Kleding naaien/DIY'en

Eindelijk eens vintage patronen gevonden! En ook nog compleet :tada:

11 likes

Grappig dat er “Super Easy”. op die linker staat. Ik geloof echt niet dat dat nu nog in die categorie zou vallen. Ik zie sowieso al knopen en figuurnaden. :laughing: Zal wel komen doordat vroeger bijna iedere vrouw kon naaien.

@kali Had jij nou laatst een patroon gekocht van zo’n super vet pak? Ben je daar al aan begonnen, of was dat iemand anders? Ben echt benieuwd hoe die wordt!

1 like

Als je oude patronen bladen met nu vergelijkt zie je echt zoveel verschil. Niet alleen kwa stijl maar toen waren er ook veel meer moeilijke jasjes en broeken enzo. Nu zijn er over het algemeen best wel veel makkelijke jurkjes en topjes. Met veel geluk vind je een broek die niet recht toe recht aan is haha. Het enige jammere aan oude patronen boeken is dat de maten soms niet hoger dan 42/44 gaan

3 likes

Nu ik iets beter ben geworden in naaien valt me dat echt op ja. Bijna alleen maar super saaie patronen in de Burda’s en Knipmodes in de winkel. Ook veel van hetzelfde heb ik het idee.
Tuniekje hier, wikkeltopje daar, het lijkt wel of ze ieder patroon elk nummer weer recyclen met een kleine verandering hier en daar.

2 likes

Nou het ziet er niet heel moeilijk uit hoor, de instructies zijn alleen vet ruk zag ik al.

Iemand hier ervaring met kostuum jurken maken?
Ik ben bezig met een jurk uit het regency tijdperk en ik vroeg me af of er hier ook mensen zijn die dat leuk vinden.

1 like

Hand for scale haha:

:smiling_face_with_three_hearts: loooove babykleertjes

28 likes

Jaa ik ook, gaat zo snel en je hebt weinig stof nodig.
Nog een ongevraagde afwerktip: strijk de naden bij de boordstof na het naaien, wordt je kledingstuk nog netter van.
—-
Iemand schreef hier vorige week nonchalant dat ze de messen van haar loclmachine had vervangen. Ik heb meteen een set besteld en net vervangen. Wat een verschil! Ik heb een Juki 2ehands gekocht en vond het al zo raar dat hij 4 ogen stof niet aankon. Ben zeer gelukkig nu.

1 like

Dat was ik! Fijn hè. Schrok wel van hoe duur die krengen waren, moest bijna 20 euro voor een mesje betalen :sweat_smile: maar je krijgt er veel naaigenot voor terug.

3 likes

Ja goeie! Moet ik nog even doen inderdaad, maar ben een paar dingen aan het naaien dus ga denk ik op het eind ff het (goede maar stomme) strijkrondje doen haha

1 like

Ik heb deze een paar keer langs zien komen op insta:

Patroon van Fibremood: Irma Bodywarmer | Fibre Mood
Instahastag #fibremoodirma is handig om resultaten van anderen te bekijken.

4 likes

De korte sweater en dan zonder mouwen en beleg bij voorpand?

(Ik zweer trouwens bij deze flared legging, heb er al 5 gemaakt :innocent:)

1 like

Ik krijg dat patroon juist maar niet goed! Ik had m gekocht voor de flared broek maar hij klopt telkens niet :joy:

Oh? Hoe dan? Misschien kan ik helpen?

Ligt er een beetje aan hoe breed je stof is, maar ja, twee x de lengte gaat genoeg zijn! Dus waarschijnlijk twee meter.

Ik had een heel mooi stofje bij de kringloop gevonden, dus heb er een zomerbloesje van gemaakt. Vind vooral de mouwtjes heel leuk.

En ff slechte aanfoto haha.

49 likes

Uiteindelijk deze pakjes gemaakt:

Vond die geribbelde boordstof alleen echt lastig! Die is natuurlijk veel rekbaarder dan de andere stof en moest een beetje kloten met de afmetingen daardoor

23 likes

Ik ben ook weer aan een volgende blouse begonnen. Opnieuw de Norma, maar nu met wat aanpassingen. 10cm verlengd en mouwen worden bat sleeves. Dus niet opgepropt in beleg, maar de randen straks gewoon omzomen. Zag bij de vorige die ik maakte dat dat ook een mooie optie kon zijn, dus nu kijken hoe het uitpakt.

Stof was 80 cent bij de kringloop, dus kan prima een beetje experimenteren haha.

8 likes

Ik weet niet wat je maat is maar voor 34/46 ongeveer heb je 2 meter nodig en voor groter zon 2.5 meter

3 likes

Klaaaar. Heel blij mee. Nu kan ik hem tenminste goed in mijn broek stoppen haha.

Knopen komen ook van de kringloop.

51 likes

Deze is ook gaaf! Toch weer heel anders dan de andere ondanks bijna hetzelfde model. Ik wil binnenkort ook weer wat gaan doen. Ik kan zo lang nadenken over wat ik wil doen en dan over de stofkeuze etc dat ik er alweer klaar mee ben na de patronen knippen. Ben ook echt nog een beginner dus alles duurt nog heel lang. Heb je nog tips?

1 like

Naadtoeslagmagneetjes maken het knippen veel sneller. Scheelt een hoop aftekenen!

Geen tips om het patroon zelf sneller in elkaar te zetten. Podcast op en knippen en plakken maar haha.

4 likes