Kleding naaien/DIY'en

Brengen jullie je naaimachine / lockmachine regelmatig weg voor een beurt?

• Nee nooit
  • Nog niet maar ga ik wel doen
  • Ja maar niet vaak genoeg
  • Ja braaf elke x jaar / maanden

0 stemmers

Als je hem wegbrengt, na hoe lang kun je hem dan gemiddeld weer ophalen?
  • 1 - 4 dagen
  • 5 dagen tot een week
  • een tot twee weken
  • twee tot vier weken
  • 1 - 2 maanden
  • nog langer

0 stemmers

Ik ben chagrijnig omdat ik eindelijk de energie had gevonden om weer te gaan naaien, gaat mijn machine kapot. En nu ben ik hem al bijna twee en halve week kwijt en als ik bel om te vragen of ze een nieuwe tijdsindicatie kunnen geven wordt ik bijna afgesnauwd. :persevere: Maar misschien is dit karma want ik heb nog nooit een machine weggebracht voor een beurt.

Ahhh nee wat stom! Als de mijne stuk gaat koop ik een nieuwe denk ik, niet alleen omdat ze al zo oud is maar ook omdat ik geen auto heb en ze te zwaar is om langer dan 10 meter te tillen :rofl:

Ik hoop dat die van jou snel gemaakt is, wat een rottijd ook zo vlak voor de feestdagen waar alles al zo druk is!

2 likes

Mijn vriend doet het onderhoud zelf. Maar kan me voorstellen dat het echt irritant is om hem zo lang niet te hebben.

Donderdag 22 december om 21u (20u Britse tijd) is er een Great British Sewing Bee Christmas special met celebrities (ken ze wel niet lol) op BBC One!

https://www.instagram.com/p/Cl6AHlQgMp6/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

8 likes

Oh lastig zeg! Dat vind ik ook wel heel lang. Ik gebruik een heel oudje haha, hij was eerst van mijn oma, toen van mijn moeder en nu gebruik ik hem. Dus ik heb hem voordat ik ermee begon wel weggebracht voor een beurt.

2 likes

Oke deze is ook af. Was niet zo ingewikkeld, maar ik ben er nog niet uit of ik hem zo leuk vind. Maar goed, kan hem altijd met andere stoffen weer maken.

18 likes

Ik vind hem echt leuk!

1 like

Een patroonvraag! Ik heb dit probleem bij veel patronen en gezien mijn schoudervraag laatst moet ik dit toch eens gaan begrijpen :sweat_smile:

Als ik het voor en achterpand heb en via het okselgaat precies op elkaar leg (de naden), dan past de schoudernaad van het voorpand vrijwel nooit op het achterpand. Als ik die wel goed leg dan zit het voorpand scheef.

Wat doe ik verkeerd? :grimacing:

1 like

Dit is niet zo gek toch? Je lichaam moet er nog in en dan trekt het kledingstuk weer recht.

1 like

Je schouderdeel moet er recht op liggen. Dat je armsgat dan scheef is dat klopt, want aan de voorkant heb je meer bewegingsruimte nodig. Bij het voorpand wordt het dan iets wijder. Als je de mouw er dan inzet dan is het gewoon goed omdat het 3D wordt en niet 2D blijft. Als je begrijpt wat ik bedoel? (Tenminste als je goed oplet dat je de linker- en rechtermouw niet omdraait, dat is mij al te vaak gebeurd.)

2 likes

Heel leuk gedaan! Is deze gemaakt met dat gratis patroon wat hier laatst werd gedeeld?

Ik had deze stof ervoor opgeslagen, maar eerst mijn huidige project maar eens afmaken haha:

Maar de naad van de zijkanten zit dan dus ook scheef? Moet ik dat dan rechttrekken zodat de voorkant een beetje bobbelt ofzo? Ik kan het niet zo goed uitleggen. En zijn er linker en rechterarmen?!?! Ik dacht altijd dezelfde? :'D

Wacht nog even een foto, dit is dus de naad waar het voor en & achterpand aan elkaar genaaid moeten worden:

Hoe naai ik dan die zijkanten op elkaar. Door gewoon recht te leggen na het naaien van het schouderstuk?

