Kleding naaien/DIY'en

Ik heb een patroon voor een kinderjas gekocht. Ga de jas (r.enee heet t patroon) met corduroy stof maken, maar vroeg me af wat ik precies met de binnenkant aan moet. De jas kan worden gevoerd namelijk, heeft wel m’n voorkeur voor het najaar/winter. Maar te dikke voering bij de armen zorgt er bijv. voor dat de armen er moeizaam ingaan. Dus ik zie niet helemaal duidelijk voor me welke opties er zijn of wat ik hiervoor nodig heb. Heeft iemand van jullie misschien tips?

Je kunt wattine, katoen volumevlies of bijv gekookte wol ertussen doen. Ik neem aan dat het patroon rekening houdt met vulling? Dan zou het geen probleem moeten zijn bij de armen enz. Het hangt er ook vanaf hoe warm je het wil hebben.

2 likes

Dank voor de uitleg! Het liefst warm genoeg voor een winterjas. Er staat specifiek bij over teddy/wol als voering dat er geopteerd kan worden om de mouwen van gladde voering te maken zodat het gemakkelijker gaat.

1 like

Een gladde voering zorgt er inderdaad voor dat je de jas makkelijker aan kan doen, is misschien wel fijn met een kinderjas! Je kunt gewoon polyester of eventueel acetaat gebruiken als voering. Je moet wel rekening houden met ‘ease’. Hier staat hoe je dat het beste kan doen: Voering inzetten - Het inzetten van een voering, zo doe je dat | Knipmode

Als je wattine als tussenvoering gebruikt, zou ik aanraden een maatje groter te knippen. Kan ie ook langer mee!

Even een dubbelpost.

Heeft iemand wel eens een cursus patroontekenen gedaan? Ik naai nu zo’n 7 jaar en vermaak steeds vaker patronen. Het lijkt me wel tof om meer technische kennis op te doen en bijvoorbeeld ook een ‘block’-patroon te kunnen tekenen.

3 likes

Ik heb t op school geleerd en heb boeken om ze zelf te maken. Is best tof en niet zo heel moeilijk.

1 like

Ik heb er geen ervaring mee, maar krijg wel regelmatig reclame van Domestica voor korte cursussen waar je dit online kan leren, bvb:

Inleiding tot basispatronen en figuurnaden https://www.domestika.org/nl/courses/3065-patroonopbouw-inleiding-tot-basispatronen-en-figuurnaden

Patroon ontwerp: creëer klassieke pantalons op maat

Of deze leer zelf een jurk maken: https://www.domestika.org/nl/courses/1561-zelf-jurken-maken-van-nul-af-aan

Ze hebben echt heel veel verschillende cursussen. Ik heb daar eerder cursussen gedaan over fotografie en haken. Ik vind het een leuke laagdrempelige manier om met iets creatiefs aan de slag te gaan.

2 likes

Heeft iemand hier al iets vernomen van dat abonnement van de Knip? :eyes:

Vanuit de veiling bedoel je? Nee, en ook geen bevestigingsmail gehad ofzo! Heb denk ik 3 weken geleden die code doorgegeven aan knipmode, dus ik wacht maar gewoon rustig af tot ie op m’n mat valt?

Oh echt! Ik heb wel een mail gehad met de bevestiging van mijn abonnement. En ik krijg 2 weken terug een mail dat de nieuwste knipmode in de winkels lag, dus… ik wacht nog even af :smiley: Ik zie nu in die mail dat er staat ‘verschijnt op 1 September’ dus ik ga er vanuit dat dat deze dagen wel zal zijn.

2 likes

Oohh hmm. Kun je kijken welk onderwerp die mail had? Vind niets op ‘knipmode’ namelijk…

Van knipmode zelf! Ik dacht eerst dat ik 'm ook niet had en had al heel verontwaardigd een mailtje gestuurd naar die tijdschriftenwebsite, maar toen ik ging zoeken stond er ineens dit mailtje ergens tussen :sweat_smile:

Ik heb wel een melding van PostNL dat ik post heb, maar uiteraard staat bij deze weer geen plaatje. Ik verwacht hem vandaag wel dan.

1 like

Ik was al meteen naar mijn PostNL app gegaan maar helaas niks :laughing: Maar dat zal dan vast wel goedkomen :smiley: (Moet niet zo ongeduldig zijn blijkbaar :laughing:)

Nou, niks gekomen vandaag hoor haha

1 like

Ik heb uberhaubt nooit een bevestigings email gehad.
Ik heb ze maar gemaild

1 like

Nee ik dus ook niet! Ga ook maar even mailen…

1 like

Ahh wat stom zeg! Ook niet als jullie zoeken? Ik dacht 'm namelijk ook nooit gehad te hebben en had al een boze mail geschreven (nou ja boos viel mee haha) en toen zocht ik op knip mode en stond 'ie er ineens tussen?

Overigens heb ik 'm ook niet in mijn brievenbus liggen dus geen idee of dit alsnog goed gaat :sweat_smile:

Om dubbelpost te voorkomen maakte ik deze week weer een Maya Ruffle dress van DIY Daisy :smiley: Ik maakt een korte variant weer in een hysterisch stofje.

Overigens zie je in deze stof suuuupergoed de gaatjes van de naald, ik gebruik gewoon een 70mm naald (die dunste van zo’n standaard set van 3 soorten). Moet ik er dan eigenlijk een nog dunnere naald voor gebruiken? Als ik ‘m uithaal (wat ik helaas een aantal keren heb moeten doen) zie je dus supergoed die gaatjes, echt zonde :’(

(hahaha hij heeft per ongeluk mijn fotografie instelling er nog in staan met exporteren NIET JATTEN HE JONGENS! grapje :wink: enne excuus voor de jezus pose maar anders zag je die mouwen niet zo goed weet je wel)

En hulde aan van die biker shorts, die draag ik standaard onder deze jurkjes hehe.

13 likes

Zijn dat de mouwen die bij deze jurk horen? Ik vind ze echt vet gaaf maar de jurk zelf iets minder…

Yes! Het zijn allemaal stroken, de hele jurk. Overigens heb ik bij de rok dat onderste strookje zelf er bij gedaan, en hoort 'ie eigenlijk 1 lange rok te hebben, dit was een experiment! Ik vind 'm zonder het extra strookje leuker denk ik (die had ik ook langer gemaakt maar toen was de lengte te lang).

De top is dus ook langwerpig en dan naai je die mouwen er recht toe recht aan er in.