de bomen het bos niet meer en m’n huis ruikt heel naar.

Ah goedzo! Ik zou het gewoon even in de gaten houden.

Herkenbaar wel! Ik ben ook altijd bizar ongerust als het gaat om mijn kat. Mijn vriend relativeert dat gelukkig altijd een beetje hahah

1 like