Kattentopic

Ik word heeeeelemaal gek van de rondvliegende kattenharen, probeer ze als het kan meerdere keren per dag te borstelen met zo’n handschoen (een gewone kam/borstel vinden ze helemaal niks) maar alsnog zit álles onder. Heeft iemand tips? :woman_shrugging:t4:

Onze kat komt nooit uit haarzelf op schoot gekropen behalve als je achter de laptop / computer zit. Dan komt ze steevast op tafel voor je liggen om te knuffelen :smiling_face_with_three_hearts:

20 likes

Verkeerde topic, sorry!

1 like

Wij gebruiken Royal Canin. Ik heb de afgelopen weken het voer van de Aldi gegeven, maar heb er echt spijt van. De kattenbak stinkt ontzettend, ze hebben diarree en ga zo maar door. Gewoon weet Royal Canin besteld!

1 like

Ik geef Smolke en geen last van stank. Ja tenzij je gelijk boven de kattenbak gaat hangen als ie net zijn behoefte heeft gedaan.

1 like

Ik zou voor Applaws (= graanvrij) gaan. Vaak is het zo dat hoe ‘natuurlijker’ het voer, hoe minder erg ze gaan stinken. Onze katten stinken eigenlijk niet, wij voeren Purizon en vlees van Cosma/Feringa. De enige keer dat het stinkt is als ons oudje een dikke drol gelegd heeft en het niet begraaft hahaha.

1 like

Applaws en geen stank! :raised_hands:

1 like

Hier Orijen en ook nauwelijks stank. Inderdaad alleen als een van beide het vergeet te begraven. Of zo hard graaft dat hij de halve kattenbak eruit graaft…

1 like

Mijn kat had eerst Sanabelle graanvrij, daar deed ze het echt goed op en haar ontlasting stonk ook nooit maar helaas bleef mijn kat ze uitkotsen nadat ze was weggelopen dus ze eet nu dit:

Wellicht dat ik het over een tijdje wel weer probeer maar ik vind de ingrediënten van de Jumbo brokjes ook best prima, zijn ook graanvrij en ik hoef tenminste niet meteen voor 40 euro brokken te kopen.

2 likes

Ik lees heel vaak over graanvrije brokken, maar rijst is toch ook graan? :grimacing:

2 likes

In mijn geval geef ik het nu omdat mijn kat mager is/was en bleef braken, dit is op advies van de dierenartsassistente. Ik stap binnenkort wel weer over op normale brokjes zonder rijst en granen.

Een sphynx nemen :innocent:

Graanvrije brokken zijn vaak op basis van aardappel of een ander zetmeel. Dit is nodig om de brok te binden.

Ik heb vandaag mijn kat van schoot en bed geduwd omdat ze ging kotsen, het was zo zielig :disappointed_relieved: maar ik zou het zo weer doen want ze kotste echt nasty veel :nauseated_face:
Toch zit het me dan even dwars en ga ik haar helemaal knuffelen natuurlijk, net als wanneer ik per ongeluk op een kat ga staan, vreselijk.

Excuus als deze vraag al duuzend keer in dit topic is gesteld, maar ik kon het even niet zo snel vinden. We gaan morgen naar een kitten kijken en als ik van de situatie met onze huidige poes kan vergelijken, is de kans groot dat ze er bij komt. Ik zit alleen met onze huidige poezenliefde. Ze is echt een schatje en de liefste poes ooit. Ik wil haar dan ook niet passeren/kwetsen/haar in een slechte situatie laten eindigen, want ons doel is toch dat ze er een leuk maatje bij krijgt. Ik wil op dit moment het beste voor haar, want die kitten is zo lief die krijgt haar gouden mandje wel.

Ik zit namelijk met het bij elkaar zetten (oftewel, doen we hier goed aan). Ik heb gelezen dat je het beste poezen op de zachtsmogelijke manier bij elkaar moet zetten, m.a.w. beginnen in losse kamers. Een kamer waar de huidige poes niet graag komt/niet haar favoriete kamer is. Het ding is we wonen in een appartement met beneden open keuken/woonkamer en boven slaapkamer. Poes mag overal komen en die gaat het denk ik niet pikken als ze een paar dagen/nachten niet boven mag komen. Ik wil dit zo graag laten slagen. Van de ene kant denk ik, ja nu is huidige Poes nog jong (2 jaar) en is het leuk voor haar om te kunnen spelen met een andere poes, van de andere kant ik wil het beste voor haar en niet dat ze voor de rest van haar leven met een maatje opgescheept zit die eigenlijk niet zo’n maatje is.

Ervaringen, meningen?

1 like

Onze kat mocht ook overal komen en eigenlijk stonden alle deuren altijd open, maar toen we de poes haalden hebben we toch 1 kamer dichtgehouden (we hebben nog 2 slaapkamers en een zolder waar de kat wel gewoon kon komen) maar we probeerden hem wel zo veel mogelijk beneden te houden. Zou dat ook wel aanraden, hij sliep bijv altijd bij ons in bed en toen dus ook, maar hij had wel door dat er in de andere kamer een poes zat en zat dus de hele tijd bij de deur te kloten, dus de tweede nacht hebben we hem beneden gelaten. Ja hij protesteerde het eerste kwartier en dat brak echt mijn hart, maar was wel de beste optie.

1 like

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord, super fijn! De huidige poes is een raskat, komt niet buiten en is met 14 weken uit een nestje gehaald. Daar leefde ze samen met veel andere katten (ook een van de redenen dat wij nu denken dat ze graag een maatje zou hebben en een tweede nemen), maar leefde de rest van haar verdere leven bij ons alleen. De kitten waar we naar gaan kijken is nu 9 weken, ook een raskat (wel ander ras), komt dus gelijk uit het nestje en is nu op het moment omringd door andere katten.

Nja, op zich zou ik nu de deur tussen de keuken/woonkamer en hal naar boven dicht kunnen doen, daar heeft ze waarschijnlijk 0 problemen mee tot het moment dat wij naar boven gaan om te slapen. Ze gaat meestal mee. Wanneer we de deur dicht zouden doen, blijft ze mauwen totdat ze boven mag. Ik moet eerlijk toegeven, dit is waarschijnlijk een product van haar opvoeding. Misschien kan ik het oplossen om een van ons beneden op de bank en de ander boven te laten slapen. Ik weet niet hoe ze daar op zal reageren, want het is gelukkig nog nooit voorgekomen dat één van ons op de bank sliep. :joy:

M’n vriend is opgegroeid met katten en is dus team bij elkaar zetten. Omdat het een kitten is en onze huidige poes heel rustig en lief is, denkt hij dat het los zal lopen. Ik moet ook zeggen met andere katten van de familie ging het altijd goed. Maar ja, iedere kat heeft net als ieder mens een eigen persoonlijkheid. Ik wil het gewoon niet verpesten voor beiden, want ik wil beide poezen gewoon een super fijn thuis geven.

1 like

@anon50301661

Wat leuk dat je een kattencursus hebt gedaan! Wat was de reden als ik vragen mag? Lijkt me zelf ook heel interessant

Wij hebben, toen onze kater 1,5 jaar oud was, een kitten erbij geplaatst van dezelfde fokker. Gewoon direct bij elkaar gezet. De oudste ging wel blazen, hoge rug opzetten en op onderzoek uit wat die vreemdeling kwam doen maar dat kon de kitten niet schelen, die wou alleen maar spelen. Uiteindelijk heeft het blazen en boos zijn hooguit een week geduurd, en sindsdien kunnen ze echt niet zonder elkaar :slight_smile: Onze oudste kat kon wel vanboven in de krabpaal gaan liggen, als die even genoeg had van de kitten, aangezien de kitten nog niet op de krapbaal kon :slight_smile: Hier dus een positief verhaal door direct bij elkaar zetten.

1 like

Het hebben nu een Scottish Fold en we gaan kijken naar een Ragdoll. Aah, maine coons zijn ook zo leuk. :heart_eyes:

Doordat ik ging rekenen kwam ik erachter dat zelfs als we straks beslissen haar ook te nemen, het sowieso nog 4 weken duurt voor we haar überhaupt kunnen ophalen, haha. Dus dat geeft ook wel wat meer ruimte en misschien dat we de huidige poes nu al kunnen ‘voorbereiden’ op de eventuele veranderingen. Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat de klik tussen ons en de nieuwe kitten goed is, dus eerst maar vanavond afwachten.

Och, wat een verdrietig verhaal, maar wat fijn dat je huidige katten wel heel goed met elkaar kunnen opschieten. Dat lijkt me nu zo’n hartverwarmend gevoel. Ik heb er ook aan zitten denken om een tweede poes bij dezelfde fokker te halen voor de gewenning, maar m’n vriend wil heel graag een ragdoll. Het wil natuurlijk nog steeds niets zeggen, ook al haal je ze bij dezelfde fokker.

@Tobvit Dankjewel voor je reactie! Wat fijn dat deze methode bij jou gewerkt heeft en ook jouw katten zulke fijne vriendjes zijn geworden. Dat hoop ik dus ook echt voor m’n poezenbabies. M’n vriend en ik gaan sowieso lang in de auto zitten samen om te gaan kijken, dus we hebben in ieder geval veel te bespreken, haha.

2 likes