Kleding naaien/DIY'en

Ik heb vroeger de basics geleerd om kleding te herstellen of vermaken (echt oude stijl sokken stoppen, broeken zomen, scheuren dichten etc) en wil dat eigenlijk wel weer oppakken.

Ik dacht te beginnen met het aanpassen van kleding die niet helemaal mooi zit en nu toch op Vinted staat. Lukt het wel dan kan het de kast weer in, lukt het niet dan kan het weg. Maar waar begin ik? Ik kan een naaimachine lenen maar met de hand vind ik ook niet erg. Zijn er tutorials die jullie kunnen aanraden voor ‘beginners’?

3 likes

Ik ben zelf fan van de video’s van https://www.youtube.com/@THISISKACHI.
Zij naait echt op professioneel niveau en heeft ook video’s voor beginners. Is alleen niet echt kleding vermaken maar wel bijvoorbeeld je favoriete kleding namaken en van patronen naaien. Ze heeft ook een paar video’s met sewing basics.
Ander kanaal waar ik fan van ben is https://www.youtube.com/@MadetoSew.
Deze vrouw legt heel veel technische dingen goed uit. Kon met haar video in een keer met groot succes een blinde rits naaien. Mijn moeder (die heel goed kan naaien) heeft er zelfs dingen van geleerd. Zij doet wel veel aanpassingen aan kleding dus als je wil vermaken is dit misschien nuttiger.

En nog een paar kanalen waar ze kleding vaak upcyclen of thrift flip doen:
https://www.youtube.com/@coolirpa/videos
https://www.youtube.com/@BlueprintDIY
https://www.youtube.com/@withwendy

edit: How to Make a Silk Scrunchie | DIY Scrunchie Tutorial - YouTube Dit is misschien wel een leuk eerste project. Zie nu dat ze een hele reeks aan beginnervideo’s heeft.

8 likes

Ja gewoon beginnen, daar leer je het meeste van. Als je iets specifieks wilt aanpassen, bv broektaille versmallen kun je daar specifiek naar zoeken op YouTube. Kijk meerdere video’s. Lees reacties. Zo leer je veel bij! Je leert meteen ook hoe kleding in elkaar zit en wat bepaalde ingrepen doen.

Bedankt! Ook @Lidwien Ik heb wat te doen dit weekend :ok_hand:

Ik ben een blouse aan het maken, maar dan met de mouwen van de simplicity 8506 die ik met Black Friday heb gekocht. Ik ben helemaal verliefd op deze mouw!

13 likes

Volgens mij is er gewoon een bies van teddy langs de randen van de panden gestikt. Hierop is dan weer de voering aan vast gestikt en na het keren van de voering op het voorpand in de naad doorgestikt voor stevigheid. Ik kan geen tutorials vinden over die teddy biezen helaas.

1 like

Heb weer eens een vraag! Ik heb een goedkope velvetstof (denk gewoon van dat goedkope polyester velvet, niks bijzonders) gekocht bij de kringloop, daar wil ik een wrap top van maken. Ik heb een tutorial gezien waar ze de hals lijn gewoon omzoomt, nou zit ik er wel aan te denken om er beleg in te maken.

Maar… zou ik er dan wel of niet goed aan doen om er vlieseline in te doen? Omdat het een heel zacht stofje is ben ik bang dat het dan iets te ‘hard’ wordt, of zou ik dan gewoon voor een heel dunne vlieseline kunnen gaan? Ik denk er ook nog over om het meer als een soort biasband te doen…

Wellicht hebben jullie ervaren naaiers (dit klinkt gek haha maar naaisters weer zo niet genderneutraal :stuck_out_tongue: ) hier een idee over :slight_smile: Een idee over hoe ik dus het mooist die neklijn het mooiste/handigste afwerk.

Ik heb er niet heel veel verstand van maar ik zou bij een wrap top vooral oppassen dat het inclusief beleg niet te zwaar wordt want dan kan ie open vallen.

1 like

Ik heb de Peppermint wrap top gemaakt en daar hoort geen beleg in als ik me goed herinner. Alles word genaaid met een Franse naad.

1 like

Mmm maar een franse naad is toch hoe je dingen aan elkaar naait? Want dat gebruik ik ook! Maar dan heb je de hals gewoon omgezoomd?

Ik kan morgen wel even een foto maken als je wil?

2 likes

Lief! Ik laat het je morgen even weten want mijn plan is om vandaag aan de slag te gaan (en wellicht kom ik niet zover, maar anders is het zonde van je moeite :wink: alhoewel ik wel nieuwsgierig ben!)

1 like

Anders misschien even de naai instructie opzoeken van die top? Die staat online en dan krijg je een idee hoe het eruit gaat zien.
Ik vind het erg leuk om eentje te maken.

2 likes

Ja ik was al aan het zoeken idd :smiley: Ik denk dat ik een biasbinding ga maken (dus geen heel beleg) maar nog even nadenken of ik dat ook van dezelfde stof ga doen. Ik ga nog even rondspeuren op het internet, dankjewel!

2 likes

Ik heb ooit een velvet overslagjurk gemaakt en de rand 1 of 2 keer omgeslagen om af te werken. Dat bleef mooi zitten. Maar misschien was mijn stof iets dikker?
afbeelding

6 likes

Heb jij ‘m alleen omgeslagen of ook nog afgewerkt? :slight_smile: Ik merk dat het erg krult dus ik denk dat ik het gewoon omzoom!

Oh en! Naaide jij met een rechte steek of zigzag? Ik lees vooral zigzag ivm stretch maar twijfel nog, vooral voor de zoom ook🤔 Maar even wat proeflapjes maken.

Ja, omgezoomd aan de hals. Ik zat na afwerken met een overschot aan stof zodat ook dat weggevouwen/gedrapeerd werd. Meer kan ik me niet meer herinneren, het is een creatie uit 2015 (die ik niet meer in huis heb).

2 likes

Zou soluvlies misschien een oplossing zijn zodat je de naad netjes kunt naaien zonder dat het verschuift of rekt tijdens het naaien? Hebben anderen hier ervaring mee?

Jouw naaimachine komt uit jaren ‘60, toen werd er nog niet veel met rekbare stoffen genaaid, dus een hulpmiddel kan wel handig zijn.

1 like

Bedankt voor het meedenken! Ik heb het uiteindelijk omgezoomd, het is niet overal even netjes maar ik denk dat het niet zo opvalt omdat de stof in zijn geheel wat meer ehh… drapeert?

Ik heb trouwens ook van dat wondertape dus dat had ik ook nog kunnen proberen, maar dat wordt dan voor een ambitieuzer project :smiley:

2 likes

Yes het is af! Wat een rotstof maar tegelijkertijd valt het wel weer veel mooier dan stijf katoen. Zeer zeker niet perfect maar voor een oud kleed van 2,50 en 1 kerstdag helemaal prima vind ik :wink: Maakte ook nog een scrunchie al zijn die weer lang passé, ik vind ze chill :laughing: :older_woman:t2:

28 likes