Kleding naaien/DIY'en

Ik kan morgen wel even een foto maken als je wil?

2 likes

Lief! Ik laat het je morgen even weten want mijn plan is om vandaag aan de slag te gaan (en wellicht kom ik niet zover, maar anders is het zonde van je moeite :wink: alhoewel ik wel nieuwsgierig ben!)

1 like

Anders misschien even de naai instructie opzoeken van die top? Die staat online en dan krijg je een idee hoe het eruit gaat zien.
Ik vind het erg leuk om eentje te maken.

2 likes

Ja ik was al aan het zoeken idd :smiley: Ik denk dat ik een biasbinding ga maken (dus geen heel beleg) maar nog even nadenken of ik dat ook van dezelfde stof ga doen. Ik ga nog even rondspeuren op het internet, dankjewel!

2 likes

Ik heb ooit een velvet overslagjurk gemaakt en de rand 1 of 2 keer omgeslagen om af te werken. Dat bleef mooi zitten. Maar misschien was mijn stof iets dikker?
afbeelding

6 likes

Heb jij ‘m alleen omgeslagen of ook nog afgewerkt? :slight_smile: Ik merk dat het erg krult dus ik denk dat ik het gewoon omzoom!

Oh en! Naaide jij met een rechte steek of zigzag? Ik lees vooral zigzag ivm stretch maar twijfel nog, vooral voor de zoom ook🤔 Maar even wat proeflapjes maken.

Ja, omgezoomd aan de hals. Ik zat na afwerken met een overschot aan stof zodat ook dat weggevouwen/gedrapeerd werd. Meer kan ik me niet meer herinneren, het is een creatie uit 2015 (die ik niet meer in huis heb).

2 likes

Zou soluvlies misschien een oplossing zijn zodat je de naad netjes kunt naaien zonder dat het verschuift of rekt tijdens het naaien? Hebben anderen hier ervaring mee?

Jouw naaimachine komt uit jaren ‘60, toen werd er nog niet veel met rekbare stoffen genaaid, dus een hulpmiddel kan wel handig zijn.

1 like

Bedankt voor het meedenken! Ik heb het uiteindelijk omgezoomd, het is niet overal even netjes maar ik denk dat het niet zo opvalt omdat de stof in zijn geheel wat meer ehh… drapeert?

Ik heb trouwens ook van dat wondertape dus dat had ik ook nog kunnen proberen, maar dat wordt dan voor een ambitieuzer project :smiley:

2 likes

Yes het is af! Wat een rotstof maar tegelijkertijd valt het wel weer veel mooier dan stijf katoen. Zeer zeker niet perfect maar voor een oud kleed van 2,50 en 1 kerstdag helemaal prima vind ik :wink: Maakte ook nog een scrunchie al zijn die weer lang passé, ik vind ze chill :laughing: :older_woman:t2:

28 likes

Leuk!! Welk patroon heb je uiteindelijk gebruikt?

2 likes

Heb zelf weer eens iets in elkaar geknutseld :rofl: Maar als basis heb ik de Norma gebruikt!

4 likes

Wat valt hij mooi! Feestelijk.

1 like

Geknutseld met m’n nieuwe mouw patronen. Best ok geworden, gemaakt van een oud katoenen gordijn en band van de kringloop.

20 likes

Heel cool!
Is de top dat ene patroon van Fibre Mood weer?

Hahaha ja. Maar dan verknutseld. Het is niet helemaal perfect gedaan maar voor een volgende keer weer ik wat ik wél moet doen. Het is een makkelijk patroon en ik hou van rimpels in m’n stof. Niet op m’n hoofd :smile:

Ik ben altijd wel fan van patronen van Burda. Zie dat ze ook een babytijdschrift hebben: Alle burda baby tijdschriften | Burda Style

2 likes

Ik begin ergens te komen. Alleen de mouwen er nog aan en omzomen. Maar de draden van de lockmachine gingen net los en toen was ik er klaar mee. Geen zin om nu opnieuw in te rijgen. Heb daarvoor echt het langste beleg ooit gestikt en doorgestikt, dus dikke doei.

21 likes

Eindelijk weer eens “nieuwe” stof gekocht ipv kringloop stofjes. Gekocht van de kerstbonus. Meteen nieuwe materialen besteld dus ik kan in het nieuwe jaar weer een social detox doen :orange_heart:

13 likes

Ahhh zo leuk die teddy :smiley: Wat ga je daar van maken?