@KipTokTok ja nou ik weet dus niet hoe ik het moet naaien? Want hij is dan knetterscheef bij de naad aan de zijkant…

Wat ik altijd deed is gewoon de zijnaden op elkaar leggen zodat dat goed zat en die scheve punt van het voorpand negeren en gewoon daar naaien waar het een beetje paste :’)

Ik heb hem gemaakt met Junna van Bel’Etoile. Die was laatst gratis, maar weet niet of je die bedoelt.

@ciselering ik kijk daar eigenlijk nooit naar. Belangrijkste is dat alle naden even lang zijn als ze op elkaar gaan en de hoeken en eventuele knipjes dus goed op elkaar liggen?

Bij de meeste patronen stik je ook eerst de schoudernaden op elkaar en dan de zijnaden.

1 like

Nou ik liep hier al vanaf het begin tegenaan maar dacht dat het wellicht aan mijn knipkunsten lag, maar ik kom het dus vaker tegen. Kon ook niet echt iets vinden op youtube er over (maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn zoekkunsten) maar omdat mijn schouders nooit echt mooi aansluiten dacht ik… dan zit daar toch het probleem :rofl: Ik dacht altijd dat je het er gewoon recht op moest leggen en dan alles moest passen… al die knipjes en dingen doe ik dan weer juist nooit :sweat_smile:

Begin me af te vragen of het een wonder is dat ik dingen heb gemaakt die daadwerkelijk draagbaar zijn :rofl: Ik stik idd altijd eerst de schoudernaden maar omdat ik dus dacht, dan zit de voorkant scheef op de achterkant, negeerde ik die vorm en stikte ik het zo:

Maarre da’s dus niet goed haha.

Neeee hoekjes op elkaar haha! En hetzelfde met de zijnaden. Je kledingstukken zijn geen plat papier he, want je lijf komt er nog in.

Knipjes zijn er ook om stof goed te kunnen verdelen als het rekt bijvoorbeeld of net een paar mm niet lekker uitkomt. En bij mouwen op armsgaten is het ook om te zorgen dat je de juiste mouw erop zet haha. Die hebben een voor- en een achterkant namelijk. Achter is meestal dubbelknipje en voor enkel in het patroon.

1 like

Er gaat echt een wereld voor me open hier :rofl: :exploding_head: :exploding_head: :exploding_head:
Sowieso dat er verschillende mouwen zijn?? Ik dacht dat patroon van de mouw is vaak maar 1 en die knip je dan dubbel dus zal wel hetzelfde zijn… nou bij mijn techniek dus wel :rofl:

Okee ik ga van het weekend weer een top maken die ik eerder heb gemaakt (maar nu beter) dus dan ga ik het uitproberen :smiley: Bedankt voor jullie advies! Het probleem met alles wel zelf uitvogelen en oplossingsgericht zijn is dat je het dus beter denkt te weten terwijl dat niet zo is :sweat_smile:

(wellicht kom ik nog een keer terug met de vraag over een dichte, knooploze variant van de Norma maar wie weet)

1 like

Haha succes! Alle knipjes en markeringen op patronen maken je leven een stuk makkelijker, dus dat moet goedkomen.

2 likes

Nou als je het zo rechttoe rechtaan doet zoals ik deed dan heb je die niet eens nodig :rofl: Oh heerlijk wat een kneus ben ik ook. Was al aan het overwegen om wellicht ook op naailes te gaan, daar ga ik nu zeker nog eens over nadenken :wink:

3 likes

Leg nu de zijnaden op elkaar, dan bobbelt het idd bij de armsgaten als het plat ligt. Maar je draagt het niet plat maar met je armen erin. Als je een drie dimensionale van maakt, bvb op jezelf of op een pop, dan heb je daar geen last meer van. Je hebt wat meer stof (bolling) aan de voorkant nodig zodat je je schouders en armen kan bewegen.

Btw als je de mouwen verkeerd om er in zet dan zit het helemaal niet lekker en trekt het bij de schouder. Terwijl het er op het eerste oog wel goed uitziet. Zit altijd ergens een knipje oid in de mouw en 1 in de panden. Die moet je op elkaar naaien zodat links en rechts niet door elkaar gaan.

3 likes

Mmm bij mij zit het altijd wel lekker? Maar dat komt wellicht omdat ik van die megagrote mouwen van maak.

Goed bedankt voor jullie uitleg! Waar zou ik toch zijn zonder jullie (wat betreft naaien dan, haha)! Dit weekend ga ik het dus eens uitproberen :smiley:

5 likes