Ah ja dat doet onze kat ook best vaak vooral als ze nieuw kattengras had want dan zat er wel eens zo’n hele sliert vast…
Haha ik kijk inmiddels niet meer op van poep van de kat, ben het al gewend.
@Totoro als ik zie hoe ze dan ‘s avonds weer lekker bij me ligt vergeet ik het weer
Oh genoeg muizenverhalen hier. Onze kat brengt ze vooral 's nachts.
Samenvatting
Verschillende scenario’s:
- levend
- half levend
- half opengereten
- gekraak doordat ze de kop eraf beet (dat was bij onze vorige kat)
Als de muis nog leeft, vangen we hem (gaat ook niet altijd even soepel) en dan laten we hem buiten weer vrij. Natuurlijk in een heel andere richting als waar onze kat meestal rondstruint(en ja, in de pyjama naar buiten)…kan nog wel ff doorgaan maar dit is genoeg denk ik
Ben zo blij dat mijn katten nog nooit iets anders hebben gevangen dan een spin of een vlieg, ze komen ook niet buiten dus dat scheelt denk ik wel maar iehhhhh het idee van een dode muis of vogeltje
Ik heb mijn kat net een standje gegeven omdat ze te laat thuis kwam. En op elke zin die ik uitspreek komt een miauw terug alsof ze prima begrijpt wat ik vertel. Aan de ene kant is het natuurlijk best beschamend dat ik tegen mijn kat praat alsof het een opstandige puber is maar het is ook mega komisch dat ze letterlijk overal op reageert. En op zo’n moment lijkt het mij zo leuk als ik haar gemiauw echt zou verstaan.
Ik weet niet of dit hier mag, of dat ik naar het verkooptopic moet. Maar ik heb 2 Tre Ponti kattentuigjes in maat 1 (kleinste maat) over + 1x originele Tre Ponti lijn. Mijn 2 dikke katers zijn inmiddels toe aan maat 1,5. Deze tuigjes passen denk ik bij een kat tot 3,5 kilo. (Hier lees je meer info over het tuigje en de maat)
Zijn nog als nieuw, weinig gebruikt want toen we eenmaal een tuin hadden waren ze al toe aan de grotere maat .
Kan ik hier iemand blij mee maken voor een leuk prijsje?
Wauw wat een mooi beestje!
Hoe heb je je kat laten afvallen? Ik heb 1 kat die ook een kilo kwijt moet, maar heb er nog een en die is keurig op gewicht. Vind het daardoor heel lastig omdat ze samen eten enzo, hoe kan ik een dan laten afvallen en de ander niet? De ander is niet zo op eten dus ben bang dat zij te weinig krijgt als ik minder ga geven.
Iemand hier misschien ervaring mee?
Mag je andere kat ook niks afvallen of gewoon niet zwaarder worden? Onze poes was nét iets te zwaar, heeft ook veel buikvet dus was beter om af te vallen, en onze kater was prima op gewicht maar hoefde ook niet perse zwaarder te worden. De dierenarts zei toen dat we van het voer dat we gebruikten, de sterilized versie moesten proberen. Dat hebben we toen dus gedaan, poes is inmiddels bijna 1 kg afgevallen en kater misschien 150 gram, hij lijkt gewoon iets meer te eten en dat gaat prima.
Ga straks in de zomer weer natvoer geven en ben wel benieuwd of het dan qua gewicht zo blijft gaan als nu, maarja dat zien we dan wel weer.
Volgens mij heeft ze een prima gewicht, dus liever niet afvallen maar ze is ook niet te dun denk ik dus een beetje is niet erg. Ik heb al de light versie van voer die mijn kater krijgt en zij dus meestal ook. Af en toe geef ik haar wat ‘gewoon’ voer want dat vinden ze wel veel lekkerder. Lastige is dat mijn poes astma heeft en dus elke avond medicatie moet inhaleren. Als beloning geef ik haar daarna een beetje natvoer, maar dan wil hij natuurlijk ook. Ze delen dan samen een klein zakje. Maar dat kan ik niet echt afbouwen vrees ik. Is er een speciale reden dat jij in de zomer weer natvoer gaat geven?
Ah ja dat is lastig om haar dan wel te geven en hem niet. Kun je haar niet belonen met snoepjes? Of zelf natvoer maken met hun brokjes en gedurende de dag iets minder droge brokjes geven? Dan geef je niet perse meer kcal, maar wel nog “de beleving” van natvoer.
Ja omdat het dan warmer is en katten sowieso weinig drinken dus wil ze gewoon meer vocht geven. Nu geven we 3 keer per dag een schep brokjes, wat vaak niet helemaal op gaat dus in principe hebben ze de hele dag door eten, en in de zomer wissel ik dan 1 schep in voor een bakje natvoer.
Dat van zelf natvoer maken is een goeie tip, helemaal niet aan gedacht dat dat een mogelijkheid is. Ben benieuwd of ze daar ‘intrappen’, haha. Ga het eens uitproberen!
Ik had ook een kater met een kilootje te veel en een ander keurig op gewicht (ene was 6 kg en de ander iets meer dan 4). Jaar verder en de ene is nu bijna een kilo afgevallen en de ander een paar honderd gram maar is nog steeds goed op gewicht. En dat ondanks dat we nu op voer voor blaasgruis zitten en niet meer op sterilized brokken die veel minder kcal hebben. Ben nog gewaarschuwd toen we op dit voer moesten dat ze dan best aan zouden kunnen komen dus ben toen meteen veel strenger gaan voeren. Wilde niet een jaar later voor de inentingen bij de dierenarts zijn en dat die dikke over de 6,5kg zou gaan.
