Ze zeggen maximaal 1 of 2 procent van het gewicht per week, dus dat is 120 gram per week voor een kat van 6. Onze was 7,4 dus dan mag het iets meer.
Wij wogen het eten nooit dus gaven echt veel te veel, vandaar dat we langzaam wilde afbouwen, dus echt 1 gram minder brokjes per maand ongeveer zodat ze niet te veel zou afvallen. Nu zitten we al een tijd op 1 zakje natvoer per dag en dan ‘s middags 5 gram brokjes en ‘s nachts 23 gram. Dat is ongeveer 190 calorieën en dat is volgens mij redelijk in de buurt van wat ze zou moeten. Ik weet niet of je katten binnen katten zijn of dat ze ook buiten leven? Daar hangt het aantal ook van af, net als dat een poes minder nodig heeft dan een kater.
Hm dan klinkt 60 gram ineens weer als heel veel. Ik ga me er eens in verdiepen. Mijn katten komen niet buiten, dus hij beweegt ook minder.
Je kan het sowieso als start nemen en mocht ie niet afvallen dan langzaam afbouwen, maar dan heb je in ieder geval een indicatie.
Ons kleine meisje is vandaag 2 jaar geworden .
Zo bizar, hoe snel de tijd gaat. Over 3 dagen is het ook alweer 2 jaar geleden dat onze eerste kat is overleden (doodgereden voor ons huis). Ik hou toch elke keer mijn hart vast als ze nu buiten is en ik een auto hoor . We wonen niet eens aan een hoofdweg maar er rijden hier de godganse dag auto’s en doorgaans niet met de max. snelheid van 30 km/h.
Maar goed, nu viert ze haar verjaardag door te doen wat ze het beste kan:
Wat een dotje!!
Hebben jullie katten wel eens een traanoog? Gewoon helder vocht en verder lijkt hij er geen last van te hebben.
Ja de mijne heeft er regelmatig last van. Vooral als hij buiten is geweest en er wind was. Na een paar dagen is het altijd weer verdwenen. Zolang het helder vocht is, is er geen probleem denk ik!
Oh dat stelt me gerust! Ik ben altijd een beetje para als het om die kat gaat haha. Maar inderdaad volgens mij is helder vocht geen probleem!
Jup heeft de onze ook nu ze weer vaker buiten is. Ik veeg het af en toe weg met een schone zakdoek. Soms droogt het op in van die korstjes, die mag ik gelukkig ook weg halen.
Een paar van jullie hebben toch ook lichte katten? Mogen die naar buiten, en zo ja, smeren jullie ook de oren in? Dit kregen we als tip van de dierenarts omdat lichte oren snel verbranden en veel katten daardoor kanker krijgen op hun oren.
Onze kat vind het 3x niks als we dat doen. Ze rolt ook vaak in de tuin, met dit als resultaat
Ik heb een lapjeskat met witte oren en die smeer ik inderdaad elke ochtend in met speciale zonnebrand voor katten. Ik vind het een kleine moeite en als ze wel verbranden of nog erger tumoren krijgt krijg ik spijt achteraf.
Oh ik wist niet dat er speciale zonnebrandcrèrme voor katten bestaat! Wij gebruiken crème voor kinderen factor 50. Hoe heet de zonnebrand die jij gebruikt?
Ik gebruik Dermoscent sunfree. In ‘mensen zonnebrand’ zitten stofjes die slecht zijn voor katten (naar wat ik begreep zelfs giftig) en aangezien mijn kat nog wel eens haar kop wil wassen als ik haar in heb gesmeerd neem ik liever het zekere voor het onzekere.
Oh, ok. Die zonnebrand die ik heb is zonder zink oxide (dat is blijkbaar giftig) en speciaal voor baby’s zonder ‘rommel’(bijv. zonder parfum, zonder alcohol,zonder aluminium etc), erin die ook snel intrekt (sundance kids sensitive van dm).Maar ik zal voor de zekerheid die speciale zonnebrand voor katten bestellen. Bedankt voor de tip😊
Ik heb er nog nooit over nagedacht zonnebrand te gebruiken op mijn kat… Is dat enkel nodig bij heel lichte katten? Onze kat heeft donkere oortjes, je ziet ook niet de huid ofzo (zie foto hieronder). Maar nu ben ik bang dat ik ze niet goed genoeg verzorg!
Volgens mij is het “nodig” bij lichte katten, dus bij jouw kat kun je bijv haar neus insmeren omdat daar vaak wat minder haar zit en de huid dan minder goed beschermd is. Maar als jij het een fijner idee vindt om de oortjes in te smeren, lijkt me dat dat geen kwaad kan toch. Better safe than sorry
Gelukkig heb ik een donkere kat en ligt hij meestal in de schaduw, denk dat hij me helemaal kapot mept
Zijn er hier mensen die hun tuin zodanig hebben afgesloten dat hun kat er niet uit kan en zo ja hoe?
Onze kat vindt het namelijk heerlijk om buiten te zijn, maar hij springt dus continu over de schutting heen. Maar wij willen absoluut niet dat hij buiten de tuin rond gaat lopen. We wonen aan een druk spoor + vrij drukke weg en een aantal mensen in de buurt zijn niet bepaald dierenliefhebbers. Dus ik hoop dat jullie tips hebben! Ik heb al gegoogled overigens en zie verschillende mogelijkheden, maar ben benieuwd naar ervaringen.
Ik ben zo blij!! Een dikke maand geleden kreeg ik een nieuw opvangkatje en hij had niesziekte, mycoplasma en ijzertekort. Na een maand antibiotica te geven is hij helemaal genezen! Net de resultaten van zijn bloedonderzoek gekregen en alles is goed!
Zo zag hij er in het begin uit (in spoiler want beetje zielig)
en nu ziet hij er zo uit:
Ooh wat een knapperd
Ik heb mijn tuin afgesloten. Mijn kat komt er niet uit. Ik heb ooit een vreemde kat in de tuin gehad en die kwam er ook niet uit.
Ik heb gaas in een hoek bovenop de schutting gemaakt. Onderaan de schutting gaas een stukje ingegraven. Het zit er nu een jaar of 5 op.
Haha nu je het zegt klink het inderdaad wel een beetje raar.