Kattentopic

Eind maart begin april ga ik een weekje weg. Alleen heb ik een probleem voor oppas voor mijn kat.
Ik heb dus geen oppas. Mijn moeder zou het anders doen maar die is mee op vakantie. Vriendinnen wonen net te ver weg of vinden katten eng.
Normaal ging ze naar een pension maar dat kan nu niet meer. Iets meer als een jaar geleden is ze geopereerd aan een grote bult in haar nek. Waarschijnlijk reageert ze allergisch op entingen. Die geef ik dus niet meer maar is niet meer beschermend, termijn is verstreken.
Buren zijn helaas ook geen opties.

Hebben jullie tips hoe ik aan een (goede) kattenoppas?

Toevoeging; Ik woon in Bergen op Zoom

Waar woon je? Misschien woont er een forummer in de buurt die op kan passen?

Oppas via pawshake? Of een leuke forummer in je buurt :slight_smile:

We hebben em helaas in moeten slapen :frowning: Hij werd heel erg benauwd voor de operatie. Toen hebben ze een echo gemaakt zat het hele lichaampje vol vocht, ook om zn hart en longen :sob: echt zo kut. Sinds dat ik op mezelf woon, had ik hem al, verhuizing na verhuizing, gebroken relaties, andere problemen, hij was er altijd. En nu niet meer :sleepy:

3 likes

Ach wat verdrietig. Ik las ook al in een ander topic over de rest van je week. Het zit je echt niet mee :pensive: heel veel sterkte de komende tijd

1 like

Ah shit wat verdrietig :sob: hij heeft zegmaar een speciaal plekje in mijn forumhart sinds hij kort kwijt was geweest rond je verhuizing :broken_heart:
Sterkte :heart:

1 like

@Spaarlamp @EllaFitzgerald dank, ik voeg mijn woonplaats toe!

Jaa tis wel écht een rotweek, het kwam echt letterlijk twee dagen na elkaar @mercurysummer

En @EllaFitzgerald ja :sob: ik vond het zo bijzonder dat ik hem weer teruggevonden had. Zo dankbaar. En een half jaar later is het alsnog gedaan. Gelukkig heeft ie een prachtleven gehad, maar ik dacht altijd dat ie wel 18 ofzo zou worden. Hij werd helaas net geen 14!

2 likes

Een van mijn katten is te zwaar (de ander ook denk ik) dus ze moet een beetje afvallen en de dierenarts raadde aan om van het voer dat we al hadden de sterilized versie te pakken. Die hebben we nu dus gehaald, maar ze bedelen zooooo erg en gaan echt bij hun voerbakjes zitten wachten en miauwen tot ze extra eten krijgen. Dat geven we niet, we geven nog steeds 3 keer per dag hun (afgewogen) aanbevolen hoeveelheid en dat is het, maar ik word echt gek van dat gebedel. Is het een kwestie van wennen aan het nieuwe voer, krijgen ze te weinig voedingsstoffen binnen tov hun oude voer?

Eerst hadden ze Hill’s Science Plan Adult 1-6 Optimal Care Kattenvoer met Kip en nu Hill’s Science Plan Young Adult Sterilised Cat - Kip.

Ik had blijkbaar 1 kat opgesloten vandaag.
Andere kat helemaal schor van het miauwen.
Vind het wel echt zielig want ik was een hele dag werken.
De opgesloten kat had haar behoefte gedaan in mijn sporttas.

Maar de niet opgesloten kat doet alsof ze het het zwaarst heeft. Beide hebben extra aandacht gehad.

3 likes

OMG eindelijk :heart_eyes::heart_eyes: wat is er gebeurd?

2 likes

Wij hebben de nieuwe poes (3) in een slaapkamer gezet met alles wat ze nodig had, onze kater (7 mnd) hebben we gewoon door heel het huis laten lopen. We zijn veel bij de poes gaan zitten om haar aan ons te laten wennen en aan het einde van de dag hebben we de kater eens laten kijken, hij was heel nieuwsgierig en wilde spelen en zij werd boos. Nouja toen weer de deur dicht gedaan en de dag erna hebben we het weer opnieuw geprobeerd, haar een keer beneden laten kijken terwijl hij boven bleef enz. Na 2 dagen hebben we ze overdag, als we er zelf bij waren, beide beneden gelaten en dan vochten ze wel een beetje maar ze speelden ook wel. ‘S nachts hielden we ze nog wel apart, maar na een week ook niet meer en sindsdien gaat het goed.

Las op internet idd ook verschillende verhalen, de een zei meteen bij elkaar zetten en de ander zegt zeker een week apart en kussentjes omwisselen zodat ze elkaars geur ruiken, maar ik denk dat je een beetje moet kijken hoe ze reageren. Als ze beide heel nieuwsgierig naar elkaar zijn en niet gaan vechten, waarom zou je ze dan apart houden.

2 likes

Ik zou je nieuwe kat eerst laten wennen aan de omgeving/jullie (eerst in een aparte kamer zetten). Zodra je merkt dat ze nieuwsgierig is en naar buiten wil, doe je de deur van haar kamer op een kier en dan kan ze ook je huidige kat ontmoeten.

Als ze niet blazen/grommen, zit het goed en kan het snel gaan. Het is vooral goed inschatten hoe de katten reageren en zeker niets forceren.

Ik zou zeker snoepjes bij de hand hebben. Als je merkt dat een van de katten agressief begint te worden, probeer ze dan af te leiden met een snoepje. Dan zit hun aandacht weer ergens anders en is er een positieve ervaring.

Je hebt je precies goed ingelezen dus komt goed!!

2 likes

In mijn ervaring is het echt afhankelijk van de katten die je hebt. Bij mij is het altijd goed gegaan als ik ze direct introduceerde bij thuiskomst (met nieuwe kat/kitten), dan liet ik wel altijd de nieuwe even in het reismandje zitten zodat de andere kon ruiken. En als dat goed ging (geen geblaas ofzo) dan deurtje open en kijken wat er ging gebeuren. Tot nu toe altijd goed, eentje altijd dapperder dan de ander en vaak een beetje achter elkaar aan jagen en stoeien, met gegrom, zodat de oorspronkelijke kat kan tonen dat hij/zij dominant is en het zijn/haar huis is. Tot nu toe zijn ze een paar uur na introductie altijd samen in een mandje gaan liggen :woman_shrugging:

Maar ik ken ook mensen bij wie ze echt een introductieperiode moesten hebben. Vaak kwam het dan omdat de oorspronkelijke kat niet blij was met een maatje erbij. Maakt meestal ook wel verschil qua leeftijd/postuur, kleine katten of kittens worden volgens mij sneller geaccepteerd dan eentje die even groot of groter is. Kan me ook indenken dat het misschien uitmaakt of een of beide katten geholpen zijn…

Een vriendin van mij is echt weken bezig geweest met zo’n introductieperiode en die werd er helemaal gek van, want het ging nooit goed. Toen heb ik voorgesteld om ze gewoon samen los te laten in de woonkamer (met toezicht) en na een stoeipartij was het goed :rofl:

tl;dr: als ik jou was zou ik gewoon goed observeren hoe ze reageren als je met nieuwe kat thuiskomt en dan je gevoel volgen.

2 likes

Sorry, ik moet even delen hoe dramatisch mijn kat is

53 likes

Die ogen matchen wel echt perfect met het kleed

2 likes

Mijn kat heeft wat energie teveel, ben bang dat hij zo in mijn nek zit

Zucht, mijn kat heeft vanmorgen al twee keer de waterfontein gesloopt. Drie liter water over de vloer. Ik heb die fontein van Catit met die bloem.

Heeft iemand een tip voor een fijne, zware fontein? Eentje die hij niet kan omgooien of slopen. Hij trekt bij onze fontein de hele bovenlaag eraf (de bloem, het filter et cetera). Hij heeft hem ook eens volledig omgegooid, dat ding staat in een ronde afwasteil zodat hij het daar moeilijk mee heeft.

Wij hebben deze als drinkfontein beneden staan en deze als extra waterbak boven. (Mocht ook de stroom uitvallen dan hebben ze nog water.) De vorige fonteintjes werden of gesloopt of door het huis gesleept/van de trap geduwd. Nu nergens meer last van. Kat 1 drinkt graag uit de fontein en de ander graag uit de gewone bak. Die gewone bak heeft rubber aan de onderkant dus die krijgen ze niet van de plek.

Heeeeerlijk die vloerverwarming

15 likes