Kattentopic

Ahh dit kan je toch gewoon niet maken als dierenarts. Gelukkig zien katten volgens mij niet echt kleur. Ik ga het nu opzoeken.

Vage kleuren, blauw en geel
Bron https://newscientist.nl/blogs/kattenvisie/

1 like

Onze kat heeft (tot ons groot jolijt) geen probleem met rompertjes. Tis alleen even paniek wanneer het mutsje voor haar ogen zakt :joy:

25 likes

Iemand hier ervaring met een stoffen bank waar een kat meerdere keren op heeft gepist? Wat te doen. Ik twijfel echt of ik volgend jaar niet andere banken moet kopen van leer ofzo…

Hmm. Je kunt proberen het te reinigen met een sopje met Biotex. Dat breekt enzymen in de urine af waardoor de geur niet blijft hangen. Ik gebruik het altijd om de kattenbakken mee schoon te maken en het wordt ook aangeraden voor zeil/vloerbedekking, maar banken zijn vaak wat lastiger schoon te maken omdat het in de kussens kan trekken.

EDIT:
En dan bedoel ik de Biotex voor handwas, in poedervorm. Een groene doos. Is volgens mij 3 euro voor 700 gram bij de Action, bij de drogist/supermarkt is het vaak 5 euro.

1 like

@colalight Hoe is het met de plekken? (Misschien heb je dit al verteld en heb ik er overheen gelezen?)

1 like

Om nog even terug te komen op het rompertjes verhaal. Mijn kat moest vorig jaar rond de kerst een rompertje aan vanwege een operatie aan een gezwel op haar schouder/nek+ met een drain erin. Wat een hel. De dierenarts had maar een maat, veel te groot want heb een kleine kat. De achterkant moest ik al vastknopen want anders kon ze niet plassen of iets. Als een houdini stapte ze eruit. Dus uiteindelijk met een touwtje het pakje vastgezet zodat er niet uit kon en een andersom aangedaan wat wel bleef zitten. Had nog een kleiner pakje gekocht maar daarmee durfde ze niet te lopen. Viel ze alleen maar heel panisch mee om en bleef ze liggen

2 likes

Nog steeds moeilijk… Helen gaat heel langzaam, elke keer als ik denk dat de kap wel af kan krabt ze het weer open. Gelukkig niet meer zo heftig als eerst en het is wel bijna geheeld maar laatste stukje duurt wat lang. Was nogmaals naar de dierenarts geweest en ze heeft toen weer een prik gehad en heb nu ook ander voer. Of dat wat doet weet ik niet maar baadt het niet schaadt het niet. Lief dat je het vraagt! :cat:

1 like

Mijn arme kat is al een poosje ziek. Hij kwam begin december eens terug van buiten en bleef vervolgens 3 dagen op een kussentje liggen.

Ik ben 2x bij de dierenarts geweest en daar werd gezegd dat hij gekneusde ribben had. 1.5 week geleden viel ons op dat hij een gezwel had die steeds groter werd (eerst dacht ik ook een zwelling ivm kneuzing). Een week geleden had hij het zelf open gemaakt en schoongelikt en zagen we pas een gat aan zijn zij.
Daarna was hij instant een stuk beter maar afgelopen week ging het weer achteruit.

Gisteren hebben ze bij de dierenarts niet 1, maar 3 gaten gevonden (hij is waarschijnlijk gebeten). Daarbij hebben ze 2 abcessen leeggemaakt en nu is hij half kaal en een beetje zielig. Hopelijk gaat het vanaf nu weer echt beter!

(Hier had hij nog haar!)

6 likes

Oh arme poekies! Beterschap voor allebei.

afbeelding
Fijne kerstdagen, en zorg goed voor je kerstkater… :rofl:

22 likes

De kat deed het zo goed met de kerstboom, maar vandaag moest hij er toch even nonchalant een bal uittikken terwijl hij me aankeek.

