Kattentopic

Ahh nee, wat kut :pensive: Heel veel sterkte de komende tijd, zo’n hectische periode is niet niks

1 like

Dit is echt heel verdrietig, veel sterkte!

1 like

Wat ontzettend kut. Kan me voorstellen dat de hele tijd thuis moeten zijn nu extra zuur is.
Sterkte :bouquet:

1 like

Heel veel sterkte. Lijkt me echt vreselijk! Had ze al nierproblemen of was het onverwachts?

1 like

Bedankt @mercurysummer, @Bubbles en @Ferngully.

@Amandelbloesem Een half jaar geleden ongeveer zijn er allerlei blaasstenen verwijderd bij haar. Waarschijnlijk is het sindsdien slechter gegaan, maar dat merkten we niet aan haar. Een van de nieren was toen al klein, nu was die volledig verschrompeld. Maar nu was ze de afgelopen dagen volledig gestopt met eten en drinken.

Alles in huis doet gewoon denken aan haar en ik had zo graag nog een ā€˜normale’ avond met haar gehad maar ze was zo ziek. Ik geloof niet dat ik me ooit eerder zo slecht heb gevoeld.

1 like

Wat stom dat het nu zo slecht loopt. Ik heb alleen de (vrij suffe) tip om de bank af te dekken met plastic/aluminiumfolie als je hem niet gebruikt.

Oh nee, wat naar. Heel veel sterkte!

1 like

Ah jeetje, wat rot voor je zeg. Heel veel sterkte in deze moeilijke periode <3

1 like

Ah, wat verdrietig. Sterkte.

1 like

Ah shit zo vervelend. I.v.m. het plassen van je nieuwe kat. Is het gehurkt plassen of sproeien? Sproeien is territoriaal dacht ik. Als het gehurkt plassen is, komt het door stress waarschijnlijk.

Heb je 2 aparte kattenbakken (dus 1 per kat?). Waar staat je kattenbak voor de nieuwe kat? Misschien durft die niet op die plek te gaan en is die daar eens aangevallen door kat 1?

Geen idee wat het met de nageltjes zou kunnen zijn. :tired_face:

Als je al het idee hebt dat er op zolder iets gebeurd is omdat 1 van de 2 daar bang reageert, zou ik een kattenbak naast de bank zetten en kijken of dat helpt. Zeker nu er een op de bank plast, zo’n kattenbak is natuurlijk lillek en stinkt, maarja beter als op de bank plassen.

Oh jemig, wat zielig zeg. Ik weet niet of hij zijn nageltjes aan het beton kapot heeft kunnen maken (de buitenste laag van nagels valt er geregeld af, vandaar ook het gekrab van de kat of het er zelf aftrekken), maar weet je zeker dat hij niet ergens een wondje heeft dat verstopt is in zijn vacht of bek?Soms is het echt heel lastig te vinden, vooral bij een wat vollere vacht.

Reactie op angstig gedrag

Het kan ook zijn dat er iets ongerelateerds is gebeurd boven waardoor je kat nu zo reageert. Mijn katten zijn bijvoorbeeld al helemaal geconditioneerd dat wanneer er een grote witte/PostNL bus voor de deur stopt, zij met een noodgang naar boven rennen. Omdat ze weten dat de bezorger de deurbel gebruikt en dat ding is super luid (kan niet worden veranderd/vervangen) en dat vinden ze eng. Terwijl ik eigenlijk altijd pakketjes onderschep als ik thuis ben voordat de bezorger aan kan bellen… maar ja, ik ben ook weleens niet thuis als er een bezorgpoging wordt gedaan… En laatst ging ik avondeten voor de katten uit de vriezer halen toen ze aan in de keuken aan het ontbijten waren en toen trok ik de vriezerlade per ongeluk te ver en viel die op de grond, nou ze stoven de keuken uit vanwege de harde knal en het duurde een week voordat ik weer normaal een vriezerlade kon openen in hun bijzijn zonder dat ze weg renden.

Reactie op angstige houding

Het ā€˜tijgeren’ van je kat is inderdaad een teken dat hij zich niet veilig voelt :frowning: Mijn ene kat doet dit altijd bij de dierenarts en ze vindt het daar echt doodeng, zo sneu dat jouw kat zich zo voelt in zijn eigen huis. Vechten met de andere kat kan daar een reden voor zijn, maar ook de urine lucht/markeringen van de andere kat kunnen dit tot resultaat hebben. Is er eventueel de optie voor je kat om hoog te zitten en lopen, bijvoorbeeld een krabpaal en plankjes/latjes aan de muur of een kast ofzo? Het kan zijn dat hij zich veiliger voelt als hij van de vloer af kan. Je kunt ook nog Feliway Friends proberen in de stopcontacten te steken, daar zitten feromonen in die de katten tot rust moeten brengen (Friends is dan speciaal voor meerdere katten/dieren die niet overweg kunnen).

