Ja we hebben de bakjes al in trainingmodus staan, dus half open zodat ze vertrouwd raken met de bakjes en bewegingen. Gisteren durfden ze niets maar toen ik vanochtend beneden kwam kon je zien dat ze vannacht toch wat gegeten hebben. Elke keer weer een stapje verder.
Ik denk dat een luikje met chip de enige oplossing is als je eigen katten die andere kat niet wegjagen/weggejaagd krijgen. Lijkt me wel schrikken als er âs morgens ineens een vreemde kat op de bank ligt haha.
Mijn poes moet een beetje afvallen en ze at voorheen vaak van ons eten (likte het bord af en ze is gek op chips) dus dat zijn we aan het afleren. Eerst kon ik geen (leeg) bord op tafel zetten zonder dat zij op tafel sprong, nu gaat ze er nog steeds naast zitten maar als je dan ânee naamâ roept, loopt ze weg. Ben echt trots.
En nu ik dit typ krabt ze aan de stoel, ik kan nee roepen wat ik wil maar ze luistert niet. Die meid is eigenwijs.
Heeft iemand tips om mijn kat af te laten vallen? Ik heb haar 3 jaar geleden als klein scharminkeltje uit het asiel gehaald en inmiddels is ze een fucking UNIT van bijna 7 kg (6,8 ongeveer). Elke keer als ik met haar naar de dierenarts ga krijg ik commentaar op haar grootte, maar ze is ook gewoon echt een mega poes ik probeer al 2 jaar om er wat af te krijgen maar niks helpt. Ze krijgt geen snoep en 60 gram brokken per dag op aanraden van de DA, soms een vleesje. Heb ook vaak van voer gewisseld maar niks helpt dus ben ten einde raad.
Foto van mijn babyâtje

?
Hmm ziet er veelbelovend uit maar ik denk dat ze dit niet gaat snappen (kat met een gebruiksaanwijzing, ze kan bijvoorbeeld ook niet klimmen en is snel bang voor onbekende en nieuwe dingen). Als het niet teveel een investering is, zou ik het best kunnen proberen!
Onze poes is toch best een ondankbare asshole. Ik heb een catit drinkfontein gekocht. Ons hondje drinkt er met gemak uit, poes drinkt er ook uit, maar ze gaat toch echt liever de tuin in om daar regenwater te drinken
Ze is er niet bang voor, want ze gaat gewoon naast de fontein zitten. Regenwater zal wel lekkerder smaken
Sterker nog, ik vul buiten gewoon wat bakjes met kraanwater, is lekkerder dan binnen water drinkenâŠ
De dierenarts geeft dan tips als dat ik haar actief moet houden, eten geven over de dag moet verdelen, ander voer moet proberen etc. Zelf zegt ze de kat idd gewoon erg groot is voor een poes, maar dat 6 kilo toch wel haar streefgewicht zou moeten zijn. Ze is ook nooit echt gecheckt op wat haar overgewicht veroorzaakt. Ik weet dat ik in het begin wel echt teveel voer en snoepjes gaf, dus dat zal wel een van de grote boosdoeners zijn. Ze is echt een binnenkat, komt alleen maar in de tuin en dan hoogstens een uurtje per dag (meer heeft ze nooit zin in). Ik heb haar inderdaad uit het asiel gemaakt als 5 maanden oude kitten, toen was ze nog heel klein, maar dus wel volop in de groei. Met unit bedoel ik dus ook dat ze vooral erg groot is (lees: ze neemt meer dan de helft van mijn 1.40m brede bed in beslag ). Het is ook geen raskat verder of iets dergelijks.
Ik heb ook een te zware kat die elke dag een afgewogen hoeveelheid krijgt en nooit om eten zal bedelen. Die van mij krijgt hypoallergene brokken, eet nooit natvoer en krijgt nooit snoepjes. Ze is niet groot gebouwd en dagelijks spelen+rennen heeft geen invloed op haar gewicht. Heel vermoeiend. Samen rennen vindt ze trouwens helemaal het einde
Ze heeft FHS maar denk niet dat het iets met elkaar te maken heeft
@Bill, bedankt voor het meedenken! In het asiel is wel bekend gemaakt dat ze door een opgelopen trauma zo angstig is, maar wat haar precies zo heeft getraumatiseerd weet niemand helaas. Sinds ik haar heb is ze dus al âzoâ (wel erg vertrouwd naar mij en mijn moeder/vriend/vertrouwde omgeving toe), dus ik denk ook niet dat dat het is. Wie weet heeft ze inderdaad iets van een ras in zich verstopt. Soms denk ik dat het gewoon haar bouw is, vooral omdat er van alles aan gedaan wordt en niets lijkt te helpen, zoals jij zelf al zegt bij sommige mensenfiguren ook het geval isâŠ
@mercurysummer, klinkt alsof we in hetzelfde schuitje zitten. Erg frustrerend en vermoeiend inderdaad. Ook moeilijk te bedenken wat je nog meer kunt doen zonder het arme beest te verhongeren (wat ik dus absoluut niet ga doen).