14 likes

Heeft iemand ervaring met artrose bij een kat? Vast wel, het komt zo vaak voor bij oudere katten…

De kat van mijn moeder (bijna 18) heeft het. Hij krijgt druppeltjes door zijn eten, die zijn pijnstillend en ontstekingsremmend. Verder heeft ze van alles aangepast in huis: zo veel mogelijk fijne ligplekjes laag bij de grond, eetbakje juist wat hoger zodat hij niet hoeft de bukken, etc.
Je merkt dat veel bewegingen niet goed lukken: hij kan wel door het luikje, maar wacht liever tot iemand de deur opendoet, hij doet er lang over om te gaan zitten / liggen, springen lukt niet goed, etc.
Verder is hij nog heel gezond en tevreden. Is alert, verzorgt zich goed, eet / drinkt goed.
Mijn moeder is bang dat hij veel pijn heeft, het is zo lastig dat je dat niet goed merkt aan katten. De dierenarts is er heel laconiek over.
Mijn moeder wil hem niet onnodig pijn laten lijden, maar hoe weet je wanneer het teveel is voor de kat? Iemand tips / ervaringen?

Ik krijg zojuist een foto van degene die op m’n kat past. Ze is het er niet mee eens.

32 likes

Lastig te zeggen… katten laten niet snel pijn zien, wanneer je ziet dat ze pijn hebben hebben ze vaak ook al écht last.
Vaak is het bij artrose zo dat het op gang komen en weer gaan liggen (wat je zegt) het lastigste is. Waarschijnlijk krijgt hij nu metacam? Dat gaat op gewicht, misschien even kijken of die dosering nog klopt. Ook die kou nu helpt niet mee haha. Je moeder ziet waarschijnlijk dat het de ene dag beter gaat dan de andere, dat hoort ook een beetje bij artrose helaas. Ik denk dat je moeder al heeft aangepast wat ze kan!
Wat sneu dat de dierenarts er zo laconiek over doet zeg! Die zou je juist moeten adviseren of geruststellen

2 likes

Ik snap echt niet waarom mijn katten wel aan de huidige leren eetkamerstoelen krabben, maar de vorige totaal niet. Ondanks dat we deze gratis gekregen hebben vind ik het echt zonde dat ze nu al helemaal beschadigd zijn en ze denken dat het krabpalen zijn. :unamused:

1 like

Voor mij heeft het geholpen om een lange, dunne krabstam zonder plank bovenop te kopen. Wel eentje waar ze zich echt aan uit kunnen rekken. Mijn katten sloopten voorheen echt alle meubels, maar sinds ik de krabstammen heb krabben ze vrijwel nergens meer aan! Misschien het proberen waard

Nou ze hebben dus een krabmat aan de muur hangen en een kleine krabpaal. Moet wel zeggen dat de grote krabpaal nu boven staat ivm de kerstboom(en hij is ook kapot) maar de jongste kat gebruikte die eigenlijk nooit en krabt nu aan de stoelen, hij heeft nooit aan meubels gekrabd maar nu ineens wel. Wil in januari wel een nieuwe krabpaal kopen, maar onze andere kat vindt het fijn om ergens op te liggen dus wil er wel een met een plank bovenop. We hebben ook een boomstam als bijzettafel en een zelfgemaakte krabpaal van een stok die best hoog zijn dus ze hebben genoeg krabmeubels om zich helemaal aan uit te rekken zou je zeggen.

1 like

Hier maakt mijn krabkat graag gebruik van en laat verder alles heel.

@Knofje wat een mooie zwarte katten. :heart_eyes:

2 likes

Wat een dotjes! Zwarte katten :heart_eyes_cat:

1 like

Hij krijgt idd metacam. Mijn moeder is nu even langs de dierenarts (zonder kat) om de dosering te bespreken. Ik denk dat hij wel meer mag dan hij nu krijgt! Hopelijk helpt dat weer even, vanochtend was hij echt een beetje zielig en mank, dat had ik nog niet eerder gezien bij hem. Nu ligt hij heerlijk te spinnen in z’n mandje.
De dierenarts neemt het opzich wel serieus hoor, maar is ook heel nuchter dat het nu eenmaal een oude kat is en dat dit veel gebeurt en hij behalve pijnstilling weinig kan doen. Dat is natuurlijk ook zo. Hopelijk helpt een hogere dosering, bedankt voor je reactie!

2 likes