Kattentopic

Ik krijg dus over twee weken mn kitten, het is mn eerste katje dus ben een leek hierin, dus sorry als ik een domme vraag stel haha.

Maar welke kattenbak korrels gebruiken jullie? En maakt het qua geld uit waar je het besteld/koopt?

Oh en weten jullie of het wat uit maakt welke korrels ze had bij dr ouderlijk huis? Of zijn alle kattenbak korrels ongeveer hetzelfde? (qua geur of zo)

@Calypso dankjewel!

Momenteel gebruik ik kattengrit van de Lidl. Prima spul.

Ze raden vaak aan niet zo drastisch te zijn met overstappen, maar merk bij mijn eigen katten dat ze eigenlijk geen problemen hebben als ik iets anders probeer. Bij kittens wordt klontvormend grit wel afgeraden, omdat ze nog weleens aan die klonten willen gaan kauwen (zelf nooit bij mijn katten gehad trouwens).

1 like

Ik gebruik cat’s best, is biologisch afbreekbaar en je kunt het door de wc spoelen. Gebruikte hiervoor van die kristalgrit, was op zich ook fijn, maar ik vind dat dit afbreekbaar is een stuk fijner. Het absorbeert geur ook echt heel goed, ruik de bak zeer zelden (alleen als hij net gekakt heeft eigenlijk :nauseated_face:)

1 like

Hebben jullie tips om je kat te laten afvallen? De kat van m’n ouders is echt veel te zwaar en ik vind ‘m ook sloom ogen en heel inactief. Af en toe speelt ie wel in de tuin maar echt jagen doet ie sowieso niet meer. Hij krijg op vaste momenten eten en drinken staat er de hele dag, en we geven ‘m sowieso niks extra’s meer.

Wij gebruiken ook grit van de Lidl. We hebben een tijdje houtkorrels geprobeerd, zodat het in de groene bak zou kunnen, maar dat was niet echt een succes. Stonk enorm :sweat_smile:

1 like

Ik heb ze nu in m’n persoonlijke bonus. :sunglasses:

@lightbox ik zou voor de eerste dagen dezelfde korrels nemen als die ze nu hebben en dan kun je langzaam switchen naar andere.

7 likes

@lightbox Hier ook houtkorrels geprobeerd, maar ook geen succes. We hebben een tijdje geprobeerd om steeds meer houtkorrels te mengen met het grit voor een langzame overstap. Maar hoe groter de verhouding houtkorrels werd, hoe minder onze kat ging poepen :joy: Voordat het arme beest helemaal zou verstoppen maar weer terug gegaan naar grit haha.

We gebruiken nu ook die van de Albert Heijn, die klontert bij ons het beste. Hiervoor gebruikten we altijd de groene zak van Biokat’s. Qua uitloop was dat wel minder dan die van de AH, maar toch overgestapt omdat die van Biokat’s erg bleef plakken.

Overigens doe ik altijd een beetje baksoda in de bak, dat helpt bij ons echt het beste tegen geur!

1 like

Ik ben geen fan van die AH meer, ligt teveel door mijn huis. Ga overstappen maar ben nog aan het onderzoeken waarnaar haha

@Kokosnoot ik weeg elke ochtend en avond braaf af, anders doe je toch ongemerkt teveel. Helpt bij mij!

1 like

Wij gebruiken een voerautomaat. Krijgen ze 4 keer per dag wat voer. En regelmatig wegen om te zien of we nog op de juiste hoeveelheid voer zitten. (Zowel het voer wegen we altijd af en de katten dus regelmatig op een babyweegschaal.)
Ik vrees dat de katten op mij lijken, ze kunnen gewoon niet omgaan met onbeperkt toegang tot eten. En 2x per dag maar voeren leidde tot een kotsende kat, die kon er niet tegen te lang tussen z’n voer momenten te hebben.
Weet je zeker dat de kat ook niet ergens anders gaat eten? Ik weet dat een vriendin van mij dat probleem had, de buren gaven haar kat ook te eten

@lightbox, hier ook Cat’s best houtkorrels. Klein beetje uitloop maar ik stofzuig de kattenkamer bijna dagelijks. En het stinkt nauwelijks, alleen als ze net naar de bak zijn geweest.

2 likes

Voer gaan afwegen, best kans dat hij gewoon te veel krijgt. Voer in een speelbal of zo’n activitybord, dan moeten ze echt wat doen voor hun eten.

1 like

Tenzij je kat heel snel doorheeft dat als je het bord omgooit (je steekt gewoon je nagels eronder) je al het voer keurig op de vloer hebt liggen :grin:

1 like

@Swelgje moet ik dan de houtkorrels die klontvormend zijn?
Deze dus
https://www.bol.com/nl/p/cat-s-best-original-kattenbakvulling-2-x-20-l/9200000108597045/

Sorry voor de dubbelpost :joy:

Doe je die baksoda dan onder de korrels? Lijkt me wel toch? Haha

Dit is idd die ik altijd heb!

1 like

Neemt die de urine echt wel goed op?

Dus mocht mn baby het niks vinden kan ik het altijd nog aan jou kwijt :joy::joy:

Ik vind van wel ja, het klontert echt goed samen, en die klonten spoel ik gewoon door de wc, echt heel handig.

@lightbox denk dat de verzendkosten iets te hoog zijn daarvoor :grimacing:

1 like

Haha! Voor de zekerheid bestel ik nu 1 zak. Mocht ze het fijn vinden kan ik altijd nog grotere hoeveelheden bestellen!

In ieder geval iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties :heart:
Bobbie en ik zijn jullie erg dankbaar

1 like

Ja, die heb ik ook. Spoel ze niet door de wc maar zakje gaat in de container. Durf het niet aan met onze riolering hier.
(Volgens mij heb ik ze wel goedkoper bij het tuincentrum gekocht.)

1 like