Kleding naaien/DIY'en

Heel netjes! Ik ben erg gehecht aan mijn Husqy maar ik heb dan ook nog geen ingewikkelde projecten gedaan, dat scheelt denk ik haha. Vind het wel fijn dat 'ie zo sterk is! Maar ik hoef niet ergens aan te trekken of heb ook nog geen last gehad van draad en stof wat opgegeten wordt… maar nogmaals, wellicht ligt dat aan mijn simpele projecten :slight_smile:

Mijn moeder heeft een Husqvarna uit de jaren 90 en daar kan ik weer niks mee haha (maar die is ongetwijfeld fancy voor die tijd maar nu niet meer)

1 like

Ohhh veel bezig geweest vandaag met een tweede Norma blouse, maar nu aangepast zodat het wat meer bij me past. Ben ik bijna klaar, besef ik me dat de stof veel te stug is! En ik ben ook ineens mijn knopen kwijt, dus ik was helemaal chagrijnig er van :sweat_smile:

Denk dat naaien daarom zo goed voor me is, want ik ben slordig en heb weinig geduld maar met naaien moet ik wel zorgvuldig en (enigszins) netjes zijn :smiling_face_with_tear: Dat van die stof begrijp ik niet trouwens, want het is poplin en dat heb ik altijd! Maar dit is echt (bedenk ik me nu het bijna klaar is) veeeeeel stugger en grover dan de poplin die ik normaal heb. Snap ook niet dat ik me dat niet meteen bedacht, dit is echt net canvas.

Goed. Rant daargelaten, ik ga morgen snel knopen halen en dan kunnen jullie zelf oordelen :sweat_smile: Het blijft toch nog wel een beetje haat/liefde hoor, dat naaien. Denk dat ik de volgende keer eens ga investeren in wat duurdere doch mooiere stoffen :slight_smile:

4 likes

Misschien wordt het beter als je de stof wast?
Ik ben qua duurdere stoffen erg fan van de ecostoffen die Van Domburg Textiel verkoopt (winkel & online). Heb echt mooie EcoVero stoffen van Mind the Maker en Atelier Brunette daar gekocht. Ga binnenkort zelf ook aan een tweede blouse beginnen. Voor het eerst eentje met een kraag.
Ben benieuwd naar de foto’s van jouw nieuwe blouse!

2 likes

Ik heb ‘m al gewassen van tevoren! Maar wellicht dat wat meer wasbeurten gaan helpen. En wellicht wasverzachter?
Echt stom want ik gebruik vaker poplin en bij al mijn andere stofjes is het 10x zachter en soepeler… dus daar moet ik gewoon opletten. Het was ook wel echt heel goedkope stof bedacht ik me later (3/4 euro per meter)

Bedankt voor je tips, ik ga er naar kijken :smiley: Heb mijn blouse net afgemaakt dus foto volgt snel. Ben nog in dubio wat ik er van vind :laughing:

Heb jij hem al gebruikt? Laat je wel het resultaat zien, ben heel benieuwd! :smile: Staan van deze best weinig inspiratiebeelden op instagram. :smiling_face_with_tear:

Doen jullie dat eigenlijk ook altijd, op die hashtag zoeken om te zien of iemand al gemaakt heeft wat jij ongeveer in je hoofd hebt, om te kijken hoe het wordt?

2 likes

Ja, bij speciale dingen wel iig! Ik heb echt een miljoen plaatjes gezien van mijn hunter-mantel haha. Daardoor wist ik dat ie sowieso wel mooi ging vallen en ook dat ik hem iets wilde inkorten.

1 like

Haha nee heb geen tijd om te naaien eerst helaas!

Ik zoek ook altijd zo opnieuw insta! :sweat_smile: vind t ook wel handig om te zien wat je met verschillende stoffen met 1 bepaald patroon kan doen.

3 likes

Ok jongens heb een fotoshoot gedaan met mijn blouse :laughing:

Wat ik heb aangepast: lengte, lengte mouwen en de hals (iets hoger gemaakt). En elastiek gebruikt i.p.v. van zo’n boordje voor de mouwen. Wilde gaan voor wen boho blouse onder mijn giletje maar door de stof voelt ‘ie eerder nogal 80’s/te stijf :laughing::laughing:

Ik zie nu ook goed dat de stof trekt en niet helemaal recht zit (onder). Ben gewoon ook niet zo precies dus ik weet niet hoe ik godsnaam ooit een jas wil maken :laughing::laughing: Heb ook nog een mintgroene stof en ik denk dat ik daar een top van maak met dezelfde mouwen, denk dat dat sowieso toch meer mijn smaak is. Maar goed, komt ooit wel weer een Norma aan!

Weet niet of jullie dat ook hebben maar ik vind mijzelf altijd ZO tuttig met een blouse aan? Gewoon iets met knopen? Weet niet wat dat precies is.

