Kattentopic

Ik had blijkbaar 1 kat opgesloten vandaag.
Andere kat helemaal schor van het miauwen.
Vind het wel echt zielig want ik was een hele dag werken.
De opgesloten kat had haar behoefte gedaan in mijn sporttas.

Maar de niet opgesloten kat doet alsof ze het het zwaarst heeft. Beide hebben extra aandacht gehad.

3 likes

OMG eindelijk :heart_eyes::heart_eyes: wat is er gebeurd?

2 likes

Wij hebben de nieuwe poes (3) in een slaapkamer gezet met alles wat ze nodig had, onze kater (7 mnd) hebben we gewoon door heel het huis laten lopen. We zijn veel bij de poes gaan zitten om haar aan ons te laten wennen en aan het einde van de dag hebben we de kater eens laten kijken, hij was heel nieuwsgierig en wilde spelen en zij werd boos. Nouja toen weer de deur dicht gedaan en de dag erna hebben we het weer opnieuw geprobeerd, haar een keer beneden laten kijken terwijl hij boven bleef enz. Na 2 dagen hebben we ze overdag, als we er zelf bij waren, beide beneden gelaten en dan vochten ze wel een beetje maar ze speelden ook wel. ‘S nachts hielden we ze nog wel apart, maar na een week ook niet meer en sindsdien gaat het goed.

Las op internet idd ook verschillende verhalen, de een zei meteen bij elkaar zetten en de ander zegt zeker een week apart en kussentjes omwisselen zodat ze elkaars geur ruiken, maar ik denk dat je een beetje moet kijken hoe ze reageren. Als ze beide heel nieuwsgierig naar elkaar zijn en niet gaan vechten, waarom zou je ze dan apart houden.

2 likes

Ik zou je nieuwe kat eerst laten wennen aan de omgeving/jullie (eerst in een aparte kamer zetten). Zodra je merkt dat ze nieuwsgierig is en naar buiten wil, doe je de deur van haar kamer op een kier en dan kan ze ook je huidige kat ontmoeten.

Als ze niet blazen/grommen, zit het goed en kan het snel gaan. Het is vooral goed inschatten hoe de katten reageren en zeker niets forceren.

Ik zou zeker snoepjes bij de hand hebben. Als je merkt dat een van de katten agressief begint te worden, probeer ze dan af te leiden met een snoepje. Dan zit hun aandacht weer ergens anders en is er een positieve ervaring.

Je hebt je precies goed ingelezen dus komt goed!!

2 likes

In mijn ervaring is het echt afhankelijk van de katten die je hebt. Bij mij is het altijd goed gegaan als ik ze direct introduceerde bij thuiskomst (met nieuwe kat/kitten), dan liet ik wel altijd de nieuwe even in het reismandje zitten zodat de andere kon ruiken. En als dat goed ging (geen geblaas ofzo) dan deurtje open en kijken wat er ging gebeuren. Tot nu toe altijd goed, eentje altijd dapperder dan de ander en vaak een beetje achter elkaar aan jagen en stoeien, met gegrom, zodat de oorspronkelijke kat kan tonen dat hij/zij dominant is en het zijn/haar huis is. Tot nu toe zijn ze een paar uur na introductie altijd samen in een mandje gaan liggen :woman_shrugging:

Maar ik ken ook mensen bij wie ze echt een introductieperiode moesten hebben. Vaak kwam het dan omdat de oorspronkelijke kat niet blij was met een maatje erbij. Maakt meestal ook wel verschil qua leeftijd/postuur, kleine katten of kittens worden volgens mij sneller geaccepteerd dan eentje die even groot of groter is. Kan me ook indenken dat het misschien uitmaakt of een of beide katten geholpen zijn…

Een vriendin van mij is echt weken bezig geweest met zo’n introductieperiode en die werd er helemaal gek van, want het ging nooit goed. Toen heb ik voorgesteld om ze gewoon samen los te laten in de woonkamer (met toezicht) en na een stoeipartij was het goed :rofl:

tl;dr: als ik jou was zou ik gewoon goed observeren hoe ze reageren als je met nieuwe kat thuiskomt en dan je gevoel volgen.

2 likes

Sorry, ik moet even delen hoe dramatisch mijn kat is

53 likes

Die ogen matchen wel echt perfect met het kleed

2 likes

Mijn kat heeft wat energie teveel, ben bang dat hij zo in mijn nek zit

Zucht, mijn kat heeft vanmorgen al twee keer de waterfontein gesloopt. Drie liter water over de vloer. Ik heb die fontein van Catit met die bloem.

