Kattentopic

Nee, maar tijdens de jaarlijkse controle van mijn kat zei de dierenarts wel dat ik binnenkort hem eens moest binnendoen voor tandsteen te laten verwijderen. Hij ging daardoor gaatjes krijgen.
Hij is wel al bijna 14. Mijn zus haar kat moest ook tandsteen laten verwijderen en die is 10.
Geen idee of het klopt, maar is dat iets typisch voor oudere katten?

Ik heb een aantal jaar de tanden van m’n kat gepoetst, maar dat was geen succes. Ze moesten alsnog allemaal getrokken worden. Misschien is m’n techniek heel slecht of zo? Geef m’n huidige kat brokjes tegen tandsteen (Hill’s Oral Care) en die werken echt fantastisch. Ze heeft nu alleen nog voorin licht ontstoken tandvlees. Volgens de dierenarts krijg je dat met brokken niet weg omdat ze met die tanden niet kauwen helaas

Mij is verteld dat elke kat er wel wat last van krijgt bij het ouder worden inderdaad maar ze zijn er niet allemaal even gevoelig voor.

@mercurysummer misschien zouden de tanden zonder het poetsen al eerder getrokken zijn?
We hebben nu royal canin dental maar die krijgt ze niet meer goed weg. Ze moet binnenkort onder narcose voor tandbehandeling maar ik zou dat graag proberen te voorkomen in het vervolg/bij een nieuwe kat.

2 likes

Wij willen binnenkort een kitten nemen. Hebben jullie tips waar ik een kitten kan kopen? Op marktplaats staan bijvoorbeeld kittens van 200 euro die geen raskatten zijn. Ik ben opzoek naar een huis tuin en keukenkat. In het asiel hebben ze er weinig, en mijn vriend wilt er liever geen uit het asiel.

Ik heb mijn kittens uit een nestje van een kennis. Dat vond ik wel fijn omdat ik wist dat het betrouwbaar was. Maar goed, dat is dus maar net wachten tot iemand die je kent een nestje heeft.

1 like

Waarom wil je vriend er geen uit het asiel?

Via marktplaats kan op zich wel goed gaan. Ik zou dan wel op bepaalde dingen letten, zoals de leeftijd waarop de kittens het nest verlaten, of de moeder aanwezig is, of ze opgroeien in huis, of ze de kittens wel ontvlooien, ontwormen en inenten, etc.

1 like

Omdat hij denkt dat veel katten uit het asiel iets mankeren. Ik heb wel gekeken bij een asiel in de buurt en daar hadden ze geen kittens.

Misschien moet hij zich dan nog even inlezen. Bedoel het niet lullig maar dit klopt gewoon niet.

14 likes

Dit natuurlijk gaat er wel eens een keertje iets fout bij een asiel, maar over het algemeen hebben zij een goed beeld van de dieren die opgegeven zijn voor adoptie. En als het diertje toch de eerste weken iets onder de leden te hebben (niesziekte etc.) dan nemen zij de kosten vaak op zich.

Bovendien zijn ze vaak eerlijker dan mensen die dieren aanbieden op Marktplaats. Als X een allergie heeft dan zijn ze daar eerlijk over. Of als Y niet met andere dingen om kan gaan.

2 likes

Ik denk dat de kans dat je een kat koopt die iets mankeert groter is via marktplaats dan via het asiel. In het asiel wordt een kat helemaal gecheckt dus áls je een kat koopt met “een mankement” dan weet je dat van te voren. En als je kat binnen de (volgens mij) eerste maand ziek wordt dan heb je een soort van garantie via het asiel. En daarnaast zitten inentingen en castratie bij de prijs inbegrepen dus geen extra kosten.

3 likes

Bel of mail verschillende asielen/opvangen. Vaak staan kittens niet online en werken ze met een wachtlijst. Dan kan je even polsen of ze er nog eentje hebben.
Als je via een officiële opvang adopteert, heb je juist meer zekerheid. Die mensen houden de katjes al weken goed in de gaten, hebben veel ervaring met kittens/katten en alles zal officieel in orde zijn met registratie, vaccins, sterilisatie etc.

Jammer om te lezen dat je vriend zo over een asiel denkt. Ik ben zelf vrijwilliger bij een asiel en kan je verzekeren dat er met de meeste katten juist niets mis is. En als ze medicatie nodig hebben of een gedrags"probleem" hebben, zullen ze dit altijd vertellen. Die mensen willen ook dat de kat goed terecht komt en niet terug wordt gebracht dus die gaan niets verbloemen.

5 likes

Haha ineens uit het niets gaat ze zo opstaan, 1 min later ligt ze weer te chillen

33 likes

Hahahaha mijn ene kater doet dit ook, dan noemen we hem ook altijd stokstaartje :joy:

Ik ga morgen tot vrijdag weg en ik ga m’n poes zo missen haha, het klinkt zo stom. Maar ik ben echt bang dat ze eenzaam is ofzo. Mijn vader komt gewoon iedere dag langs om met haar te spelen en eten te geven dus ze komt vast niets te kort en toch maak ik me een beetje zorgen. Haha crazy cat mom.

2 likes

Ahh dit is echt niet stom hoor, zeker in dit topic niet! :heart:
Ik moet altijd huilen als ik op vakantie ga (lees 4 dagen niet thuis ben). Terwijl mijn schoonmoeder iedere dag meerdere uren bij de kat is. Tussendoor facetimen we zelfs en af en toe krijg ik dan zelfs een brok in mijn keel… dus echt niet gek/stom!

1 like

Waarvoor ik eigenlijk naar dit topic kwam, @anon43983847 @Barosmijnschatje ik heb ook die keramieke fontein besteld. Alleen de pomp hoor ik inderdaad niet, maar het klinkt continu alsof er iemand met een zielig straaltje aan het plssen is. Is dat bij jullie ook?

Hahahahah jaaaa ik snap precies wat je bedoelt :rofl::rofl::rofl: ik was er na een tijdje zo aan gewend dat ik het niet meer hoorde, maar het is inderdaad net alsof iemand heel lullig aan t plassen is!

1 like

Hahaha oke dan ligt het dus niet aan mij! Ik hopp dat ik er ook snel aan wen :joy::joy: Nu moet ik er vooral zelf van plassen.

Het klinkt inderdaad alsof er iemand staat te pissen, alleen na een tijdje hoor je het inderdaad niet meer. Ik vind het zelf beter dan de motor + het water. De katten drinken er in elk geval echt veel vaker uit.

1 like