Wat ik heb gedaan:
Ik voer ze niet onbeperkt, deed ik al niet. S ochtends brokken in aparte bakjes, de dunste krijgt dan ietsje meer dan de dikke. Is wel opletten dat hij niet snel zijn eigen bak leeg eet en daarna mee eet met de ander. Dat gaat best oké gelukkig. Als de ander uitgegeten is en wat overlaat haal ik de bakjes weg en bied dat later dan alleen aan de kleine aan in een andere kamer bijv. Ik meet het voer ook af en strooi niet zomaar wat in de bak, heb er zo’n maatbekertje voor.
S avonds natvoer (met een scheutje water zodat ze extra drinken op aanraden van de dierenarts toen bij de dunste blaasgruis gevonden werd). En ook daar kreeg de dunste gewoon wat meer, in het begin echt als een politieagent erbij gestaan en de dikke steeds weggestuurd als hij ook het andere bakje leeg wilde eten. Dat doet hij tegenwoordig niet meer, tenzij de ander echt wegloopt omdat hij klaar is met eten.
Snoepjes etc amper gegeven, dat hebben ze ook echt niet nodig. Zeker niet als ze al te dik zijn.
In het begin moest hij wel heel erg wennen aan zijn nieuwe eetschema, schooide gigantisch maar dat heeft hij altijd wel gedaan in mindere mate. Beest is gek op eten, eet ook letterlijk alles (van sperziebonen tot meloen en sla). Maar dat verschrikkelijk obsessief zoeken naar eten is gelukkig wel een stuk minder.
Oh en hij was ook gek op zo’n voerbal. Daar kan je brokjes ik doen en door ermee te rollen komen er brokjes uit. Nu snapt hij heel goed dat je met minimaal bewegen ook eten er uit krijgt dus echt rennen gebeurd niet maaar hij eet dan wel een stuk langzamer en moet moeite doen. Verdeel dus ook wel eens zijn ochtendportie over het bakje en dan wat later op de ochtend die bal met wat brokjes erin.
Nu kwestie van ze allebei op gewicht houden dus dat is nu even puzzelen met hoeveelheid eten.
Qua startgewicht klinkt het echt als mijn situatie haha. De dikke js ook 6 kg en de kleinere 4.
Ik vrees ook dat ik ze maar apart moet gaan voeren. Lijkt me zo’n gedoe, die dikke van mij is ook geobsedeerd met eten. Maar hij heeft echt honger gehad (is op straat geboren) dus ik vind dat dan altijd zo zielig. Ben echt een slappe dweil als ie me dan zo lief aankijkt haha.
Hoe lang duurde die ‘wenfase’ bij jou? Ik geef ze al een tijdje Snachts geen eten meer en dat gaat goed. Maar overdag hebben ze praktisch altijd eten. Moet dan echt gaan opletten dat ik het weghaal als die kleine klaar is en dat zij wel genoeg binnenkrijgt op een dag.
Ja zo’n voerbal heb ik ook, maar dat snapt ie helaas niet. Heb wel ook een activity board waar ik soms wat light snoepjes in doe, dat snapt ie wel. Misschien moet ik daar eens wat gewone brokjes in doen…
dank voor het meedenken!
Duurde best een tijdje voor hij oke was met de situatie hoor. En nu nog is hij soms heel obsessief bezig met eten, en wordt hij helemaal wild als het tijd om te eten is, maar dat zal denk ik niet veranderen.
Zou inderdaad niet meer de hele dag eten hebben staan, dan eten ze vaak toch ongemerkt best veel meer dan ze nodig hebben. Ik ben gewoon gaan voeren volgens de voorschriften op de verpakking, en bakjes weg zodat hij niet alsnog meer dan een hele portie eet.
Zou in dat activity board inderdaad gewoon brokken gaan doen, dan is hij bezig en eet dan ook wat. Gaf hier zeker in het begin rust toen hij de hele tijd zo bezig was met de hele tijd willen eten, hij had namelijk nog gewoon eten (omdat de helft in zijn voerbak ging en de helft even later in die bal) maar moest er wat voor doen.
Oeps ik ging hem vanochtend wegen, hij weegt nu 6,3 kg moet echt iets gaan gebeuren dus.!
Ben wel gemotiveerd door jullie tips dus ga het wat rigoreuzer aanpakken, met apart en gewogen eten en geen snoepjes meer!
Wel heel benieuwd hoe hij hierop gaat reageren, het is nogal een spraakzame kat (ook snachts) dus vrees dat het van mijn nachtrust gaat… moet er wat voor over heb en haha.
Mijn tijger is 100 gram afgevallen
Wel fijn dat we samen op dieet zijn
En een heel serieuze managerblik er ook bij!
Ik zie dat je al genoeg tips hebt gekregen!
Voor mij was het ook alles precies afwegen, en een weegschaal kopen zodat we het gewicht in de gaten kunnen houden. Elke weeg wegen en bijhouden in notitie en dan langzaam afbouwen met voer. We hebben 4 maanden gedaan over 1 kilo, dus het is echt geduld hebben en niet te snel willen.
Vind 4 maanden nog best snel eigenlijk! 1 kilo op 6 is natuurlijk verhoudingsgewijs best veel.
Hoe bedoel je afbouwen met eten? Mijn dierenarts zei dat ik op de verpakking moet kijken naar de hoeveelheid voor het streefgewicht, dus 5 kg in zijn geval. Heb even gekeken en dat is 60 gram per dag volgens de verpakking. Denk dat ik dan iets minder doe zodat ik nog ‘ruimte’ over hou voor het beetje natvoer elke avond.
En wekelijks wegen ga ik ook doen ja, dat werkt bij mezelf altijd heel motiverend haha! Hopelijk helpt het me ook om streng voor hem te blijven. Thanks!