Heeft iemand een tip voor een fijne, zware fontein? Eentje die hij niet kan omgooien of slopen. Hij trekt bij onze fontein de hele bovenlaag eraf (de bloem, het filter et cetera). Hij heeft hem ook eens volledig omgegooid, dat ding staat in een ronde afwasteil zodat hij het daar moeilijk mee heeft.

Wij hebben deze als drinkfontein beneden staan en deze als extra waterbak boven. (Mocht ook de stroom uitvallen dan hebben ze nog water.) De vorige fonteintjes werden of gesloopt of door het huis gesleept/van de trap geduwd. Nu nergens meer last van. Kat 1 drinkt graag uit de fontein en de ander graag uit de gewone bak. Die gewone bak heeft rubber aan de onderkant dus die krijgen ze niet van de plek.

Heeeeerlijk die vloerverwarming

15 likes

Ik had laatst wat gekookte kip in een ziplock mee naar de woonkamer (keuken is beneden) genomen in de hoop mijn ene kat nog af en toe wat te voeren omdat ze zo weinig at van haar maaltijd en dan snel weer weg rende. En dat werkte heel goed, ze kwam lekker bij me op het bureau zitten en smikkelde ervan.

Helaas verwacht ze nu elke keer iets lekkers als ze op het bureau komt zitten* :rofl: Ik heb van die in/out trays op mijn bureau staan en dan gaat ze helemaal met haar pootje er onder om te kijken of er echt niet iets lekker onder ligt. Inmiddels lijkt ze door te hebben dat het een tijdelijke actie was, maar nu maakt ze er een spelletje van.Gaat ze op de hoek van mijn bureau zitten en dan gooit ze steeds mij pakjes zakdoekjes van het plankje af of speelt ze met mijn brillenhoesje etc, en echt luid spinnen terwijl ze het doet en dan af en toe zo’n blik naar mij van 'hahaha" :joy:

*Voorheen kwam ze nooit verder dan op schoot of eventjes via het bureau (aandacht trekken, “hallo ik ben er!”) op schoot springen, terwijl mijn andere kat echt languit op het bureau gaat liggen, nog het liefst tussen mij en de computer en als het even kan over mijn arm heen. Maar nu dus meerdere keren per dag.

4 likes

Mijn kitten (7 mnd) verhaart de laatste tijd ineens echt super erg, terwijl het daarvoor wel meeviel. Nu vraag ik me af of dit, ondanks dat het een binnenkat is, iets met het weer/tijd van het jaar te maken kan hebben? Of omdat hij ouder wordt dat zijn vacht verandert? Ik heb hem de afgelopen weken wel vaker geborsteld dan normaal en dacht, misschien kan het ook door het borstelen komen?

Iemand enig idee?

die van mij is 6 maanden en nu ook begonnen met voor het eerst verharen! Daarvoor echt nog een kittenvachtje. Zijn het echt hele plokken of gewoon wat ondervacht?

Ik denk een combinatie van kitten vacht verliezen en het weer! Mijn kitten verhaarde vorig jaar rond deze tijd ook ineens heel erg, toen was ie 9 maanden. Nu heeft ie echt zo’n dikke wintervacht die al uit begint te vallen en ik haat alle haren nu al.

Mijn kat begon toen ook voor het eerst met verharen en het is helaas niet meer gestopt haha.

Ah kak, als ik het zo lees is het echte kitten qua haar er inmiddels dus wel af en begint de echte haarellende vanaf nu :cry:

1 like

Heb net mijn kat moeten inslapen… Hij had een opgezwollen buik en het viel ons ook ineens op dat hij moeilijk ademde. Mijn moeder dacht dat hij gewoon wormen had ofzo, maar ik ging googelen en vertrouwde het allemaal niet. Kon allemaal erge dingen zijn, ook FIP bijvoorbeeld. Net naar de dierenarts en het was dus mis… een tumor op de lever. Kon niets meer aan gedaan worden en het zou een lijdensweg zijn volgens de dierenarts. Arme schat… Hij was 10 jaar.

Pff, dit is al de vierde kat die overlijdt in de afgelopen drie jaar. Twee waren bejaard, eentje ging plotseling… en nu dit weer. Ik ben het nu echt zat :sob:

4 likes

Oh wat verdrietig, ook zo plotseling. Heel veel sterkte.

1 like

Wat kut!
Sterkte :bouquet:

1 like