23 likes

Lekker loshangend draad ook nog overal haha.

Nog even een aparte post want even een losse vraag: ik heb vaak (en nu helemaal omdat het beleg gewoon van karton is bijna) dat de neklijn een beetje zweeft boven mijn schouders. Heb nogal afhangende schouders. Is er iets waardoor ik dat kan aanpassen aan een patroon? Of ligt dat ook aan de stofkeuze?

1 like

Heel leuke outfit! Prachtige kleur heeft je bloes.

Is het misschien je vlieseline? Er zijn zoveel verschillende soorten. Voor dit soort katoenen bloesjes zou ik de ‘normale’ nemen (H200). Het kan ook helpen om je beleg van een lichtere stof te maken, een restje poplin ofzo. :slight_smile:

1 like

Ja dit is dus poplin :weary: Maar goede tips! Ik heb gewoon vlieseline van de Hema :laughing: Dus daar ga ik me in verdiepen, dankjewel!

2 likes

Geinspireerd door al jullie mooie creaties heb ik vandaag een vriendinnetje geholpen met het maken van een giletje en zelf ook wat in elkaar genaaid, het is een projectbag voor mn breiwerk. Met de hand vast genaaid en te klein voor de trui die er nu ingepropt zit, maar vind het wel een leuk ding.

15 likes

Ik heb de laatste tijd niet stil gezeten met DIY’en. Met name leren haken; dat was erg leuk. Ook een jasje voor mijn baby genaaid, de eerste keer een patroon uit de knip. Dat was minder leuk. Stof was erg zwaar (soort woldeken is het ipv stof) en gekozen om niet te voeren waardoor ik het patroon moeilijk te volgen vond.

Samenvatting

Sjaaltje. Wol is “Santa” van de zeeman. Kleurtjes liepen vanzelf over. Deels in de auto met weinig licht gehaakt dus nog best aardig gelukt!

Dekentje in de maak. Heel lief pastel in het echt.

Het idee en de uitvoering. Heb best wat details weggelaten. Het waren bijvoorbeeld geen echte zakjes dus dat heb ik weggelaten.

Is de eerste keer dat ik een kraag op gezet had, en de eerste keer was die veel te kort (volgens mij klopte het patroon gewoon niet) dus helemaal er af getornd, zelf de lengte gegokt en op de hand bijgeknipt. En de volgende zou ik wel voeren want de binnenkant is heel lelijk nu.

Jogging/pyjama broek voor mijn vriend… hij had de stof zelf uitgekozen. Patroon is van patty doo. Erg fijn patroon om te maken!

Volgende project is een Pikachu haken en nog 373626 naai ideeën die ik heb liggen :sweat_smile:

19 likes

ooohhh die stof wauw!! wat een leuk project :slight_smile:

@Eilish ohh wat cool, ben toevallig vanavond bezig geweest met leren haken maar vind het nog maar niks, vind breien toch een stuk fijner. Wie weet in de toekomst. Jouw dekentje is geweldig!

En ik heb dezelfde wollen stof als jij hebt gebruikt voor het jasje, leuk om een minivariant er van te zien :smiley:

2 likes

Ooh wat tof! Ook heel leuk om cadeautjes mee in te pakken.

1 like

Ja ook een goed idee inderdaad! Is echt heel makkelijk te maken: Easy bento bag tutorial - under 30 minutes! — Polly Barks

2 likes

Ik heb sinds kort een naaimachine, maar ben nog een beetje huiverig om kleding te maken, dus ik wil graag een beetje oefenen met niet kleding dingen. Ik heb mijn surprise op de naaimachine gemaakt. Afgezien van de slordige afwerking (ik deed maar wat) ben ik er best blij mee!

Nu ben ik op zoek naar andere projectjes die ik kan maken.

19 likes

Ha wat leuk! Mijn eerste project ooit was een kussensloop waarvan ik de eindes niet eens had omgezoomd maar gewoon een keer had gestikt… ziet er niet uit maar na 10 jaar gebruik ik 'm nog steeds :rofl:

3 likes

Wow nu dat ziet er al super geavanceerd uit. Als je het nu nog leuk vindt is het echte liefde :laughing: wat ik fijne eenvoudige projectjes vindt om te maken zijn tote bags, haarbanden, scrunchies, laptophoes en kussenslopen idd!

Rosery apparel heeft heel veel toffe video’s met eenvoudige naaiprojectjes: Sewing Projects To Make In Under 10 Minutes | Part 6 - YouTube

3 likes

Leuk! Misschien weet je het wel maar er was laatst iemand die het oma topic nooit had aangeklikt omdat ze dacht dat het over oma’s ging :stuck_out_tongue_winking_eye: maar er dus ook een topic voor handwerken: Omatopic #2 - #3218 door Whoopdidoo

2 likes