Kattentopic

Ja, op een of andere manier is het ‘gek’ als je veel voor je katten doet. Hier in mijn omgeving worden het vaak toch als muizenvanger gezien en niet zozeer als maatje.
Mensen kijken ook verbaasd als ik zeg dat ze geen voer uit de supermarkt krijgt maar graanvrij voer en natvoer van hoge kwaliteit waar we bereid zijn meer voor uit te geven.

Vergeet nooit hoe broer en schoonzus van mijn schoonoma schamper lachten toen schoonoma vertelde dat we zo erg hadden gehuild toen onze eerste kat voor ons huis was aangereden en overleden was. ‘Het is maar een kat, wacht maar tot je een kind verliest, dan weet je wat verdriet is’.
Sterf, denk ik dan :triumph:

Ik kan daar zo boos om worden: mensen die (mijn) katten afdoen als een ding. Natuurlijk snap ik dat het hebben van kinderen iets anders is maar mijn katten zijn mijn kindjes. Ik heb ze vanaf dat ze kitten zijn, ze reageren op mij, ze zijn van mij afhankelijk etc. Toen mijn relatie sneuvelde na heel wat jaren samenwonen zijn mijn katten echt zo ontzettend belangrijk voor mij geweest zij waren de reden dat ik ritme had en mijn bed uitkwam omdat ze wel eten nodig hadden en een schone bak. Nu weet ik ook niet beter dan dat een kat echt onderdeel is van het gezin want wij hebben altijd katten gehad.

7 likes

Dat snap ik ook niet, mijn kat maakt juist veel contact en is er altijd om me te begroeten als ik thuiskom. Hij is ook altijd in de buurt. Heel gezellig!

2 likes

Mijn katjes eten alleen rauw vlees, meestal van een webshop hiervoor maar ik ga ook één keer in de week naar de poelier voor wat gevogelte voor ze en één keer in de zoveel tijd (meestal 1-2 maand) haal ik bij de slager* een vers konijn voor ze. Vinden mensen ook raar dat ik dat doe voor mijn katten, want “duur!” maar ik kan het me veroorloven en het is goed voor mijn katjes, dus… :woman_shrugging:

Mensen zijn ook vaak verbaasd als ik vertel hoe aanhankelijk mijn katten zijn. De poes voornamelijk bij mij, andere mensen vindt ze vaak wat eng, maar de kater vindt iedereen geweldig. Heb al heel vaak gehoord dat mensen niet wisten dat katten zo lief, aanhankelijk en leuk konden zijn. Mijn kater ging zelfs bij de dierenarts op de voeten liggen en liet haar zijn buik aaien, terwijl hij het altijd doodeng vindt om daar naartoe te gaan :joy:

*De afgelopen tijd was ik al heel lang niet meer geweest en toen ik laatst kwam, vroeg de slager of het voor de katten was en of ik extra vleesbot (afval van de snijmachine) wilde en dat kreeg ik gratis mee :slight_smile:

2 likes

Toen ik een dikke 1,5 jaar een nieuwe kat introduceerde waren ze echt in een uur al goede vrienden dat was zo gek, maar mijn achtergebleven kat is wel een allemansvriend :’). Maar wat een leuk duo op die foto :smiley:

3 likes

Vind het zo leuk om te lezen dat jij ook naar de slager/poelier gaat voor vlees. Ik krijg daar ook veel reacties op maar net als jij kan ik het me veroorloven en voor mijn katten is het een traktatie. En echt super lief van je slager dat je wat extras kreeg klinkt een beetje als mijn slager die is bijna een soort trots dat ie katten tot zijn klantenkring kan rekenen.

1 like

Vorige maand moest onze poes geënt worden en toen zei de dierenarts ook dat ze wat te zwaar is, dus we hebben voer voor gesteriliseerde katten gehaald. Vanmiddag bij de dierenarts geweest voor gebitscontrole (is in februari altijd gratis, echt chill) en ze is 400 gram afgevallen. :sunglasses:

6 likes

Ja, mijn poelier weet het ook al. Soms probeer ik wat nieuws en dan vraag ik vaak naar de sterkte van de botten en als ik dan een week later kom, vragen ze hoe het beviel :rofl: Heel soms ga ik ook naar een andere slager voor paardenvlees en dan zegt de slager altijd dat mijn katten mazzel hebben als ik vertel dat het voor hen is (want ze vragen vaak of het platgeslagen moet worden).

En dit is precies de rede waarom wij thuis de badkamer nog niet verbouwd hebben. Ik vertrouw het echt niet met de katten.
Of waarom ik niet aan mijn moeder vraag een week in mijn huis te zitten. Ze is zo slordig met katten. Haar eigen katten mogen wel naar buiten en die van mij niet. Ik vertrouw dat gewoon niet.

2 likes

Ooh dat herken ik zo goed!

