Kleding naaien/DIY'en

Bedankt voor de tip! De bal ziet er complexer uit dan dat hij is! Het heeft uiteindelijk één avond geduurd, dus ik heb de smaak nu wel te pakken omdat dit een succeservaring was.

Haha omg dankjewel :sweat_smile:

1 like

Wauw wat zitten hier naai kunstenaars!

Ik vond vandaag in mijn stash nog een tof stofje voor een nieuwe gymrugzak voor mijn dochter. Wit gevoerd vanbinnen.
Zonder patroon, best gelukt zo!

Het was wel spannend want mijn naaimachine kreeg kuren. Leek wel of er binnenin iets los zit en hij liep vaak vast.
Binnenkort maar even naar de naaimachineman in de stad :pleading_face:

22 likes

Ik denk dat het ook aan de stof ligt! Als je hele dunne stof hebt dan worden afhangende schouders wel meer benadrukt. Ook de belijning is belangrijk, meer rechte naden dan gebogen bij de schouders anders zelfde effect. Hoe doe je dit met gekochte kleding in de winkel? Als je daar eens tussen kijkt welke kleding juist afleiden van de schouders kan je daar goed bij afkijken hoe dat eruit ziet en waar je op moet letten. Dan kan je dat eerst checken voor je een patroon kiest.

Als je minder met patronen doet, dat doe jij toch meer uit de losse pols? Lijkt het mij dat je dan een een idee zoeken en dan bij de afwerking bij je schouders die trucjes toepassen. Dan heb je gewoon twee dingen met elkaar gemixt net als koken zeg maar. De basis is het ding wat je wilt maken en in de afwerking bij de schouders jat je de ideeën van dat recept waar je de basis wat minder van vindt. (maar misschien is dit te makkelijk gedacht hoor)

Als je wat zoekt op Google kan je ook wel vinden wat helpt om afhangende schouders te compenseren. Misschien helpt die info ook nog wel.

2 likes

Bedankt voor de tips! Bedenk me nu wel dat ik vaak bij patronen ruzie heb met de schouders (voorpand past nooit precies op her achterpand enzo, zal een volgende keer eens een foto maken).

Met de belijning… bedoel je dan zeg maar de lijn van de schouders? :slight_smile: Thanks!

2 likes

Ja dat bedoel ik. Als de naad niet op de schouder zit maar bijv meer op de bovenarm benadruk je afhangende schouders meer.

Miss dat dit het wat beter uitlegt.

1 like

Ahhh! Nee dat is niet helemaal wat ik bedoel denk ik, ik zal eens een voorbeeld posten incl. tekening want lastig uit te leggen.
Ik maak mijn schouders altijd al wat ‘korter’ omdat ze vaak te lang zijn en de naad dan verder doorloopt dan de schouder idd.

Maar ik heb dus ook dat bij mijn nek de halslijn wat omhoog staat en zo wat blijft zweven. Dat is wel erger bij de stuggere stof… weet ook niet of dat komt door afhangende schouders nu ik er over nadenk :thinking:

1 like

Ik heb even in mijn boek over patronen aanpassen gekeken. Misschien kun je tegenovergestelde van dit doen.

4 likes

Ahh lief, ga ik eens naar kijken dankjewel!

2 likes

Dan had ik je idd niet helemaal goed begrepen. Ik denk wel dat dit ook met afhangende schouders te maken heeft. Je zou zeggen dat ze dan of iets later moeten bij de hals of juist wat hoger aan de achterkant. Hoe je dat kan doen weet alleen niet.

1 like

Jaa ik moet me denk ik eens goed gaan verdiepen in hoe je schouders aan elkaar naait want ik denk dat ik dat sowieso verkeerd doe :thinking: Thanks allemaal :slight_smile:

1 like

Kussentjes voor de Tripp Trapp stoel genaaid!

24 likes

Nice! Heb je daar een patroon voor gebruikt? En zo ja welke? Misschien wil ik me hier ook nog wel aan gaan wagen!

1 like

Ja! Deze Duitse (die was gratis):

Je moet die patronen onder "aber’ uitprinten en gebruiken. Het was even wat puzzelwerk. De foto’s op deze website vond ik niet heel handig, maar ze linken ook naar een andere handleiding voor het oudere model, en die foto’s waren wel wat meer bruikbaar. Ik heb dik schuimplastic gebruikt in plaats van de vulling die zij gebruiken waardoor het echt een lekker dik kussentje is en waterdichte stof.

Enige waar ik geen rekening mee heb gehouden is dat die mooie zijkanten met klitteband helemaal niet kunnen met het tafeltje er op… Maar het ziet er wel mooi uit :stuck_out_tongue_closed_eyes:

4 likes

Bij de Kruidvat kun je weer tijdschriftbonnen kopen voor €12,50 en dan kun je kiezen voor vier nummers KnipMode of KnipKids. Wellicht heeft iemand hier iets aan!

2 likes

Vorig jaar kreeg je daar nog 6x Knipmode voor haha. Nog steeds een goede deal hoor, maar skere tijden dit.

1 like

Haha ik vond vier al weinig, maar wist het niet meer zeker :joy: Scheelt evengoed veel geld inderdaad

Blijf fan van deze jas! Hoe moeilijk vond je het uiteindelijk? Ik heb zo’n leuke fleecestof gezien op de markt wat me zo leuk lijkt om ook zo’n lange jas van te maken, maar ik weet nog niet zo goed of ik het aandurf (alleen al door jouw verhaal met al die A4-tjes hahaha!).

Het zit in mijn hoofd en gaat er nog niet uit, maar tegelijkertijd heb ik nog zoveel stof liggen en zelfs nog wol voor een jas, dus wellicht moet ik dat eerst eens maken…

Haha dat patroon in elkaar zetten was echt het allerergste. Stof knippen kost ook een hoop tijd en dan moet je nog vlieseline strijken. Maar als alles klaar ligt wordt het echt leuk!

Het naaien zelf was top en als je de instructies goed volgt en de tijd neemt komt het goed. Ik heb er vanaf september gemiddeld 3 uur per week over gedaan.

Alleen voor de voering stikken aan de mouwen en dan het keren van de jas zou ik ff op YouTube een methode opzoeken. Die vond ik in de instructies echt niet duidelijk. Mijn naailerares heeft daar geholpen, maar er staan zat filmpjes online. En er zat ook een foutje in de instructie bij de paspelzakken waar je handen in gaan. Niet ernstig ofzo, maar er zit iets in wat het keren onmogelijk maakt. In de afbeelding geeft ie aan dat je patroondeel 19 van rand tot rand moet stikken, maar dat is net als de rest van rijgdraadje tot rijgdraadje. Moest een stukje opentornen met de eerste zak weer, dus opgelost.

Verder echt een leuk patroon om te volgen, vond ik!

2 likes

Klinkt best te doen! Wellicht dat ik in de toekomst ook naailes ga volgen en dan zoiets als project meeneem :smiley: Ik ga er nog even over nadenken of ik die stof ga kopen (wellicht toch eerst even andere dingen opmaken… )

1 like