Reactie op bank/plassen

Wat betreft het kussenhoes: had je die nog gewassen met biotex? Dat breekt namelijk de enzymen in kattenurine af, waardoor de geur er ook uit gaat. En als de geur er uit is, dan is de kans kleiner dat ze er nogmaals op gaat plassen. Eventueel kun je er nog wat gemalen peper op strooien (maar niet echt handig als je er zelf op gaat zitten) zodat als ze een poging wilt gaan doen om er weer te plassen, ze gaat niezen als ze aan de stof/peper snuffelt. Het kan zijn dat het inderdaad een uiting van dominantie is waardoor het misschien geen verschil maakt; een bank (of bed) is voor dieren een soort spons waar onze geuren in gaan zitten, simpelweg omdat we er veel tijd op spenderen en het kan zijn dat zij de bank nu wil markeren met haar geur. Het kan ook zijn dat ze niet op de kattenbak wilt omdat die niet schoon genoeg is naar haar maatstaven en/of te klein en/of ruikt naar de andere kat. Ik maak mijn kattenbakken ook altijd schoon met biotex (gewoon beetje met warm water er in gooien) waardoor ik zeker weet dat er geen nare geurtjes in blijven hangen. Als je een overdekte kattenbak hebt, kun je dit ook het beste doen met de kap en eventueel luchtfilter.

Het is sowieso niet handig om de enige kattenbakken naast elkaar te zetten, omdat sommige katten zich echt een bak toe-eigenen en de ander er dan te dicht op staat qua geur/territorium . Het is beter om bijvoorbeeld eentje beneden en eentje boven te zetten.

Overigens wordt er aangeraden om het aantal katten+1 te hanteren voor het aantal kattenbakken in huis.

Bij BOL kun je denk ik zowel Biotex als Feliway bestellen :woman_shrugging:

Succes ermee!

Oh, ik heb gister toevallig ook bij Zooplus besteld… had gehoopt dat het uiterlijk maandag er zou zijn, maar klinkt alsof ik me moet voorbereiden op meer vertraging…

Ik heb laatst een nieuwe waterfontein voor de katten besteld, omdat een van de twee die ze hadden toch wat lawaai maakte en ze er amper uit dronken. Bij de Catmate dronk eentje vaak van het watervalletje en de ander juist uit het waterbakdeel en de andere fontein bubbelde zeg maar meer water omhoog. De nieuwe is met zo’n bloem waar straaltjes water aflopen en in het waterbakdeel komen. Zojuist heb ik 'em in elkaar gezet en aangesloten en ze vinden het echt mega interessant! Moet zo lachen, haha. De een zat echt zijn pootjes in het water te steken, terwijl de ander heel voorzichtig (en vanuit alle hoeken) aan het water probeert te snuffelen.

En omdat er nu een gebrek aan stopcontacten in de woonkamer is, heb ik 'em even voor het gemak op een tafeltje (vlakbij stopcontact) gezet in plaats van op de grond. Maar daardoor zitten ze nu ook te kijken van ā€˜waar gaat dat water heen?!’, haha.

Mag je zelf niet naar buiten? Is er iemand anders die het kan halen voor je? Biotex is volgens mij bij de meeste supermarkten en drogisten te koop, die zijn sowieso open.

Ja, bij Jumbo, Kruidvat en Action is het er sowieso. Bij Action is het het goedkoopst, volgens mij 3 euro, bij de Jumbo/drogist meestal tegen de 5.

@Calypso: nee, geef je groot gelijk hoor! Ben blij dat hij er vrij rustig onder lijkt, maar ik zou precies hetzelfde hebben gedaan!

Ochtend thuiswerken bijna afgerond, maar denk dat ik voorlopig nog niet kan opstaan…

EDIT:
Ha, de andere kat komt er nu ook bij zitten, lekker gezellig.

7 likes

Oooh een Siamees ! Wat een cutie :heart:
Die van mij was gisteren heel erg relaxt
afbeelding

32 likes

Zoooo mooi!!! Je krijg niet toevallig binnenlort babysiameesjes? :grimacing::grimacing::grimacing: