Hahah oeh nee dan zou ik het ook niet proberen. Bij mijn kat kan ik goed aan zijn pootjes zitten en nageltjes bekijken, dus denk dat het met veel geduld wel moet lukken
Ja ik knip de nagels van 1 kat. Ik zet hem op mijn schoot met zijn rug tegen mijn buik en knip dan gewoon met een goede nagelknipper.
Ik heb het van de week gedaan! Hebben een krabpaal staan, maar die gebruikt ie niet veel (krabt ook niet aan de bank oid). Ik heb ‘m gewoon op schoot gezet, kan sowieso goed aan zn pootjes en nageltjes zitten dus heb geprobeerd ze te knippen, na 1 pootje had ie er genoeg van dus heb het toen ff gelaten en 5 min later nog een pootje en toen weer ff gewacht enzo. Heb zo’n schaartje als @Foucher en ging dus heel makkelijk. Volgende keer denk ik wel dat mijn vriend ‘m gewoon vast houdt en ik knip, dan ben je heel snel klaar.
Nee je hoeft absoluut geen voer bij de dierenarts te kopen! Dierenartsen hebben vaak een overeenkomst met bepaalde merken waardoor dat niet bepaald objectief is. Voorbeeld: royal canin, het gewone voer is veel te overpriced in verhouding tot de kwaliteit. De veterinaire versies zijn een ander verhaal hoor.
Purina ken ik alleen van naam, heb nog nooit naar de analyse gekeken. Kan ik wel even doen en dan laat ik je het nog wel weten!
Op zooplus heb je ook heel veel merken. En chill want ze bezorgen het thuis + vaak wat goedkoper. Ik heb zelf voer van Orijen, want voor zover ik kon vinden zitten dat weinig opvulmiddelen in. Maar weet niet hoe @Loxodonta daar over denkt?
@FrozenFlame Orijen is topvoer!
@Prikkelbaar Weinig vlees en veel granen, vrij laag eiwitgehalte en de eiwitten komen niet van goede bron, veel zout.
Heb even gekeken en hoewel het eiwitpercentage in dit voer vrij goed is, komen die eiwitten voornamelijk vanuit maïsglutenmeel en dat vind ik geen goede bron (plantaardig). Er staat als eerste ingredïent wel rund (17%), maar dit is als het goed is versgewicht en bij bereiding verdwijnt hiervan ongeveer 2/3 doordat het vocht verdampt. Persoonlijk zou ik dus dit voer niet geven. Ik zag dat het grofweg 5 euro per kilo kost. Dit zijn opties die in dezelfde prijsrange zitten maar dan in mijn ogen van betere kwaliteit zijn: Porta 21 Feline Finest Sensible en Cat Lovers Gold Original.
Maar als jij tevreden bent over dit voer, je katten zijn gezond, mooie ontlasting etc. dan vooral niets van mij aantrekken!
Edit: Algemene mededeling aan alle brokkervoerders! Aangezien katten gevoelig zijn voor blaasgruis is het belangrijk dat ze voldoende vocht binnenkrijgen. Brokken zijn gortdroog, katten drinken niet graag stilstaand water (Vandaar al die katten die graag uit de kraan drinken). Een waterfontein zal het drinken dus vaak stimuleren! (Te verkijgen bij zooplus.nl #nospon) Daarnaast kun je afwisselen met natvoer of natvoer met brokjes mixen.
Oké zo te zien heb jij wel verstand van kattenvoer haha, aanraders voor een binnenkat qua brokjes?
Wat is je budget? Er zijn gelukkig een heleboel merken die goed voer maken maar een aantal merken die ik vaker heb aangeraden en postitieve reacties op gehad zijn: Applaws, Orijen, Smolke, Cat lovers gold, Purizon.
Nouja liever niet extreem duur natuurlijk haha vraag mij ook af of voer wat super duur is beter is. Maar heb zeker wat over voor mijn katje en geef sowieso geen supermarktvoer nu ook al niet. Maar zal eens gaan kijken naar de merken die je hebt genoemd!
