Maar dan is het niet per se sneller om een lockmachine te gebruiken toch?
Als je stof ziek rafelt moet je sowieso wel.
Ik kijk een beetje wanneer ik het doe. Soms al voordat ik begin met naaien, als de stof heel erg rafelt. Soms werk ik de randen af als ik al heb genaaid zo.
Voor rekstoffen wel. Maar het gaat ook niet om de snelheid maar om het netjes afwerken van je kleren. Eigenlijk moet je ook alle naden die je hebt gestikt openstrijken. Daar ben ik dan wel weer te lui voor
Bij mij gaat het echt in vlagen. Ben al 22 jaar aan het naaien, maar soms echt met pauzes van 5 jaar ofzo. En dan ineens weer heel veel en kan ik er geen genoeg van krijgen. Wat bij mij werkt is om lekkere makkelijke projecten te doen waar je veel draagplezier uit haalt. Of kussenslopen, laptophoes, dat soort dingen. Soms word ik overmoedig met een of andere moeilijk jurk met 32 onderdelen en een rotstofje en dan word ik altijd gedemotiveerd en stop ik halverwege
dan word het echt zo’n berg waar ik tegenop zie.
Oké andere vraag ![]()
Ik ben bezig met een aankleedkussenhoes, niet heel moeilijk…zou je zeggen. Maar het lukt gewoon niet qua afmetingen. Hoe snijden/knippen jullie grote(re) lappen stof netjes uit?
Ik heb nu een soort mal gemaakt van een oude doos en deze precies op de stofvouw gelegd. Wat denk je, is het onderste deel naar binnen gekruld en weggepiept. Dus, kon weer opnieuw beginnen. Nu blijkt weer dat het toch ook net niet helemaal lekker past en de rand aan de ene kant langer is dan de andere kant (onhandig als dit aan elkaar moet). Dit gebeurt me gewoon elke keer (vooral tricot), waardoor de lol van iets leuks maken er zo afgaat elke keer ![]()
Ik doe het vaak op de vloer zodat niets de stof scheef trekt en dan op de knieën ernaast knippen. Als de stof snel uit de vouw scheef schiet zoals jij omschrijft, speld ik het wel eens vast op een paar plekken of leg ik gewichten in het midden (grote boeken). De stof strijken helpt soms ook. Om recht te knippen gebruik ik ook wel eens een kleermakerspotlood om wat markeren voor ‘onderweg’ te maken (ik ben zelf geen natural in recht knippen).
Dit is echt zo’n leuk project! Het wordt dus de Hunter mantel van Fibre Mood. De zakken zitten erin en als ik alle reviews van het patroon moet geloven was dat het ergste gedeelte haha. Onder begeleiding van de naailerares viel het me nog mee. Vanavond begin ik aan de kraag!
Oh wat gaaf zeg! Echt knap dat je zoiets kan maken.
Wauw, het ziet er al heel professioneel uit. Prachtige kleur ook!
Mijn “ik zoek deze stof” saga continues haha! Ik heb 3 proeflapjes besteld, maar was het allemaal niet. Vandaag naar de stoffenhal in Lelystad geweest mét m’n broek waarvan ik de stof zoek. Maar nop.
1 iemand zei; ja die stof is 2-3jr terug in de mode geweest maar ga je nergens meer krijgen nu hoor! Ze dacht een travel achtige stof.
Maar… ik zie het echt overal: Hema, WE, American Today, dus “niet meer in” geloof ik niet zo in
…
Het is inmiddels ook een principe kwestie ![]()
Heb je een foto? Ik ben benieuwd wat voor stof het is en of ik het herken!
Welke stoffen had je geprobeerd?
Ik zou toch kijken naar Rib Jersey met polyester of Viscose
Vandaag heb ik rib Jersey bekeken, maar dat is én smaller én lang niet zo glad. Dit voelt echt bijna als een sport legging stofje.
Verder heb ik deze besteld:
Samenvatting
(of Naja een staaltje)
Rib jersey effen – koningsblauw - Effen jerseystoffen- stoffen.net
En
Fancy Corduroy Rib Stof Antraciet - YES Fabrics
En dus de twee die je in m’n post ziet
Oeh ik had goede hoop voor die blauwe, maar die was het dus ook niet begrijp ik.
Brede rib jersey glanzend – olijf - Tricot Stoffen- stoffen.net Deze ook al gezien? In elk geval glanzend. Zo lastig!
Ik had zoiets met linnen (toch ook populair nu). Ik wilde een bepaalde kleur en dikte, uiteindelijk online geslaagd, maar in de winkels niet te vinden.
Wat ik zo leuk vind aan deze post van jou is de vooruitgang die je boekt! Echt zo knap dat je dit al kan maken!
Ik vind het ook zo bizar. Een jaar geleden was ik nét begonnen aan mijn eerste kledingstuk op naailes en vond ik alles zo’n gedoe en nu maak ik gewoon mijn eigen winterjas?
Ben echt zo blij met deze hobby. Ik heb met lootjes trekken voor Sinterklaas mijn broer en hij vraagt een pyjama haha. Ik ga er eentje zelf maken voor hem. Zoveel leuker om te geven nu ik dat kan!
Wat een leuk idee om zelf die pyama dan te gaan maken! Echt heel tof om te zien allemaal. Ik vind de stap om te beginnen nog zo’n drempel, maar je bent een goed voorbeeld ![]()
Die corduroy stoffen is dat niet iets wat je zoekt. Het zijn nog niet veel kleuren maar ik heb niet verder gekeken. En ze zijn nog nieuw dus misschien komen er meer kleuren bij.
Ik ben nu ook weer in de mood om kleren te maken. Ik heb ook eindelijk wat meer tijd. Dus ik heb 3 stofjes uitgezocht. De retro stofjes zijn voor blousen en de blauwe is voor een broek
Ik weet niet of dit wat is, maar ik kreeg een advertentie van deze Duitse site en die hebben veel keuze. Misschien zit er tussen wat je zoekt!
Dit leek wel een beetje: