Kattentopic

Niet zoveel eigenlijk… :sweat_smile: Kat zal het even kut vinden maar het is niet anders, ze duikt wel onder de bank dan. Het is even kut maar kan wel muziek aanzetten enz maar bang is ze toch dus ik laat het maar gewoon. Ja klinkt wel beetje kut zo maar ze leeft nog na 5 oud & nieuws. Als ik thuiskom is ze wel weer chill.

2 likes

Mijn katten zijn er vrij rustig onder. De ene is wat angstiger en zij schoot van het weekend ook de kamer uit bij de eerste harde klap, maar daarna kwam ze lekker bij me zitten te spinnen en trok ze zich er niets meer van aan. Om middernacht vindt ze het vaak wel eng omdat er dan een paar duizendklappers en weet ik veel wat aan knalvuurwerk wordt afgeschoten en soms gaat ze dan even in de kast of onder het bed zitten. Maar de andere kat rent meestal naar het raam en vooral als er siervuurwerk is, duikt hij onder het rolgordijn en gaat hij zitten kijken. Dat helpt de ander denk ik wel om zich te realiseren dat het niet eng is.

Mijn vorige katten vonden het doodeng en doken in de berging onder een klein tafeltje en dan kon ik ze op 1 januari overdag pas vinden als het licht van de zaklamp van hun ogen reflecteerde. Zo zielig. Ik kocht voor hen de laatste jaren van die ontspannings/kalmeringspilletjes bij de dierenwinkel, daardoor was het makkelijker te doorstaan. De ene viel er soms ook van in slaap.

Dit is de eerste keer oud en nieuw voor mijn katten (worden in maart 1), en ik weet echt niet wat ik moet doen. Aan de ene kant wil ik thuisblijven omdat ik dus niet weet hoe ze gaan reageren maar er kan niemand naar mij toe komen waardoor ik alleen zou zitten (ik voel me dan eenzaam). Hier in de straat zijn ze al bezig en dan verschuilen ze zich onder de bank.
Wat zouden jullie doen, thuis blijven bij de katten of toch weg gaan?

• Thuis blijven
  • Weg gaan

0 stemmers

Ze mogen bivakeren in de linnenkast. :blush:

1 like

Ik zorg dat ze overal in het huis kunnen, dus ook onder het bed kunnen kruipen (komen normaal niet in de slaapkamer) en dat er wat lampen aan staan zodat het geflits niet zo opvalt. Die van mij reageren amper nu, om 12 zullen ze misschien even wegkruipen maar ze zijn niet mega-bang. Zet ook geen muziek oid aan.

Als je plannen hebt, gaan. Katten zoeken hun eigen veilige plek wel op en hebben er niets aan als je hun daar opzoekt en ze probeert te troosten, ze redden zichzelf wel.
Al met al is het meestal Max 30 min echt volop vuurwerk en dat overleven ze echt wel :hugs:
Hier is ook niemand thuis en dat is echt geen probleem, ze vinden hun plekje wel.

3 likes

Niks. Ze zijn alleen thuis en zoeken hun eigen plekje wel op. Heb al zo lang katten en nooit heeft er eentje door vuurwerk het loodje gelegd dus het komt echt goed!

3 likes

Ja hier hetzelfde. Hij kan op verschillende plekjes wegkruipen, ik ben ook niet altijd thuis met oud en nieuw. Als ik dan thuiskom is hij als vanouds.

Precies dit haha.

Ah fijn jullie antwoorden. Het is zijn eerste O&N bij mij, maar hij heeft er inderdaad al meerdere overleefd. Hij kan lekker op zijn plekjes liggen en zal een muziekje voor hem aanzetten en dan moet hij het wel overleven ja :blush:

Ik ben thuisgebleven toen mijn kat voor het eerst oud en nieuw bij mij thuis mee ging maken. Ze reageerde op haar vorige adres heel slecht op vuurwerk en op de enkele knallen in de dagen ervoor ook. Nou goed, ik zat dus helemaal alleen met de kat om 12 uur klaar. Tilt ze 1x haar kop op en gaat ze weer slapen. :sweat_smile: Dat was echt een hele saaie jaarwisseling

9 likes

Haha, typische beesten zijn het ook. Ik ga naar vrienden, laat voor deze ene keer de slaapkamer open (die is normaal dicht als ik er niet ben), dan kan hij onder het bed of onder de deken kruipen als hij wil, maar verder overleeft hij het allemaal wel. Hij krijgt wel een extra snoepje als ik thuis kom.

1 like

Ja joh, daar zal hij toch het lekkerst zitten denk ik. Mijn kat zou alleen maar verder wegkruipen als ik haar probeer te troosten denk ik.

Veel plezier morgen!

1 like

Ik maak 1 verdieping soort van donker. Dus alle gordijnen dicht. Maar wel lampen aan.
Op zolder ga ik zelf kijken. Vaak lopen ze wel achter me aan en laat ik aan hun over wat ze willen.
Eten geven we ze wel eerder, zodat ze rustig kunnen eten.

Ik doe ook alle ramen dicht.

Doen jullie ook de luchtroostertjes boven de ramen dicht zodat het geluid van buiten nog meer gedempt wordt en de geur minder binnen komt?

Nope

1 like

Ja.

1 like

Ik ga het ook doen denk ik

Klassieke muziek schijnt ook een fijne afleider te zijn.

Mijn ene kat (de wat angstigere poes) kwam vanmiddag direct aanrennen toen ik terug kwam van boodschappen doen en ging zitten, want ze begonnen in de straat met vuurwerk en mevrouw wilde op schoot. Ik lekker dekentje gepakt waar ze op kon liggen dus zij helemaal blij. Ze schrok nog wel een keer op van die knetterende vuurpijlen met lichtflitsen, dat vond ze maar raar. Andere kat (chille kater) ging lekker in zijn eigen stoeltje naast ons liggen. Inmiddels is de poes af en toe door het huis gegaan en de kater volgt mij zoals gewoonlijk door het huis en lijkt zich er niets van aan te trekken. Poes ligt nu lekker in de vensterbank boven de radiator te slapen en kater ligt op een stoel.

2 likes