Kattentopic

Heeft iemand ervaring met artrose bij een kat? Vast wel, het komt zo vaak voor bij oudere katten…

De kat van mijn moeder (bijna 18) heeft het. Hij krijgt druppeltjes door zijn eten, die zijn pijnstillend en ontstekingsremmend. Verder heeft ze van alles aangepast in huis: zo veel mogelijk fijne ligplekjes laag bij de grond, eetbakje juist wat hoger zodat hij niet hoeft de bukken, etc.
Je merkt dat veel bewegingen niet goed lukken: hij kan wel door het luikje, maar wacht liever tot iemand de deur opendoet, hij doet er lang over om te gaan zitten / liggen, springen lukt niet goed, etc.
Verder is hij nog heel gezond en tevreden. Is alert, verzorgt zich goed, eet / drinkt goed.
Mijn moeder is bang dat hij veel pijn heeft, het is zo lastig dat je dat niet goed merkt aan katten. De dierenarts is er heel laconiek over.
Mijn moeder wil hem niet onnodig pijn laten lijden, maar hoe weet je wanneer het teveel is voor de kat? Iemand tips / ervaringen?

Ik krijg zojuist een foto van degene die op m’n kat past. Ze is het er niet mee eens.

32 likes

Lastig te zeggen… katten laten niet snel pijn zien, wanneer je ziet dat ze pijn hebben hebben ze vaak ook al écht last.
Vaak is het bij artrose zo dat het op gang komen en weer gaan liggen (wat je zegt) het lastigste is. Waarschijnlijk krijgt hij nu metacam? Dat gaat op gewicht, misschien even kijken of die dosering nog klopt. Ook die kou nu helpt niet mee haha. Je moeder ziet waarschijnlijk dat het de ene dag beter gaat dan de andere, dat hoort ook een beetje bij artrose helaas. Ik denk dat je moeder al heeft aangepast wat ze kan!
Wat sneu dat de dierenarts er zo laconiek over doet zeg! Die zou je juist moeten adviseren of geruststellen

2 likes

Ik snap echt niet waarom mijn katten wel aan de huidige leren eetkamerstoelen krabben, maar de vorige totaal niet. Ondanks dat we deze gratis gekregen hebben vind ik het echt zonde dat ze nu al helemaal beschadigd zijn en ze denken dat het krabpalen zijn. :unamused:

1 like

Voor mij heeft het geholpen om een lange, dunne krabstam zonder plank bovenop te kopen. Wel eentje waar ze zich echt aan uit kunnen rekken. Mijn katten sloopten voorheen echt alle meubels, maar sinds ik de krabstammen heb krabben ze vrijwel nergens meer aan! Misschien het proberen waard

Nou ze hebben dus een krabmat aan de muur hangen en een kleine krabpaal. Moet wel zeggen dat de grote krabpaal nu boven staat ivm de kerstboom(en hij is ook kapot) maar de jongste kat gebruikte die eigenlijk nooit en krabt nu aan de stoelen, hij heeft nooit aan meubels gekrabd maar nu ineens wel. Wil in januari wel een nieuwe krabpaal kopen, maar onze andere kat vindt het fijn om ergens op te liggen dus wil er wel een met een plank bovenop. We hebben ook een boomstam als bijzettafel en een zelfgemaakte krabpaal van een stok die best hoog zijn dus ze hebben genoeg krabmeubels om zich helemaal aan uit te rekken zou je zeggen.

1 like

Hier maakt mijn krabkat graag gebruik van en laat verder alles heel.

@Knofje wat een mooie zwarte katten. :heart_eyes:

2 likes

Wat een dotjes! Zwarte katten :heart_eyes_cat:

1 like

Hij krijgt idd metacam. Mijn moeder is nu even langs de dierenarts (zonder kat) om de dosering te bespreken. Ik denk dat hij wel meer mag dan hij nu krijgt! Hopelijk helpt dat weer even, vanochtend was hij echt een beetje zielig en mank, dat had ik nog niet eerder gezien bij hem. Nu ligt hij heerlijk te spinnen in z’n mandje.
De dierenarts neemt het opzich wel serieus hoor, maar is ook heel nuchter dat het nu eenmaal een oude kat is en dat dit veel gebeurt en hij behalve pijnstilling weinig kan doen. Dat is natuurlijk ook zo. Hopelijk helpt een hogere dosering, bedankt voor je reactie!

2 likes

Ik heb gewoon een paal bij de bouwmarkt gekocht (volgens mij is het eigenlijk voor een schutting) voor een paar euro, daar helemaal sisaltouw omheen gebonden (10 cm boven en onder niet) en de paal aan de muur bevestigd met van die houders (ook voor schutting geloof ik). Daarnaast hangen ook wat planken voor de katten om op te springen, met zo’n zacht nepvachtje op de laatste. Mijn ene kat vindt het geweldig en klimt graag in de paal waarbij ze 'em ook gebruikt als krabpaal, de andere taalt er niet echt naar. Heb ook nestjes met (hun) kittens gehad die het geweldig vonden om er in te klimmen, het liefst nog achter elkaar aan ook.

