Ja totdat je iets maakt waar je uren aan hebt gespendeerd en het voor geen meter zit je blijft iedere keer bijleren! Naaien is soms echt een rollercoaster van emoties
Ik heb een misschien wel domme vraag, heb al gegoogeld maar vind het antwoord niet echt maar hoe doen jullie het met spoeltjes (waar dus de onderdraad op zit)? Ik ben in de naailes nu bezig aan een werkstuk waarbij ik regelmatig moet veranderen van kleur van garen. Ik had eerst 2 spoeltjes (we moeten deze aankopen in de les omdat ze specifiek op die naaimachines moeten passen). Maar dan zat ik te klooien met een spoeltje waar nog draad op zat in een kleur die ik helemaal niet nodig had voor dit project. Ik heb de draad daar dan maar manueel afgehaald en gewoon opgepropt
maar dan kan ik daar later niet zo veel meer mee doen denk ik? Ik heb dan ook nog maar een spoeltje bijgekocht maar zo kun je wel eeuwig bezig blijven lijkt mij?
Ik heb een zooi spoeltjes en als er nog een beetje draad op zit, spoel ik er gewoon een andere kleur draad op. Heb er dus heel veel met allerlei kleuren onder elkaar
Oh ja zo heb ik het vroeger bij mijn moeder ook altijd gezien. Ik wou dat in de les dus ook doen maar dat mocht niet van mijn lerares haha
Hahah nou ik heb nu dus de naaimachine van mijn moeder en zij deed dat ook, dus ik kan nu bij al die spoeltjes meerdere kleuren eraf halen voor ik ze kan opspoelen. Dus ik houd gewoon 1 kleur per spoeltje aan, maar ik heb er wel een stuk of 8.
Hmm ja 1 kleur per spoeltje is wel het netst waarschijnlijk. Ik ga dan waarschijnlijk nog wel een aantal spoeltjes bijkopen maar er zijn er nooit zoveel beschikbaar om te kopen in de les en ik heb het idee dat mijn medecursisten allemaal met 1 of 2 spoeltjes werken, vandaar dat ik het hier even vroeg maar het is dus heel normaal om veel spoeltjes te hebben
Zo dus:
Ik doe zelf wel 1 kleur per spoeltje omdat dat zo moet van mijn lerares maar Zompig, mijn moeder en de moeder van George doen/deden dit dus niet omdat het gewoon makkelijker is om een nieuwe kleur boven een restje andere kleur op te spoelen in plaats van dat restje er eerst af te halen
Ik heb een speciaal doosje gekocht bij een naaiwinkel. Heb ook een webshopje met kleine handgemaakte dingen op bestelling, dus ik zou gek worden met een paar spoeltjes. Al zitten er ook gewoon spoeltjes tussen van oude naaiprojecten voor mezelf.
Ik heb maar 1 spoeltje en neem me altijd voor om er meer aan te schaffen maar ik doe het nooit. Op de mijne zitten ook nog kleuren van de vorige eigenaar
Nee je knoopt denk ik niets aan elkaar. Als de “bovenste” kleur op je spoeltje op is, veronderstel ik dat je onderdraad gewoon stopt, net zoals dat gebeurt wanneer je maar met 1 kleur op je spoeltje werkt. De volgende kleur komt niet mee normaal gezien, omdat je ze niet aan elkaar knoopt. Dus dan kan je weer opnieuw je spoeltje opwinden met de kleur waarmee je bezig was.
Ohhh haha wel leuk om te lezen/zien hoe iedereen dit doet! Iedereen doet het blijkbaar toch net wat anders
Bij zo veel spoeltjes als @Marqant denk ik wel: weet je dan nog goed welk spoeltje bij welk bobijntje hoort (als kleuren bijna hetzelfde zijn)?
Maar misschien zie je dat wel gemakkelijk? En ik bedenk me ook dat je de onderdraad in principe toch nooit echt ziet (klopt dat?) dus dat een licht kleurverschil misschien ook niet zo erg is?
Een bijkomende reden is dan ook dat je dat restje niet kwijt bent, want eens je dat er af haalt, kan je er volgens mij niet veel meer mee doen (maar misschien klopt deze redenering niet)
Haha nee valt mee hoor, ik zie het direct ik naai ook gerust met een kleur die een paar tinten afwijkt tegenwoordig. Eerst kocht ik bij iedere stof de perfecte kleur. Slaat nergens op, je ziet er meestal niks van en het is best duur!
Ohhh ok klinkt best logisch eigenlijk!
@iedereen: bedankt om dit op te helderen, dit zijn zo de kleine praktische vragen die ik soms heb als beginner en die nergens in een boek ofzo staan uitgelegd
Echt een leuke vraag want ik heb toch ook weer wat geleerd! Nooit bedacht om meerdere kleuren garen op een spoeltje te gebruiken
Mijn hoofd krijgt een error als ik de restjes laat zitten.
Ik weet vaak hoeveel ik een beetje nodig heb voor een project. Dus stel je hebt 1 spoeltje leeg gemaakt en je moet bijv alleennog zomen dan vul ik mn spoeltje niet helemaal.
Ik heb er verder wel meerdere tho.
Ik heb een pyjama gemaakt deze week Het was een dekbed. De schulpjes van de zakken zaten aan de kussensloop.
Genaaid op mijn nieuwe machine, gekregen van mijn moeder ze vond dat ik mijn trouwjurk echt niet op mijn mini brother kon naaien, dus heeft ze mij een Janome gegeven. Echt omg. Ben er zo blij mee en hij naait zooo soepel en makkelijk. Echt een geweldige upgrade.
Ik wind gewoon iedere keer een nieuw spoeltje op bij een nieuwe kleur. Zo duur vind ik ze niet en het scheelt me frustraties. Daarna stop ik ze hier in:
Deze kan op de grond vallen en dan hoef ik geen spoeltjes te rapen haha.
@Zompig wauw wat een mooie machine!!
Die van mij krijgt af en toe een beurt aan huis. Harkema komt voorrijden met een bus en repareert hem ter plekke in de bus. http://www.harkematsn.nl