Bij ons thuis werden de huisdieren vroeger nooit gevaccineerd en een jaarlijkse checkup bij de dierenarts deden we ook niet. Gingen eigenlijk alleen naar de dierenarts als er echt iets mis was met de huisdieren. Deels omdat mijn moeder alleenstaand was met een laag inkomen maar volgens mij ziet ze er het nut ook niet van in ofzo, want ze doet het met haar huidige hond ook nog steeds niet (ondanks dat ze nu geen kleine/inwonende kinderen heeft en een hoger inkomen).
Bij mijn eerste katten deed ik het dus ook niet, omdat ik niet beter wist. Maar door de jaren heen heb ik meer kennis en ervaring opgedaan. Toen ik mijn huidige katten adopteerde, heb ik direct een huisdierenverzekering voor hen afgesloten en zijn ze voor een check-up (en dus vaccinaties) naar de DA gegaan. En nu doen we de jaarlijkse controle samen met de vaccinaties. Mijn katten zijn overigens binnenkatten, maar dat betekent niet dat ze niet ziek kunnen worden.
Ik moet ook zeggen dat ik erg tevreden ben met mijn dierenartspraktijk en altijd goed wordt geholpen/geadviseerd door hen (soms ook gewoon ‘nee, het is niet nodig om direct te komen, probeert eerst dit/dat en kijk het een paar dagen aan’), in tegenstelling tot andere dierenarts(praktijk)en waar ik in het verleden wel mee te maken heb gehad. Denk dat dat ook wel meeweegt. En voor mij is het heel laagdrempelig om de DA te bellen omdat ik a) goede ervaringen heb/hen vertrouw en b) de kosten grotendeels/geheel worden vergoed door de huisdierenverzekering.