Moeilijk te zeggen of het voor jou iets gaat oplossen, maar de lockmachine maakt voor mij wel dat ik het allemaal minder gedoe vindt, omdat het afwerken zoooo snel gaat. Lijkt me echt de hel om rafelranden af te werken op de naaimachine. Vooral bij broeken.
Hoe gebruiken jullie de lockmachine? Als in, na alles in elkaar zit en dan de uiteindes aan elkaar, of juist alles los, of misschien al voordat je het in elkaar zet? Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is haha.
Ik heb echt zo geen ruimte maar als ik ooit een huis heb met hobbykamer/kantoor dan wil ik ook een lockmachine haha
Allebei! Soms eerst om randen af te werken tegen rafelen, maar ik maak er ook stretch kleding mee en dan lock ik gewoon alles direct aan elkaar (dus meer zoals een naaimachine)
Ik heb precies hetzelfde. Heeft er denk ik ook mee te maken dat ik nu de kleding niet netjes kan afwerken en daar heb ik toch écht een lockmachine voor nodig…
Ahhh zo ja! Dus als je de naaimachine gebruikt dan lock je eerst de losse stukken apart? Ik doe dat met de naaimachine (zigzaggen dus) na het in elkaar zetten (volgens mij ook gebruikelijk?) maar dat lijkt me met de lockmachine zo eng omdat 'ie dan ook alles afsnijd (wat als je uitschiet haha). Maar dat doe je dan dus sowieso er voor. Thanks
Ja dat doe je dan vooraf inderdaad! Je kunt het mes-snijden ook uitzetten op de lockmachine trouwens, op mijn machine wel in ieder geval.
Elk los patroondeel eerst aflocken en dan aan elkaar naaien.
Ik naai meestal de stukken zoals zijnaden/mouwen met mijn lockmachine aan elkaar.
Alleen boorden lock ik om af te werken en naai dan apart met mijn gewone naaimachine.
Ik gebruik mijn gewone naaimachine nu dus heel veel minder.
Maar dan is het niet per se sneller om een lockmachine te gebruiken toch?
Als je stof ziek rafelt moet je sowieso wel.
Ik kijk een beetje wanneer ik het doe. Soms al voordat ik begin met naaien, als de stof heel erg rafelt. Soms werk ik de randen af als ik al heb genaaid zo.
Voor rekstoffen wel. Maar het gaat ook niet om de snelheid maar om het netjes afwerken van je kleren. Eigenlijk moet je ook alle naden die je hebt gestikt openstrijken. Daar ben ik dan wel weer te lui voor
Bij mij gaat het echt in vlagen. Ben al 22 jaar aan het naaien, maar soms echt met pauzes van 5 jaar ofzo. En dan ineens weer heel veel en kan ik er geen genoeg van krijgen. Wat bij mij werkt is om lekkere makkelijke projecten te doen waar je veel draagplezier uit haalt. Of kussenslopen, laptophoes, dat soort dingen. Soms word ik overmoedig met een of andere moeilijk jurk met 32 onderdelen en een rotstofje en dan word ik altijd gedemotiveerd en stop ik halverwege dan word het echt zo’n berg waar ik tegenop zie.
Oké andere vraag
Ik ben bezig met een aankleedkussenhoes, niet heel moeilijk…zou je zeggen. Maar het lukt gewoon niet qua afmetingen. Hoe snijden/knippen jullie grote(re) lappen stof netjes uit?
Ik heb nu een soort mal gemaakt van een oude doos en deze precies op de stofvouw gelegd. Wat denk je, is het onderste deel naar binnen gekruld en weggepiept. Dus, kon weer opnieuw beginnen. Nu blijkt weer dat het toch ook net niet helemaal lekker past en de rand aan de ene kant langer is dan de andere kant (onhandig als dit aan elkaar moet). Dit gebeurt me gewoon elke keer (vooral tricot), waardoor de lol van iets leuks maken er zo afgaat elke keer
Ik doe het vaak op de vloer zodat niets de stof scheef trekt en dan op de knieën ernaast knippen. Als de stof snel uit de vouw scheef schiet zoals jij omschrijft, speld ik het wel eens vast op een paar plekken of leg ik gewichten in het midden (grote boeken). De stof strijken helpt soms ook. Om recht te knippen gebruik ik ook wel eens een kleermakerspotlood om wat markeren voor ‘onderweg’ te maken (ik ben zelf geen natural in recht knippen).
Dit is echt zo’n leuk project! Het wordt dus de Hunter mantel van Fibre Mood. De zakken zitten erin en als ik alle reviews van het patroon moet geloven was dat het ergste gedeelte haha. Onder begeleiding van de naailerares viel het me nog mee. Vanavond begin ik aan de kraag!
Oh wat gaaf zeg! Echt knap dat je zoiets kan maken.
Wauw, het ziet er al heel professioneel uit. Prachtige kleur ook!
Mijn “ik zoek deze stof” saga continues haha! Ik heb 3 proeflapjes besteld, maar was het allemaal niet. Vandaag naar de stoffenhal in Lelystad geweest mét m’n broek waarvan ik de stof zoek. Maar nop.
1 iemand zei; ja die stof is 2-3jr terug in de mode geweest maar ga je nergens meer krijgen nu hoor! Ze dacht een travel achtige stof.
Maar… ik zie het echt overal: Hema, WE, American Today, dus “niet meer in” geloof ik niet zo in …
Het is inmiddels ook een principe kwestie
Heb je een foto? Ik ben benieuwd wat voor stof het is en of ik het herken!