Kattentopic

Gelukkig!! Hij zal wel lekker buiten ergens geschuild hebben. Fijn dat hij er weer is!

1 like

Het is allemaal goed gegaan vannacht, er wordt nu alweer flink geknuffeld :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Hoe bedoel je ā€˜mindere kanten’? Klinkt als een lekker ondeugende kitten :wink:

Hier alles voor de rest ook goed gegaan. Ze hebben zelfs nog even gespeeld, denk vanwege de nerveuze energie die ze kwijt moesten. Poes schrok op een gegeven moment alleen nog van een bepaald soort vuurwerk (klonk als gillende keukenmeid maar dan luider en langer), denk vanwege de toonhoogte. Kater had er op een gegeven moment wel genoeg van maar vond het ook wel spannend om uit de woonkamer te vertrekken omdat je aan beide kanten van het huis veel vuurwerk hoort.

Uiteindelijk zijn ze nog even beneden gebleven toen het bedtijd was en in de nacht zijn ze lekker op bed komen liggen.

Ik was vooral verbaasd over hoe goed poes het deed, ze is af en toe (bij duizendklappers en hele felle flitsen) even onder een stoel gaan zitten maar voor de rest zat ze lekker op schoot, op de (rugleuning van de) bank of zelfs in de vensterbank. Vorig jaar is ze af en toe nog in de kast gedoken omdat ze het toen spannend vond.

1 like

Klopt! Mijn antwoord moet je een beetje met een knipoog lezen hoor :blush:

1 like

Mijn kat was alleen thuis vannacht. Dit is het eerste oud&nieuw in dit huis. Vanaf het moment dat ik terug naar huis reed en zag hoe belachelijk veel vuurwerk hier is afgestoken, heb ik medelijden met haar. Wat moet het hier een kabaal zijn geweest. Ze stond ook miauwend bij de deur(dit doet ze trouwens vaker) ze was blij dat ik er weer was. Verder is ze wel chill, gelukkig.

Wilde volgend jaar naar een vuurwerkvrij park. Denk er haast over om haar ook mee te nemen

2 likes

Bij ons werd er ā€˜s ochtend al behoorlijk wat vuurwerk afgestoken met een gestreste kater als gevolg. Ik heb ā€˜m toen een No Stress pipetje van Beaphar gegeven en toen was ā€˜ie weer zichzelf :blush:. Heel fijn spul!

M’n kat heeft de hele dag geslapen. Ze is serieus nog nooit zo aanhankelijk geweest :frowning: ze heeft echt lang op m’n schoot geslapen, terwijl ze dat nooit doet :sob:

1 like

Die van mij was gisteren ook enorm aanhankelijk! Hij liet me niet met rust.

2 likes

Ik ben op zoek naar een stevige krabpaal die best wel wat hoger mag zijn zodat ze lekker hoog kunnen liggen. Iemand tips? Liefst onder de €100 als dat überhaupt mogelijk is.

Mijn twee heertjes hebben het zo goed gedaan met oudjaar! De meer schuchtere van de twee kwam een paar keer kijken en dag zeggen, en heeft de rest van de avond in zijn mandje op de kast in woonkamer (waar we met 12 man zaten) geslapen. En de andere lag op zijn dooie gemak tussen het bezoek in de zetel. Was bang dat ze door de drukte en eventueel vuurwerk ergens verstopt zouden zitten, maar ben trots op mijn babies (ik bedoel stoere katers).

5 likes

Is zelf maken een optie? Dat is wat ik heb gedaan. Gewoon een dikke MDF plaat als ondergrond en een paar palen (voor een schutting) er op vastgemaakt, wat steunbalkjes en loopplankjes tussen de palen en een paar planken waar ze op kunnen zitten/liggen (bekleed met zacht stofje). En sisaltouw om de palen, natuurlijk.

Mijn katten zijn binnenkatten dus hebben een goede krabpaal (ze hebben meerdere) nodig en de ene houdt erg van klimmen, de andere van springen op/van hoge dingen (maar te lui om te klimmen, haha) dus ik vond de standaard krabpalen niet stevig genoeg. En de extra stevige en/of degene met veel klim mogelijkheden (i.p.v. overal plankjes) waren superduur.

Is dit misschien iets?

https://www.lidl-shop.nl/SILVIO-DESIGN-Kattenkrabboom-Merlin/p100168702

2 likes

Ik heb deze: https://www.zooplus.nl/shop/katten/krabpaal_krabmeubels/bananenblad/krabpaal_waterhyacint/448322

Hij is heel stevig, wat hoger en ziet er leuk uit!

2 likes

Weet trouwens niet hoe groot/lang je katten zijn, maar het krabdeel van de krabpaal moet minstens zo hoog zijn als de katten wanneer ze op hun achterpoten staan. Anders kunnen ze zich niet goed uitrekken en nageltjes scherpen en loop je het risico dat ze aan andere dingen gaan krabben…

Dat weerhoudt mijn grote kater er overigens niet van om af en toe liggend aan de oude kittenkrabpaal te krabben :sweat_smile:

1 like

Katje kijkt zo tevreden :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Wow, die zijn echt licht! Ik dacht in eerste instantie ā€˜oh, 5.8 kg dat is de mijne (RagdollxNoorse Boskas) ook’ maar toen realiseerde ik me dat dat met ƩƩn jaar was en hij inmiddels nog maar 4.4kg is :scream: De poes is overigens ook heeeeel licht. De mijne (ragdollxEuropese korthaar) is ongeveer hetzelfde gewicht en leeftijd maar zij heeft de bouw van een EK en is vrij klein en heel tenger, dus bij een volle, volwassen maine coon poes die ook daadwerkelijk gegroeid is verwacht ik toch minstens 5 Ć  5.5 kg.

