Kattentopic

Is er iemand bekend met suikerziekte bij katten? Ik moet deze week dus 2x per dag het suiker checken van m’n kat omdat ze misschien suikerziekte heeft. Ze heeft die dagen bij de dierenarts erg geschommeld, gisteren laag, vanavond voor het eerst zelf gemeten en nu weer hoog. Het kan dus zomaar zijn dat we straks insuline moeten toedienen op vaste tijdstippen per dag. Maar dan kunnen we dus nooit meer een hele dag weg of zelfs maar een middag + avond weg omdat Mika na het avondeten insuline moet hebben. Dus eigenlijk ben ik op zoek naar ervaringsverhalen.

Was binnen 1-2 dagen al goed. Lagen volgens mij dezelfde dag nog samen in een mand te slapen. Heb wel een tijdje last gehad van de kitten die aan de tepels van mijn mannelijke kat zoog. Die heeft een rompertje moet dragen een weekje ofzo!

Woooooow 1-2 dagen??? Heb je gewoon geluk gehad of heb je iets speciaals gedaan?

Nee gewoon meteen bij elkaar gezet tegen alle adviezen van katten websites in. Ik heb twee sphynxen en die zijn heel sociaal dus misschien dat dat wel mee heeft geholpen in het verhaal!

1 like

Ja klopt. Zijn pas met 16 weken bij moeder weggegaan… @Bergamot

2 likes

Mijn kat werd vandaag 1 jaar dus heb ik een taartje voor hem gemaakt:

(Hij is gek op banaan :sweat_smile: )

53 likes

Ze moet altijd zo dicht mogelijk tegen me aan liggen :woman_facepalming:t3:

31 likes

Mijn katje gaat morgen naar de dierenarts om gechipt te worden. En omdat ze zo’n monster is bij de dierenarts, moet ze daarvoor onder narcose. Ik heb best wel wat stress hiervoor, narcose voelt zo heftig aan voor zo’n klein diertje…

1 like

Ik snap je… Toen ik mijn kat ging ophalen nadat ze was gesteriliseerd brak mijn hart omdat ze nog niet helemaal wakker was enz dus ik vond dat echt zo zielig om te zien.

1 like

Onze buren hebben twee grote honden en twee katjes, maar omdat de honden en katten niet samen kunnen, wonen de katten op de bovenverdieping. Soms zie ik ze bij het slaapkamerraam naar buiten staren en dan vind ik ze zo zielig aw. We hebben best een flinke tuin en onze poes vindt het heerlijk om buiten te zijn. En die arme buurkatjes zitten ‘vast’ op de bovenverdieping. :sweat_smile:

Idd met kattensnoepjes. Eerst een snoepje laten zien, dan je hand als een high five ophouden. Wanneer ze met haar pootje tegen je hand tikt, het snoepje geven. Duurt vaak heel lang voor ze het doorhebben (in het begin gaf ze vooral mijn hand kopjes), maar ooit zal ze het wel (al dan niet per ongeluk) juist doen. Vanaf dan begint ze een link te leggen, door veel oefenen wordt het een gewoonte :slight_smile: leren zitten ging bij ons makkelijker en sneller. Zelfde principe; als ze bij je staat het snoepje laten zien, ‘zit’ zeggen, en pas het snoepje geven wanneer ze daadwerkelijk gaat zitten.

Onze kat vindt alle kattensnoepjes wel lekker, momenteel gebruiken we die van Smilla (hearties of toothies).

2 likes

Onze kat springt de hele tijd vanaf de stoel op de kleerkast. Dit willen we liever niet dus heb ik die stoel verder weg gezet.
Net probeerde ze vanaf de vensterbank te springen. Ze wipte een paar keer op en neer en…BAM…tegen de kastdeur aan. Was grappig en sneu tegelijk.

4 likes

Pff nog een teek uit de kat gehaald, best groot ook. Ik weet zeker dat er nog wel ergens 1 zit die ik niet voel en zie. Ik kriebel de kat telkens overal op haar lichaam en steeds voel ik niks maar net voelde ik er toch ineens nog 1 op haar schouder zitten. De teller staat inmiddels op 37 volgens mij… Wel heel veel mini’s ook. Maar ik blijf doorgaan met haar hele lijf checken de komende tijd.

Het beste wat ik mijn katten ooit heb geleerd is “Nee!” en “3,2,1”
Die laatste gebruik ik om te voorkomen dat ze gaan zeuren dat ze door een deur willen en dan stil blijven staan. Ik zeg dan altijd “3,2,1” en dan gaat de deur voor x minuten dicht ongeacht aan welke kant ze staan. Nu komen ze meteen in beweging als ik ga aftellen :smiley:

“Nee” betekent bij ons dat ze moeten stoppen met wat ze op dat moment aan het doen zijn. Gisteren riep ik dus heel hard tegen mn vriend vanuit de keuken “Nee” en 3 katten stopten met eten en liepen weg van hun bakjes :joy:

27 likes

Hoe heb je ze dat geleerd? Lijkt me best handig soms haha!

Bij mij is het het woord ‘snoepje’. Dan komt ze al aangerend voordat ik überhaupt in de buurt van een snoepje ben.
Extra leuk voor mij omdat mijn kat zo ook een beetje Nederlands kan.

1 like

Het “3,2,1” heb ik ze geleerd door het gewoon toe te passen zoals ik het beschreef. Op een gegeven moment kregen ze door dat na “1” die deur weer dicht ging en dan zaten ze aan de verkeerde kant van de deur. Soms als ik het niet zeg blijven ze ook gewoon wachten tot ik het zeg en dan komen ze in beweging.

De “Nee” duurde afhankelijk van de kat wat langer maar was een kwestie van iedere keer als ze iets stouts deden heel resoluut “Nee” te zeggen en ze in beweging te krijgen met een armgebaar of door op ze af te lopen of weg te tillen. Het makkelijkste voor mij was om de deur van deslaapkamer ( waar ze niet mogen komen) op een kiertje te zetten en dan iedere keer als er 1 binnenkomt “Nee” te zeggen en ze weg te jagen. Ze vinden de slaapkamer vet chill dus ze proberen het constant en daarom hoorden ze het ook vaak genoeg dat het bleef hangen.

Ze zijn trouwens ook slim genoeg om te weten wat wel en niet mag… Vechten is bijv. verboden dus dat doen ze dan heel sneaky zonder geluid te maken achter mijn rug om…

Toen ik hierna kuchtte deden ze of er niks gebeurt was :face_with_raised_eyebrow:

11 likes

Wat schattig! Fijn dat ze zo goed naar je luisteren! Mijn kat ging als ik nee roepen mij juist uitdagen en net zo lang door… Ik kon schreeuwen of boos worden wat ik wilde hij keek gewoon met zo’n boevenkop naar mij. Als ik dan opstond en naar hem toe kwam verstopte hij zich onder de bank of een plant, zo van pak me dan! En daarna het riedeltje opnieuw. Ook de waterspuit gaf hij niks om.
Wat wel werkte; wij hadden ooit zo’n (honden) piepkip gekocht en van dat geluid was hij bang, dus telkens als hij iets stouts deed piepte ik hard met die kip…:rofl:
Zoveel mooie herinneringen :heart_eyes: :pensive:
Nog een half jaartje en dan zit de verhuizing erop en kunnen we een nieuwe boef nemen.

2 likes

Haha, onze poes weet ook exact wat ze niet mag, maar doet het juist enkel wanneer we kijken. Dan gaat ze bv voor de zetel zitten, en pas wanneer we kijken begint ze eraan te krabben. Mega ondeugend.

3 likes

Ondertussen is ze terug thuis; alles is goed verlopen :blush:

De dierenarts heeft nog geprobeerd gewoon zo te chippen, maar ze is helaas echt onhandelbaar dus moest onder narcose.

Kijk dan wat een schatje!! Maar zodra ze bij de dierenarts is begint ze te grommen, blazen, krabben en bijten als een monstertje.

22 likes