Vaak hoef je van kwalitatief goed voer ook minder te geven omdat ze de voedingsstoffen beter kunnen opnemen, zo kan het dus zijn dat je uiteindelijk even duur uit bent of soms zelfs goedkoper!
Hoe weet je dan wanneer je minder kan geven, sorry ik kom echt over als een kattennoob. Maar heb ook nog niet zo lang een kat haha.
@flwhrs Je houd in eerste instantie de richtlijn aan op de verpakking. En goed blijven kijken naar je kat, ik voer zelf mijn dieren op het oog. Leg je hand lichtjes op de ribben, moet je harder drukken om de ribben te voelen of voel je gelijk al ribbels? Het is prima om een dun laagje vet op de ribben te hebben, maar je moet ze nog wel redelijk makkelijk kunnen voelen.
@HvO Als het goed is zijn de ingredïenten daar wel op aangepast maar het is maar de vraag tot hoever. Dat zou ik zo niet kunnen zeggen. Voor binnenkat/buitenkat vind ik persoonlijk onzin, dat kun je reguleren met de hoeveelheid. Voor urineproblemen is het wel belangrijk om daar goed op te voeren, vaak met minder calcium. Gesterilliseerde katten komen sneller aan, dus ik verwacht dan dat het voer minder calorieën bevat, maar dat is ook niet per se noodzakelijk want kun je ook regeluren met hoeveelheid of de beweging op aanpassen.
Brokken? Oke/prima/gemiddeld. Er zijn betere merken, er zijn nog veel meer slechtere merken. Eiwitpercentage zit aan de lagere kant en ook wel vanuit plantaardige bronnen. Maar de gemiddelde kat zal het er gewoon goed op doen.
Natvoer is prima, zijn gewoon pure ingrediënten inderdaad. Eiwitpercentage is zo laag omdat het grotendeels water is. Zou je dus ook zelf kunnen samenstellen. Wissel wel af tussen verschillende soorten om een zo compleet mogelijke voeding aan te bieden.
Voer je ‘gewone’ Royal Canin of een veterinaire versie? De gewone zijn vooral heel erg overpriced in verhouding tot de kwaliteit. Het is geen slecht voer, maar je kan beter krijgen voor dat geld.
Ja natvoer inderdaad.
Verschillende smaken kan prima, het is een fabeltje dat voer afwisselen slecht is. Tenminste, een gewone gezonde kat kan dat prima aan! Merken die ik hierboven heb aangeraden zijn: Applaws, Orijen, Smolke, Cat lovers gold, Purizon. Allemaal met verschillende prijzen .
Een van mijn katten heeft blaasgruis. Nu geef ik op aanraden van de dierenarts van dat speciale canin voer. Maar ik geeft gewoon wiskas natvoer. Is dat heel erg?
Hebben jullie aanraders wat betreft kattenbakvulling? Liefst klonterend. Die ik nu heb klonterd wel, maar niet optimaal. Hierdoor doe ik veel minder lang met een zak kattengrit.
Deze heb ik nu:
Ik ben vandaag in asiel geweest omdat er een kat was waarvan ik dacht dat ze misschien bij ons past. Ik heb al 1 kat, rustig en lief dier. Er mag van mij wel een wat ouder beestje bij. Liefst ook een rustige dus. Maar deze was ‘in het echt’ wel heel groot en ik voelde ook niet echt een klik ofzo.
Ben wel benieuwd of er ervaringen zijn met wat oudere katten bij elkaar laten. Met eten bijv…
Mijn huidige kat is echt een superlief en voorbeeldig diertje (vind ik dan) dus ik wil haar geen kwaad doen. Qua ruimte is er denk ik geen probleem en financieel zit het ook wel goed.
Thanks voor de tips voor voer! Die van mij krijgen nu Royal Canin, mede omdat dat vanuit het nest gevoerd werd, maar ga eens naar deze merken kijken!