Kleding naaien/DIY'en

@Soy.peor toevallig had ik dit vandaag ook gevraagd vandaag maar al gauw weer weggehaald want ik zag in mijn mail dat 'ie 1 September verschijnt. En gezien het 9 september in de winkels ligt denk ik dat 'ie dan 1 september in de brievenbus? Althans dat is mijn gok haha

2 likes

Heb toch maar weer een lading besteld bij Driessenstoffen… ik zocht meer iets voor in de herfst/winter qua kleuren maar ik voel me als een soort ekster toch aangetrokken tot al die hysterische bloemetjes hahaha. Ik ga van die roze jurkjes maken en de rest simpele tops en sowieso 1 Norma blouse :smiley:

Vind het wel weer leuk dat ik weer helemaal mijn oude stijl lijk te hebben gevonden: een jaar of 14 geleden droeg ik hysterisch gekleurde kleding op de kunstacademie maar door de loop van de jaren ben ik een beetje een saaie muts geworden :wink: En nu draag ik weer veel kleuren en prints omdat ik die het leukste vind om mee te naaien, haha. Mijn kast is nu wel echt een grote kleurenexplosie :sweat_smile:

(enne vooral poplin omdat ik dat de vorige keer ook wat van had besteld bij ze en ik die fijn vond werken en dragen. Het is natuurlijk altijd een risico online, maar voor nu koop ik het liefst gewoon lekker makkelijk katoen! Met uitzondering van die laatste maar dat wordt een experiment :wink: )

8 likes

Bij mij blijft poplin altijd zo stijf, heb jij dat ook?

1 like

Mmmm een beetje wel denk ik, maar ik ben sowieso wel van het oversized en een beetje ‘vierkante’ modellen dus dan past het wel denk ik!
De vorige keer had ik ook viscose enzo besteld omdat ik hoorde dat dat altijd mooi is, maar dat vond ik heel zwaar en valt weer heel soepel (en glibberig onder de machine haha), maar eigenlijk iets te soepel voor de dingen die ik leuk vind om te naaien :joy:

1 like

De poplin waar ik een jurkje pas van heb gemaakt (lichtgroene stof paar posts hierboven) is juist weer heel licht en soepel. Denk dat het ligt aan of het 100% katoen is of toch een mixje? Lees dat het ook een blend kan zijn.

3 likes

Het ligt ook aan de hoeveelheid gram! Meer gram betekent een zwaardere kwaliteit, dat is vooral handig om te weten bij stoffen zoals tricot en viscose. Poplin is overigens wel vaak wat stijver, maar wordt met elke wasbeurt soepeler heb ik gemerkt. Er zijn meerdere soorten katoen, die allemaal hun eigenschappen hebben.

@ciselering Yep, kringloop! Echt de eerste keer dat ik een Burda uit de seventies tegenkwam, de meeste die ik vind zijn uit de jaren 90 en soms 80.

Ik vind qua webshops de Stoffenstraat en Hemmers Stoffen ook heel fijn!

2 likes

Weer wat geleerd :smiley: En bedankt voor de tip, ik ga ze eens bekijken :smiley:

1 like

https://manage.kmail-lists.com/subscriptions/web-view?a=WArJcy&c=01FHE0HX0SG2WT780BZ1CGNQVQ&k=65c02e744be2abe088648ed250f530df&m=TcEysK&r=PxXuJDV

Voor de mensjes met een grotere buste :slight_smile:

1 like

Soepjurk gemaakt (Maya dress van DIY Daisy)

31 likes

Zo leuk! Ik draag nu toevallig ook mijn Maya jurk :smiley: (mijne is wel een stuk korter want kringloopstofje haha). Echt zo’n fijne zomerjurk :slight_smile:

2 likes

Ik heb een mosgroene ribstof liggen, daar wil ik een A-lijn rokje van maken. Verder wil ik nog een flared legging maken, dat lijkt me wel lekker simpel en leuk om te doen. Daar moet ik alleen nog stof voor scoren.

Edit: in de beschrijving van het A-lijn rokje staat dat je een tussenvoering nodig hebt en er staat een strijkboutje bij. Heb ik dan opstrijkbare vlieseline nodig, of is een gewone voeringsstof ook goed? Zie hier de beschrijving: https://media.fabfab.net/pattern/fabric_amount/6252backenvelopeEU.jpg

1 like

Ik denk dat je vliseline nodig hebt voor de band aan de bovenkant van je rok. Zodat hij niet omkrult etc.

