Ik had ook een kater met een kilootje te veel en een ander keurig op gewicht (ene was 6 kg en de ander iets meer dan 4). Jaar verder en de ene is nu bijna een kilo afgevallen en de ander een paar honderd gram maar is nog steeds goed op gewicht. En dat ondanks dat we nu op voer voor blaasgruis zitten en niet meer op sterilized brokken die veel minder kcal hebben. Ben nog gewaarschuwd toen we op dit voer moesten dat ze dan best aan zouden kunnen komen dus ben toen meteen veel strenger gaan voeren. Wilde niet een jaar later voor de inentingen bij de dierenarts zijn en dat die dikke over de 6,5kg zou gaan.
Wat ik heb gedaan:
Ik voer ze niet onbeperkt, deed ik al niet. S ochtends brokken in aparte bakjes, de dunste krijgt dan ietsje meer dan de dikke. Is wel opletten dat hij niet snel zijn eigen bak leeg eet en daarna mee eet met de ander. Dat gaat best oké gelukkig. Als de ander uitgegeten is en wat overlaat haal ik de bakjes weg en bied dat later dan alleen aan de kleine aan in een andere kamer bijv. Ik meet het voer ook af en strooi niet zomaar wat in de bak, heb er zo’n maatbekertje voor.
S avonds natvoer (met een scheutje water zodat ze extra drinken op aanraden van de dierenarts toen bij de dunste blaasgruis gevonden werd). En ook daar kreeg de dunste gewoon wat meer, in het begin echt als een politieagent erbij gestaan en de dikke steeds weggestuurd als hij ook het andere bakje leeg wilde eten. Dat doet hij tegenwoordig niet meer, tenzij de ander echt wegloopt omdat hij klaar is met eten.
Snoepjes etc amper gegeven, dat hebben ze ook echt niet nodig. Zeker niet als ze al te dik zijn.
In het begin moest hij wel heel erg wennen aan zijn nieuwe eetschema, schooide gigantisch maar dat heeft hij altijd wel gedaan in mindere mate. Beest is gek op eten, eet ook letterlijk alles (van sperziebonen tot meloen en sla). Maar dat verschrikkelijk obsessief zoeken naar eten is gelukkig wel een stuk minder.
Oh en hij was ook gek op zo’n voerbal. Daar kan je brokjes ik doen en door ermee te rollen komen er brokjes uit. Nu snapt hij heel goed dat je met minimaal bewegen ook eten er uit krijgt dus echt rennen gebeurd niet maaar hij eet dan wel een stuk langzamer en moet moeite doen. Verdeel dus ook wel eens zijn ochtendportie over het bakje en dan wat later op de ochtend die bal met wat brokjes erin.
Nu kwestie van ze allebei op gewicht houden dus dat is nu even puzzelen met hoeveelheid eten.