Is ook niet, het probleem bij moderne woningen is dat ze luchtdicht gebouwd zijn waardoor de warmte gewoon niet weg kan trekken en mensen tegenwoordig veel grote ramen willen wat de oververhitting alleen maar verergerd. Het is daarom dat er veel wordt ingezet op zonwering bij nieuwbouw. Anderzijds kunnen zulke woningen/projecten wel veel beter inzetten op passieve koeling met vloer/plafondverwarming/koeling via hetzelfde watersysteem dat enkel een kleine upgrade van jue warmtepomp vraagt. Koeling is sowieso iets dat nog teveel als luxe wordt gezien hier, uiteindelijk zal dit patyroion van extreme temperaturen en hittegolven enkel erger en erger worden waardoor de vraag ook toe neemt.
Nee, daar zijn geen goede regels voor in het bouwbesluit. Wel zijn ze superisolerend gemaakt, volgens datzelfde bouwbesluit.
Mijn moeder heeft een app 2 jaar geleden opgeleverd gekregen. Triple glas, superisolerend beton, hele dak vol zonnecollectoren, stadsverwarming, warmteterugwin-installatie. De meeste ruimtes hoef je in de winter nauwelijks te verwarmen. Maar ook: Ramen van vloer tot plafond aan alle kanten, dus ook aan de zonkant. En nergens een mogelijkheid om een airco te plaatsen (dak ligt al vol). Dus alle ruiten hebben screens, en een deel heeft zelf geïnvesteerd in zonwering, die door de architectonische constructie niet het hele raam kan afdekken. En dus is het bij dit soort dagen snel warm. En die warmte krijg je er tot november niet meer uit. Scheelt veel warmte/energie, maar dit gebouw is gericht op oudere mensen. Hoe krijg je dit verzonnen?
Ja sorry dat ik zeik en ik gun jullie helemaal zomertemperaturen, maar het is 27 graden in mijn slaapkamer en ik zweet me de tyfus.
Meid dit is de place to be
Ik gun mezelf vooral aangename temperaturen
Omg ik wilde net hier komen posten, het is zooo warm hier in de slaapkamer
en buiten nog 22 graden dus het koelt echt niet af.
Zal blij zijn als het vrijdag is ![]()
![]()
Nope. Beste vriend is sinds 3 maanden in zijn nieuwbouw appartement getrokken als een van de eerste bewoners en het is nog geen dag onder de 23 graden geweest binnen. Ramen mogen niet open, want fijnstof, dus alles moet via het ‘Climate control systeem’ wat geen koeler heeft.
Echt lachen voor je 4 ton
Nee absoluut niet! Mijn broer heeft een nieuwbouw huis gekocht maar zit nogal op zijn centen, zo is hij gewoon als persoon. Ik ben - in zijn belang - een campagne aan het voeren dat hij echt een airco moet nemen, omdat die nieuwbouw huizen al die warmte vast houden.
Ja mijn huis is niet echt nieuwbouw meer, maar 2002 en hier wordt het ook mega warm omdat het zo goed is geïsoleerd. Op de slaapkamer was het vorige zomer regelmatig 32 graden, we hebben nu dus ook maar een airco genomen. Zou dat vanwege het milieu liever niet doen, maar slapen is echt niet te doen in zulke warmte.
Waarom niet eerst beginnen met zonwering en dan pas airco?
Ik hoop echt zo dat mijn nieuwe woning minder snel opwarmt met mooi weer. Ik kan eigenlijk er nu gewoon niet van genieten als het boven de 25 graden wordt ![]()
28.5 en een halve graad binnen. En het is pas ochtend ![]()
Omdat zonwering lang niet zo goed helpt als een airco.
Nou, ik heb een airco, maar als ik hem uitzet, warmt het binnen no time weer op. En ik vind het geen prettige lucht. Dus ik heb zonwering en lucht m’n huis ‘s ochtends vroeg, en als het dan nog steeds niet uit te houden is, zet ik ‘m aan.
Pff, opgestaan met knallende hoofdpijn van de warmte en loop al sinds ik uit bed kwam om half 7 te zweten. Blij als het weer afkoelt ![]()
![]()
Dat kan toch ook vaak niet: huurhuis, hoog flatgebouw, geen goedkeuring vve, beschermd stadsgezicht, etc
Dit geldt trouwens ook vaak voor een vaste airco, maar niet voor een mobiele.
Eigenlijk zou standaard bij elk huis zonwering moeten komen. Nu ik eraan denk hebben ze dat volgens mij wel altijd bij bejaarden/verzorgingstehuizen ![]()
Belgie heeft het nu wel goed voor elkaar, die haten ramen en hebben altijd het rolluik ervoor ![]()
I’m back, en ik kan niet wachten tot de temperatuur daalt naar een leefbare 21 graden. Ik zit thuis de werken met 24 graden, bahbah.
Vanaf vrijdag weer leefbare temperaturen ![]()
![]()
![]()
Enige nadeel aan dit weer is idd warme slaapkamer. Zou ideaal zijn als het overdag lekker warm is en vanaf 21u snel afkoelt. En die tering kut steekmuggen ![]()
Ging net even de container aan de weg zetten en toen dacht ik: oh het is heeeeeerlijk buiten zeg. Tot ik me realiseerde dat het 8 uur was en het geen goed nieuws is dat ik het toen lekker vond