4 likes

Ben ineens benieuwd naar jullie voorkeuren voor patronen.

• Het liefst PDF-patronen uitprinten
  • Het liefst patronen uit een tijdschriftje
  • Het liefst losse patronen in zo’n zakje/envelopje
  • Anders?

0 stemmers

Mijn favoriete patronen van de wat grotere bedrijven komen van:(max 2 opties)
  • Burda
  • Knipmode
  • Fibre Mood
  • Stitched by you
  • Maison Victor
  • Vogue
  • Simplicity
  • McCalls
  • My Image
  • Sandra
  • Ottobre
  • Ander magazine uit de winkel namelijk
  • Vikisews
  • Tauko
  • New Look
  • Papercut Patterns
  • Merchant & Mills
  • Anders namelijk

0 stemmers

Mijn favoriete indie pattern maker
  • Ik gebruik nooit patronen van indie makers
  • Anna Allen
  • Closer Core
  • Common Stitch
  • Deer & Doe
  • Elbe Textiles
  • Helen’s Closet
  • Named Clothing
  • Papercut patterns
  • Paper Theory
  • StitchWitchPatterns
  • AllissahThreats
  • hubbading
  • puff and pencil
  • isa in stiches
  • common stitch
  • true bias
  • lore piar
  • diy daisy
  • nog anders namelijk…

0 stemmers

Mn favo patronen kwamen uit de mega printer van school. Dat was dan een basis patroon en die kon je helemaal aanpassen.
Ik zou graag weer zon mega printer willen hebben waar ik dan de pdfjes op kan uitprinten.

1 like

Zo’n los patroon puur omdat het zo makkelijk is. Geen a4tjes plakken, niet op andere lijnen letten. Top.

2 likes

Ik heb eigenlijk geen ervaring met patronen behalve die je uit kan printen (en dan vaak ook nog de gratis varianten want ik ben gierig :laughing:), maar een patroon wat je niet meer in elkaar hoeft te plakken lijkt me HEERLIJK. En idd zonder al die andere maten.

Meteen even een vraag over patronen: ik heb een standaard patroon wat ik gebruik als basis voor jurkjes of tops. Die was volgens mij van Rosery Apparel ooit. Maar ik heb vrij smalle schouders dus die maak ik dan smaller, maar soms heb ik dan dat 'ie bij mijn rug een beetje trekt (omdat 'ie dan daar wat stof mist I guess?). Hoe voorkom ik dit? Komt dit omdat ik het armgat te diep heb uitgeknipt o.i.d.? Is het handig uberhaupt om zo’n kleermakerslineaal aan te schaffen?

5 likes

Hoe maak je hem precies smaller? Volgens mij kan je beter een coupenaad in de schouder maken .

2 likes

Ik knip er gewoon een stuk vanaf van de schouderbreedte, en dan teken ik een nieuwe ‘curve’ van de schouder naar ehh het andere einde van het armgat :laughing: Dat gaat eigenlijk altijd wel goed, behalve bij mijn tops. Dat is wel net een ander patroon bedenk ik me nu :thinking:

Coupenaad… ik ga het opzoeken :smiley:

Edit: ja die ken ik! Ik doel meer bovenop mijn schouders. Wacht. Ik ga het tekenen. brb

naadje

Dit doe ik (dat blauwe dus haha) maar dan neem je dus stof weg waardoor 'ie soms wat trekt bij mijn bovenrug/schouderbladen (heb sowieso een bochel dus dat is een plek waar ik wat meer ruimte nodig heb dan gemiddeld). Is er een manier om dat te voorkomen? Meestal gaat dit wel goed trouwens, maar dus niet altijd. Maar bij elk patroon krijg ik anders van die hangschouders omdat die naad dan niet mooi zit, dus ik moest best wel flink ‘inkorten’ voor mijn smaak.

Je haalt denk ik teveel weg. Als je googled op small shoulder adjustment kan je veel informatie vinden. De nette manier op deze site is denk ik een goede. Op die manier houdt het armsgat dezelfde grootte. De quick and dirty manier die er ook staat lijkt op de jouwe, maar ze beginnen hoger in het armsgat waardoor je meer ruimte op je rug overhoudt.

1 like

Ja ik haal idd teveel weg maar weet dus niet zo goed hoe dat op te lossen. Ik ga jouw technieken eens opzoeken, thanks :smiley:

1 like