Was denk ik voor nog geen €10 klaar en die paal is zo’n 180 cm, denk ik.

2 likes

Eventueel nog een warmtematje? Zeg maar een elektrisch dekentje maar dan voor katten. Ik heb er ooit eentje bij de Blokker gekocht voor nog geen tientje. Die was eigenlijk voor mensen, volgens mij voor onder je kussen of aan het voeteneind ofzo. Heeft een stekker die je in het stopcontact doet en een paar standen om de warmte/tijd in te stellen. Vinden katten vaak fijn in de herfst/winter en denk dat het met artrose ook wel lekker is.

2 likes

Moet dit even van mij afschrijven. Sinds een paar dagen zijn we opvanggezin van een lieve kater. Vandaag ging ik met hem naar de dierenarts voor vaccinaties en bloedonderzoek. Bij de dierenarts was het enorm druk (veel honden) en het duurde allemaal erg lang, heb er een uur binnen gezeten. Uit het bloedonderzoek bleek jammer genoeg ook dat de kat leucose positief is :’( Hierdoor was ik al van streek, maar dan in de auto op de terugweg liep het helemaal mis. Opeens begon de kat enorm hard te hijgen, hij kon precies niet meer ademen. Heb echt als een gek die 25min liggen rijden naar huis.

Gelukkig was hij terug ok toen we thuis kwamen en ondertussen zit hij al lekker terug op mijn schoot te spinnen. Ik vermoed dat hij enorme stress had en daarom zo aan het hijgen was.

Ik heb net gesproken met iemand van het asiel waarvoor ik opvanggezin ben en volgens hen zijn er vrij vaak vals positieve resultaten bij sneltesten op leucose. Ik ga maandag terug voor bloedonderzoek en dan moet het naar het labo gestuurd worden voor een specifieke test.

Ik hoop zo erg dat hij geen leucose heeft. Het is zo’n lief knuffelbeertje. Het zou zijn adoptiekansen zo erg omlaag halen. Ik ga ook ergens zo’n kalmerende spray proberen te kopen voor de volgende autorit. Hopelijk werkt dat en heeft hij zo minder stress.

1 like

Wat naar. Hopelijk zijn de testen volgende keer beter. Geef ook bij de dierenarts aan dat hij zo’n stress had. Soms kunnen ze dan plannen dat je niet zo lang hoeft te wachten.

1 like

Oh, wat zielig!

Wel een beetje jammer dat DA niet had bedacht om direct ook bloed af te nemen voor een bloedonderzoek, want nu moet je volgende week weer en al die stress kan voor het katje niet goed zijn :frowning:

Ik heb zelf nog nooit katten uit het asiel opgevangen, maar worden ze daar niet eerst getest op dit soort ziektes? Wat als ze andere katten in het asiel nu hebben besmet?

Hoop dat het een vals positief resultaat was! Anders zou de kat misschien juist geadverteerd kunnen worden als een geschikt huisdier voor een ouder persoon die anders (vanwege lange levensduur van honden/katten) niet zo snel een huisdier zou willen nemen?

De katjes worden ontwormd/ontvlooid bij het asiel en zitten dan in aparte kamers tot ze naar een opvanggezin kunnen. Het is niet een typisch asiel waar allemaal katten in een grote kamer samen zitten zeg maar.

Ja inderdaad, ze zullen vast wel iemand vinden. Het is een heel ervaren en professioneel asiel dus ze weten wel hoe ze het moeten aanpakken mocht het resultaat leucose positief zijn.

De dierenarts zei ook dat sommige asielen de kat dan laten euthanaseren. Op dat moment wilde ik die informatie echt niet horen en ik had er ook niets aan? Hij had beter voorgesteld om nog extra bloed af te nemen voor een controletest.

Gelukkig gaat er iemand mee maandag naar de dierenarts. Daardoor heb ik allesinds al een beetje minder stress.
:relaxed:

1 like

Haha de mijne ook al.

Kent iemand een asiel/iemand met een nestje? Ik wil heel graag een kitten/jonge kat of poes een thuis geven maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb geen buiten en in het asiel hier in de buurt hebben ze vrijwel nooit binnenkatten. Voordat iedereen erover valt dat de kat niet naar buiten zou kunnen: ik ben bijna altijd thuis en wil genoeg te spelen/krabben en te rennen in huis halen/maken.
Heeft iemand tips? Marktplaats en de bekende facebookgroepen heb ik volgens mij al uitgespeeld…

Edit: ik ben niet voor broodfok en wil daar niet aan mee werken, maar een kat uit Griekenland adopteren vind ik ook spannend omdat ik zelf niet eerder een kat heb gehad.

En Verhuisdieren al gekeken?

1 like

Ja… ik snap alleen niet goed hoe dat werkt. Je moet een profiel aanmaken, 20 euro doneren en dan krijg je contactgegevens ofzo?

Oh ik wist niet dat je tegenwoordig geld moet betalen. Ik ken het van langer geleden. Ff kieken

@hippekikker Volgens mij was het vroeger niet zo dat het niet zo dat je moest betalen om gegevens etc in te zien als er een match is.