Kleding naaien/DIY'en

Ja bizar he! Ik ben dus al zeker een jaar op zoek naar zulke giletjes, maar eigenlijk wil ik ze heel mooi geborduurd hebben. Maar die gaan zelfs op Vinted nog voor 80 euro ofzo, dus heb het maar opgegeven :rofl:

Toen ik een tijdje terug bij de Only een gewatteerd giletje paste voor 50 euro dacht ik ook echt… okee leuk maar dit ga ik zelf wel maken haha.

2 likes

Oh dit wil ik ook! Welk patroon heb je gebruikt?

Simpel babydekentje.
Heb ook nog een bijpassende speenkoort gemaakt.

12 likes

Ik kan van start!

16 likes

Ik heb een giletje gebruikt wat ik al had en die iets aangepast, maar denk dat dat gratis patroon wat hier vorige week werd gedeeld vrijwel hetzelfde is!

Heb trouwens wel een tutorial gebruikt om ‘m reversible te maken, deze:

5 likes

Schattig! Let op bij speenkoordej dat de lengte inclusief kus niet langer dan 22 centimeter mag zijn!

2 likes

Leuke combi van stofjes!
Ook bij je dekentje @Flopsyunicorn!

Ik heb een vraagje, ik wil van deze stof een rectangle sleeve top maken (van DIY Daisy) maar zou het superfijn vinden als ik ‘m ook reversible kan maken: dus met onzichtbare naden. Hoe pak ik dat het beste aan? Ik wil dus geen twee lagen stof gebruiken, want de stof is op zichzelf al omkeerbaar. Heb al een rondje gegoogled maar weet niet goed op welke termen ik moet zoeken om te vinden wat ik nodig heb :confused:

3 likes

Moeilijk! Ik zit te denken aan een jeansbroek, kapnaad of platte naad. Maar die zijn niet echt geschikt voor de mouwaanzet. Ik heb wel eens een mouwaanzet met Franse naad gedaan, maar die ‘hangt’ dan nog aan de stof en is niet ideaal als je de blouse binnenstebuiten draagt. Als het echt grote mouwen zijn, misschien dat een van bovenstaande dan prima werkt?
Benieuwd naar de expertise van anderen hier.

1 like

Idd een platte naad zoals het binnenbeen van je jeans is het enige wat ik kan bedenken. En dan de randen afwerken met biasband, ook de mouwen? Denk dat het een lastige wordt.

1 like

@Lidwien en @KipTokTok dank, ik ga het proberen! De halslijn wordt ook afgewerkt met biais, dus mouwen moeten zo ook lukken denk ik. Houd jullie op de hoogte!

Ik maakte daarstraks eentje uit een andere stof, om het model al eens te testen. Het was al donker toen -ie af was, zal later deze week een fotootje delen.

1 like

Mijn giletje is af! Hij is wat scheef en de bies/bias was ellende met die dikke stof dus hij is niet echt reversible meer :laughing: Maar goed weer wat geleerd denk ik dan maar :wink:

Note to self: volgende keer toch maar patroon volgen óf beter opletten dat ik alles wel in dezelfde vorm knip haha. Ben echt zo onzorgvuldig de laatste week, heb ook 2x in stof geknipt terwijl het al genaaid was, laat alles uit mijn handen vallen etc…zit iets in de lucht :laughing: (P.S. foto ff veranderd want zag later dat er een stringetje uit mijn kast hing hahaha)

41 likes

Vet leuk! Volgens mij heb ik dezelfde bloemenstof gekocht dit weekend hahahahah. Maar ik twijfel nog over welke buitenkant ik ga doen. Ik heb ook een zwarte babyrib met regenboogjes gekocht. Voor de binnenkant een groene quilted stof.

Ik ga het Junna patroon van Bel’Etoile gebruiken. Die is tot morgen nog gratis bij aankoop van een ander patroon. Ik wil voor het voorjaar een bomberjack maken, dus ik heb Clea gekocht daar.

3 likes

Ja deze is van het stoffenspektakel, was jij daar nou ook of was dat weer iemand anders? Wellicht zijn we bij dezelfde kraam geweest want deze roze quilted stof was van dezelfde kraam.

Oh ja leuk! :smiley:

Ik was dit weekend in Zutphen bij stoffenspektakel! Was een kraam met alleen maar coupons heel netjes op een rijtje. De quilted stof heb ik weer bij een andere kraam gekocht.

1 like

Ja daar heb ik ze allebei gekocht! Ze hadden allemaal coupons idd en dan die gewatteerde stof per meter :slight_smile: Ik heb nog meer leuke coupons gekocht daar :smiley: Word alweer hebberig als ik er aan terugdenk :rofl:

1 like

Ik vind m wel heeel leuk geworden! Benieuwd naar een mooie aanfoto in de natuur :blush:

2 likes

Het wordt babyrib. En ik ga proberen om de biasband in de naad te naaien aan de voorkant, zodat je een klein uitstekend randje krijgt. Piping heet het geloof ik. Zoals dit:

Ik heb biasband in de beige kleur van de regenboog:

6 likes

Dit patroon zal wel een verademing zijn na je jas :wink:

3 likes

Haha ja, ik heb nog twee naailessen dit blok, dus ik ga dit lekker daar doen. Even niet zo ingewikkeld en hyper geconcentreerd daar zitten

2 likes

Zo tof! Ik reageer met onderstaand bericht op jou, omdat ik weet dat je ongeveer dezelfde machine als ik.
——-

Ik heb deze week een naaimachine geleend van een buurthuis. Ik hoorde van een vriendin dat leenmachines meestal minder fijn naaien dan je eigen. Maar wow, deze naait veel fijner dan mijn eigen. Zachte stoffen gaan er soepel door, ik hoef nergens aan te trekken. Draad en stof worden niet opgegeten.

Ik neem mijn aanbeveling voor een jaren 60 husqvarna terug. Hij krijgt momenteel een onderhoudsbeurt. Dan bekijk ik of het nog wat meevalt. Ik overweeg sterk om een 2ehands Pfaff met dubbelstoftransport aan te schaffen. Ben echt trots op mijn shirts van afgelopen weekend. Echt nette afwerking nu.

16 likes