2 likes

Heeft iemand dit misschien eerder gezien? Uiteraard ga ik als dit er over een paar dagen nog zit meteen naar de dierenarts Maar mijn kater heeft al een tijdje steeds een korstje op een tepel zitten. De dierenarts heeft daar naar gekeken, maar zag niks geks en zei van ja moet gewoon genezen. Maar nu zie ik ineens een soort pus op en rondom een andere tepel bij mijn kater. Ik heb de foto hier in spoiler toegevoegd. Als ik google kan ik niet echt wat vinden. Hij eet, drinkt, speelt, plast en poept gewoon goed/normaal. Ik mag ook gewoon aan die plek zitten, hij lijkt er dus niet echt pijn aan te hebben ofzo.

Samenvatting

Hè getver, wat rot. Die ervaring heb ik helaas ook. Zijn de klusjesmannen nog lang bezig?

1 like

Een korstje op de tepel heeft mijn poes weleens gehad maar dat was meestal als ze zwanger was of drinkende kittens had. Pus kan ik niet goed zien op de foto, maar klinkt alsof hij misschien een wondje/ontsteking heeft. Heb je al geprobeerd om het 1-2 keer per dag schoon te maken met een wattenschijfje natgemaakt met (afgekoeld) gekookt water?

Mijn DA heeft me een tijdje geleden Maxani honinggel aangesmeerd toen mijn kater een wondje had en dat leek goed te werken. Ze zei toen ook dat het altijd handig is om in huis te hebben voor als ze een open wondje hebben en ik het er dan gerust op kon smeren zonder DA controle. Misschien dat dat nog een optie is als je kater er last van blijft hebben.

1 like

Ja die honinggel werkt hier ook als een trein!

Wat duidelijkere foto

Ah nee dat heb ik nog niet gedaan, omdat ik het echt pas net gemerkt/gezien heb. Maar dat ga ik wel doen inderdaad. Als je de foto in de spoiler van deze post bekijkt lijkt het wel alsof er inderdaad een wondje zit naast de tepel. De huid lijkt er ook wat stuk te zijn en alsof het wat kaal is gelikt door hem.

Ik denk dat ik het even aan kijk en anders een afspraak maak voor volgende week bij de dierenarts. Het zal toch niet zo ernstig zijn dat ik direct vandaag langs moet? :sweat::sweat: Sorry ik kan me altijd zo’n zorgen maken en zeker sinds hij die blaasgruis heeft gehad.

Gaan jullie katten dan niet nog meer aan het wondje likken met die gel? Daarom wilde mijn dierenarts laatst namelijk niks geven voor dat andere korstje @mercurysummer

Grote kans dat hij het zelf steeds openlikt. Dat deed mijne (of de poes) namelijk ook voor dat wondje waar we de honinggel voor kregen, vandaar dat hij op een gegeven moment een rompertje aan moest (zie eerder geposte foto in dit topic :rofl:)

Als ik jou was zou ik het gewoon even goed schoonhouden en in de gaten houden (en zijn kopje wegduwen als hij er aan likt). Als het morgen erger lijkt geworden even bellen.

Of nu al bellen, maar sommige dierenartsen zijn erg € gericht en willen dat je overal voor langskomt, dus dat ligt er een beetje aan… bij mijne geven ze vaak telefonisch advies en zijn ze ook wel eerlijk over wanneer wel/niet direct langskomen, maar helaas is dat niet overal zo.

ETA:
Nee, mijn kater ging niet meer likken door de honinggel. Katten hebben geen smaakreceptoren voor zoetigheid dus denk niet dat ze het lekker vinden. Mijn katten vonden het ook niet lekker ruiken ofzo. Ik had gewoon de pech dat mijn kater en poes elkaar veel wassen en zijn wondje daarom steeds (door hun ruwe tongen) weer openging.

Als je je veel zorgen maakt, kun je ook de foto naar de praktijk mailen toch? Dan heb je gelijk een deskundige reactie erop. Of even telefonisch overleg. Als het nodig is kun je dan gelijk een afspraak maken.

Ah bedankt voor je reactie! Ik ga het inderdaad even in de gaten houden en anders bellen. Bij mij zijn ze best makkelijk met laten langs komen. Wat ik snap, want tja zij kunnen het ook lastig beoordelen via de telefoon waarschijnlijk. Maar daarom kijk ik het liever eerst een dag aan hoe het ontwikkelt.

@Lort Per mail doen zij helaas niet en als ik bel moet ik sowieso langs komen. Maar uiteraard als het niet beter gaat worden (of zelfs slechter) bel ik direct voor een afspraak.

1 like

Ik ben maar heel eventjes thuis tussen werk en sporten en wil met mijn kat knuffelen maar die is nog aan het eten. Zwaar leven

Ohhh ik word al helemaal opgefokt door je verhaal, ben ook altijd extreem voorzichtig met deuren terwijl mijn vriend nog wel eens naar buiten wil lopen zonder de achterdeur goed dicht te doen. Zou zo’n situatie als bij jou ook bar slecht trekken :triumph:

1 like