Kattentopic

Ja elke dag! Met zo’n grote stok met veertjes eraan, een laser, allerlei balletjes etc. Hij gaat er helemaal in op maar als je het spelen afrond omdat hij moe lijkt te zijn (liggen op de grond, energie qua spelen wordt minder) en je ruimt het dan op, dan molesteert hij na een paar minuten weer de bank en/of poes.
Verder heeft hij ook (denk ik genoeg) zefstandig speelmateriaal voor als we er niet zijn en ze hebben beide terugtrekplekjes. Ze kunnen onbeperkt naar buiten.

Hij is nu bijna 2 jaar en eet volledig graanvrij.
Alles wat wij konden bedenken en hebben uitgezocht hebben we gedaan dus daarom nu maar deze stap. Het lukt me niet om een filmpje te uploaden (krijg een foutmelding over het bestandstype) dus dan maar een foto:

Heeeeeel af en toe kan het dus wel goed gaan :two_hearts:

5 likes

Ja natuurlijk!

1 like

Aw, wat een schatjes :heart_eyes:

Succes met de gedragstherapeut, hoop dat het helpt!

Mijn kater moest een paar maanden geleden een rompertje aan omdat hij een wondje op zijn rug had dat hij of mijn andere kat openlikte. He was not amused. Gelukkig heeft de dierenarts het rompertje bij hem aangetrokken en hij was zo verbaasd met wat ze allemaal deed dat hij het gewoon toeliet.

Samenvatting

Mijn poes heeft in de zomer ook een tijdje wegens stress overmatig gewassen waardoor ze kale plekjes kreeg. Was een samenloop van omstandigheden waaronder verbouwing in de straat en ze houdt niet van lawaai plus tijdelijk ander kattengrit dat veel meer stuift. Was echt zo zielig. Ze heeft toen tijdelijk ander voer gekregen van de dierenarts maar dat hielp voor geen meter en we hebben Feliway in de stopcontacten gedaan, dat leek enigszins te helpen. Maar volgens mij is het uiteindelijk weer goed gekomen omdat de stressfactoren weg zijn gegaan en het haar weer kon aangroeien.

9 likes

Bij de dierenarts laten doen scheelt hier ook altijd. Ze is dan sowieso al wat gelatener. Thuis heeft ze alles door.

Edit: aangepast, ik voelde me lullig want ik moest lachen om de 1e foto terwijl het vet zielig is:(

1 like

Geeft niet hoor, wij moesten ook heel erg lachen. Heb ook achterlijk veel foto’s gemaakt, hihi. Hij vond het minder leuk.

Wat ik wel zielig vond was dat hij in het begin amper durfde te lopen en ook echt een dag de kattenbak heeft vermijd (wel geplast geloof ik). Dat vond hij heel eng. Ik heb zelf ook het rompertje bij zijn achterwerk/staart een paar aangepast want soms trok het daar best strak en aangezien hij ook niet wilde poepen… uiteindelijk wel gelukt maar hij had echt een hele rare houding. En hij was ook veel minder aanhankelijk dan anders en ging soms zittend slapen omdat hij niet lekker kon liggen (denk ik). Na 2.5 of 3 dagen heb ik 'em uit gedaan en het risico genomen dat hij het wondje weer zou openen want vond het wel sneu en maakte me zorgen om zijn gesteldheid aangezien hij zo oncomfortabel was en weinig rust leek te krijgen.

En blij dat hij was zodra het uit was! :grin:

Ach arme, echt sneu. Als ze zich zo ongemakkelijk voelen word ik daar zelf ook helemaal naar van. Mijn kat wilde tijd terug niks eten na narcose en uiteindelijk moesten we haar dwangvoeden. Waren de wanhoop nabij na 100 verschillende snacks, waaronder iets “dat alle katten heerlijk vinden” volgens dierenarts. Ze wilde niks. En dan moest ik haar helemaal klemhouden om het via zo’n spuit in haar mond te doen. Echt huilen gewoon. Het is niet dat je die kat even apart neemt en rustig uitlegt welke afspraken er gelden rondom voeding/jeuk/etc.

Is jouwe er helemaal bovenop gekomen trouwens? Zo te lezen wel toch?

1 like

Oh, echt? Dwangvoeden? Dat lijkt me echt zo moeilijk! :pensive:

Ik vind het al zielig als ik medicatie in hun bekjes/keel moet duwen.

