Ah wat jammer dat het niet gelukt is. Kon je haar anders normaal al oppakken?
Ik snap zeker dat je moest huilen, en als het een goede, lieve dierenarts is, dan begrijpt ze dat ook. Toen mijn kat in een dwangkooi moest bij de dierenarts (heel zielig), moest ik ook even huilen. En dat is echt oké, het is ten slotte een dier dat je nauw aan het hart ligt.
Je moet je echt niet belachelijk voelen!! En je hebt het katje ook nog maar 2 weken, zeker als ze van straat komt, is dat niet zomaar dat je niet met katten kan omgaan. Voel je alsjeblief niet slecht over wat de dierenarts mogelijks van je zou kunnen denken!
Een tip voor ze in een mandje te steken: zet het mandje een paar dagen op voorhand neer zodat je kat eraan went en je het niet moet uithalen eenmaal ze erin moet (dat geluid alleen al kan ze triggeren). Eenmaal je je kat oppakt, zorgt dat de ander (je vriend bv) het mandje verticaal zet (met het deurtje open naar boven gericht). Dan kan je je kat erin laten zakken (dus met kont richting opening vh mandje). Aangezien dit een achteruitbeweging is voor de kat, heeft hij/zij niet direct door wat er gebeurt en reageren ze iets minder snel dan dat je ze met hun hoofd eerst erin probeert te steken.
Dit is natuurlijk alleen maar goed mogelijk als je je kat al rustig kan oppakken. Ik neem aan dat dat niet zo simpel is met een straatkat.
Welk kalmeermiddel heb je meegekregen? Ik heb ook een wilde kat als ze naar de dierenarts moet en de eerste keer kreeg ze kalmivet mee. Dit is een spierverslapper maar mentaal gebeurt er niks, dus mijn kat was daar actief tegen aan het vechten. Ze kon niet goed bewegen, maar ze maakte alles heel bewust mee dus dat was erg zielig. Ik kreeg dan van een medestudent de tip om een kalmeermiddel met gabapentine te vragen. Dit maakt ze mentaal wel rustig en is ook een heel veilig middel!
Wat betreft de dierenarts bij je thuis laten komen. Toen ik eens meeliep met een dierenarts vroeg ik wat ze van huisbezoeken vond. Ze zei dat ze dat niet graag deed omdat een kat dan in zijn/haar veilige omgeving zit en dus veel sneller gaat (agressief) durven reageren dan in een enge, onbekende omgeving (de dierenartspraktijk). Veel katten verstijven nogal van de stress bij de dierenarts en durven dan helemaal niks doen, en dat is veel ‘handiger’ voor de dierenarts om te onderzoeken/vaccineren/…
Helaas is mijn kat eentje die in full attack gaat zonder kalmeermiddel bij de dierenarts, maar op mijn stage heb ik bijna alleen maar katten gezien die niks durfden doen eenmaal op de tafel bij de dierenarts.
Veel succes voor over een paar dagen! Ik hoop dat alles goed lukt!