Ja apart is dat hĂš? Het vreemde is ook dat ik twee katten heb die dezelfde hoeveelheid voer krijgen maar zij blijven wel gewoon op gewicht. Dat terwijl de zware kat het meest beweegt! Mijn dierenarts heeft nog nooit voorgesteld om vervolgonderzoeken te doen dus misschien zijn er nog een aantal opties, geen idee
Die foto van je kat is super snoezig trouwens
@mercurysummer (en mss @MeGusta) kunnen jullie katten buiten? Is het eventueel mogelijk dat ze een âtweede thuisâ hebben waar ze ook eten krijgen?
Hier komt altijd een andere poes (de zwarte) bij onze poes op bezoek. Wij geven ze uiteraard geen eten (zwaar genoeg, dus duidelijk geen zwerfkat), maar kan me goed voorstellen dat andere buren dat wel zouden doen.
Mijn kat blijft binnen en ze eet verder niets uit zichzelf. Dus geen mensenvoedsel ofzo. Plus, ze is binnen heel actief.
Bedankt voor het meedenken trouwens, kan toch zijn dat ik iets over het hoofd zie
Is 60 gram niet teveel? en is ze gesteriliseerd? Dan hebben ze ook al 30 procent minder voer nodig.
Volgens mij kan je ook beter een gedeelte natvoer geven dan alleen brokken, omdat daar minder calorieën inzitten.
Hier kan je checken hoeveel je kat ongeveer nodig heeft. Wij proberen nu rond 200 calorieën per dag aan te houden en alles te wegen en langzaam af te bouwen, en ze is sinds 2,5 week 0,2 gram afgevallen. Volgens deze website zou ze ongeveer 170 calorieën per dag mogen hebben.
Mijn kat (niet de zware) krijgt trouwens al een paar weken prednison en ze eet de pilletjes nu zelf uit mân hand. Zo braaf. Wil het morgen filmen
Is je (andere?) kat alweer terecht?
Oh nee!
Mijn moeder heeft de kat gisteren toch in laten slapen⊠Hij at al de hele week (bijna) niet en het bewegen ging ondanks de medicatie weer heel slecht. Hij had een ontstoken oogje en bij de dierenarts gisteren bleek dat hij blind was / aan het worden was aan dat oogje.
De dierenarts was gisteren heel duidelijk dat er nu toch wel sprake was van uitzichtloos lijden. Dus toen heeft mijn moeder hem maar meteen in laten slapen en niet meer mee naar huis genomen.
De dierenarts zei nog dat hij natuurlijk uiteindelijk zelf ook wel zou overlijden, maar dat dat echt nog lang kan duren. Dat wilde mijn moeder hem natuurlijk niet aandoen.
Zo sneu, maar beter voor het beestje. Was echt de liefste kat die mijn ouders gehad hebben. Zoân gezellig en sociaal dier.
Oeh echt geen idee! Ik geef altijd 60 gram op aanraden van de dierenarts toen (ze was toen al gesteriliseerd en alles), wist helemaal niet dat je het zo expliciet kon berekenen. Ik ga het allemaal even uitzoeken, bedankt voor de tip!
@Mimosa mijn kat komt af en toe alleen in de tuin en niet verder dan daar (gebrek aan klimkunsten en alles buiten onze tuin is eng), dus ze kan haar voer ook niet via een ander adres krijgen haha.
Ah, wat erg, maar misschien maar âbeterâ gezien de toestand van het beestje. Sterkte! Wij hebben toen ook onze kat moeten laten inslapen na 20 jaar van haar gezelschap te hebben genoten (ze zwakte af en kon eigenlijk niets meer, mede door ouderdom). Nooit leuk als dit soort dingen moeten gebeuren.