En ja, het wondje van de kater was nagenoeg geheeld na het romper avontuur en daarna hebben hij en de poes er niet meer aan gezeten. Denk dat hij bang was dat hij weer de romper aan moest :wink:

1 like

Klinkt heel herkenbaar! Fijn dat ze er weer bovenop is gekomen.

1 like

Ahh dit kan je toch gewoon niet maken als dierenarts. Gelukkig zien katten volgens mij niet echt kleur. Ik ga het nu opzoeken.

Vage kleuren, blauw en geel
Bron https://newscientist.nl/blogs/kattenvisie/

1 like

Onze kat heeft (tot ons groot jolijt) geen probleem met rompertjes. Tis alleen even paniek wanneer het mutsje voor haar ogen zakt :joy:

25 likes

Iemand hier ervaring met een stoffen bank waar een kat meerdere keren op heeft gepist? Wat te doen. Ik twijfel echt of ik volgend jaar niet andere banken moet kopen van leer ofzo…

Hmm. Je kunt proberen het te reinigen met een sopje met Biotex. Dat breekt enzymen in de urine af waardoor de geur niet blijft hangen. Ik gebruik het altijd om de kattenbakken mee schoon te maken en het wordt ook aangeraden voor zeil/vloerbedekking, maar banken zijn vaak wat lastiger schoon te maken omdat het in de kussens kan trekken.

EDIT:
En dan bedoel ik de Biotex voor handwas, in poedervorm. Een groene doos. Is volgens mij 3 euro voor 700 gram bij de Action, bij de drogist/supermarkt is het vaak 5 euro.

1 like

@colalight Hoe is het met de plekken? (Misschien heb je dit al verteld en heb ik er overheen gelezen?)

1 like

Om nog even terug te komen op het rompertjes verhaal. Mijn kat moest vorig jaar rond de kerst een rompertje aan vanwege een operatie aan een gezwel op haar schouder/nek+ met een drain erin. Wat een hel. De dierenarts had maar een maat, veel te groot want heb een kleine kat. De achterkant moest ik al vastknopen want anders kon ze niet plassen of iets. Als een houdini stapte ze eruit. Dus uiteindelijk met een touwtje het pakje vastgezet zodat er niet uit kon en een andersom aangedaan wat wel bleef zitten. Had nog een kleiner pakje gekocht maar daarmee durfde ze niet te lopen. Viel ze alleen maar heel panisch mee om en bleef ze liggen

2 likes

Nog steeds moeilijk… Helen gaat heel langzaam, elke keer als ik denk dat de kap wel af kan krabt ze het weer open. Gelukkig niet meer zo heftig als eerst en het is wel bijna geheeld maar laatste stukje duurt wat lang. Was nogmaals naar de dierenarts geweest en ze heeft toen weer een prik gehad en heb nu ook ander voer. Of dat wat doet weet ik niet maar baadt het niet schaadt het niet. Lief dat je het vraagt! :cat:

1 like

Mijn arme kat is al een poosje ziek. Hij kwam begin december eens terug van buiten en bleef vervolgens 3 dagen op een kussentje liggen.

Ik ben 2x bij de dierenarts geweest en daar werd gezegd dat hij gekneusde ribben had. 1.5 week geleden viel ons op dat hij een gezwel had die steeds groter werd (eerst dacht ik ook een zwelling ivm kneuzing). Een week geleden had hij het zelf open gemaakt en schoongelikt en zagen we pas een gat aan zijn zij.
Daarna was hij instant een stuk beter maar afgelopen week ging het weer achteruit.

Gisteren hebben ze bij de dierenarts niet 1, maar 3 gaten gevonden (hij is waarschijnlijk gebeten). Daarbij hebben ze 2 abcessen leeggemaakt en nu is hij half kaal en een beetje zielig. Hopelijk gaat het vanaf nu weer echt beter!

(Hier had hij nog haar!)

6 likes

Oh arme poekies! Beterschap voor allebei.

afbeelding
Fijne kerstdagen, en zorg goed voor je kerstkater… :rofl:

22 likes

De kat deed het zo goed met de kerstboom, maar vandaag moest hij er toch even nonchalant een bal uittikken terwijl hij me aankeek.

14 likes