Vind het eerlijk gezegd ook wel slecht van je DA dat ze nu pas zei dat ze meer moeten aankomen en vervolgens geen tips geeft.

Vragen/opmerkingen

Eten je katten veel? Je zei dat ze de hele dag brokjes tot hun beschikking hebben maar hoeveel eten ze daadwerkelijk? Hebben ze zo’n voerbak met zo’n voorraad brokjes er in zodat het aangevuld wordt zodra er iets wordt gegeten of vul je gewoon hun bakjes zodra ze leeg zijn? Ik zou in eerste instantie eens nagaan hoeveel voer ze (ongeveer) per stuk eten op een dag en nagaan of dat overeenkomt met de aanbevolen hoeveelheid op de verpakking. En hoeveel drinken ze ongeveer?

Ik neem aan dat je je katten ook regelmatig ontwormd? Moet geloof ik per kwartaal ofzo (weet het niet zeker omdat mijne vaker moeten i.v.m. rauw voer). Als ze wormen hebben zouden ze wel voldoende/veel kunnen eten zonder aan te komen. Is de ontlasting ook normaal qua kleur, structuur en hoeveelheid Ʃn frequentie? En urineren ze voldoende of misschien juist overmatig?

Hoe is hun activiteit? ā€˜Speels’ kan een beetje spelen met een speeltje zijn of meerdere keren per dag als maniakken door het huis rennen :stuck_out_tongue: Slapen ze abnormaal veel (voor katten) of juist weinig? Zijn het binnenkatten of gaan ze ook naar buiten? Katten met veel leefruimte zijn vaak actiever dan katten met weinig leefruimte, hoewel er ook genoeg luilakjes zijn :wink:

Ik ben zelf voorstander van rauw voer (compleet dieet) maar niet iedereen is dat en dat hoeft ook niet. Denk wel dat het ze goed kan doen, maar als het niet aan hun voedselinname ligt en de voedingsstoffen in de brokjes (ben geen fan van RC, maar was altijd tevreden over Applaws) voldoende zijn zou ik eerder denken dat er een medische oorzaak is. Misschien suikerziekte, nier- of schildklierproblemen. Tumor kan ook maar dat zou wel bijzonder zijn bij allebei. Zijn ze familie van elkaar? En HCM getest? HCM komt relatief vaak voor bij Mainecoons (vergeleken met htk katten) en gewichtsafname kan er een symptoom van zijn, maar dat gaat meestal wel gepaard met verminderde eetlust en andere HCM-gerelateerde klachten (hartruis, hijgen bij spelen/inspanning, etc).

2 likes

Deze raad is echt de oplossing voor heeeeel veel krabproblemen. Vaak voldoen de krabpalen die we hebben staan gewoon niet

1 like

Ja, maar ik had ook verwacht dat ze eerder aan de bel zou trekken bij dat gewichtsverlies :thinking:

Kun je ook zien (in inentingsboekje ofzo) per wanneer hun gewicht minder begon toe te nemen en wanneer het echt afnam? De poes is net volgroeid als het goed is dus die zou natuurlijk helemaal geen gewichtsafname (op een evt. ons of twee na zo nu en dan) moeten hebben, maar de kater is al wat ouder… misschien dat je er een reden/gebeurtenis aan kan koppelen?

Je gaf aan dat ze op alles zijn getest maar ook dat de schildklier niet is gecheckt… weet je zeker dat ze ook op suikerziekte en eventuele nierproblemen zijn gecontroleerd?

En wanneer en hoe zijn ze op HCM getest? Dat kan namelijk hun hele leven voorkomen, ook als hun ouders het niet hebben of zij als kitten (of zelfs een jaar geleden) zijn getest. Een DNA test staat niet gelijk aan een echografisch onderzoek. Bij een negatieve DNA test hebben ze alleen de meest voorkomende variant niet en bij Mainecoons testen ze volgens mij ook alleen op specifieke genen waarvan het bekend is dat alleen Mainecoons die hebben. Bij Ragdolls testen ze geloof ik op meer voorkomende (ook bij andere rassen) varianten.

Oh enne… natuurlijk zijn ze geen familie als het twee verschillende rassen zijn :sweat_smile: Sorry, was even niet aan het opletten, geloof ik.

Lijkt me een goede eerste stap om weer geregeld te ontwormen en de voedselinname bij te gaan houden. Ik zou ze inderdaad niet gaan scheiden als dat vertekende resultaten (en waarschijnlijk veel geklaag van de katten) zou opleveren, maar zou ze wel ieder een eigen bakje geven en erbij gaan staan als je ze eten geeft om ze een beetje te sturen dat ze ieder uit ƩƩn bakje eten. Ik snap dat je er niet 24/7 bij kan zijn, maar op het moment dat ze het meeste eten (lijkt mij als de bakjes worden bijgevuld mits ze daarvoor leeg waren?). Eventueel zou je er nog voor kunnen kiezen om ze op een paar momenten per dag te voeren zodat je precies weet hoeveel ze binnenkrijgen (en als ze weglopen dan bakje weer even legen en later pas weer vullen), maar dat is misschien de vervolgstap als je eenmaal weet hoeveel ze nu binnenkrijgen.

Centimeters weet ik niet, maar ze kunnen de klink aanraken als ze op hun achterpoten staan dus ik gok een meter ofzo? We hebben aan de muur een krabmat hangen en die idd op de hoogte gehangen dat zij helemaal uitgerekt zijn en daar maken ze gebruik van!
Ik wil denk ik deze voor in de woonkamer

En boven op de overloop hebben we een paal van de trap, daar wil ik helemaal rondom krabmatten doen zodat ze zich daar ook uit kunnen leven.

1 like