Kleding naaien/DIY'en

Ahhh wat lief allemaal dankjewel!
En laat zien wat je maakt, alleen maar leuk :smiley:
Ik ben ook zeker benieuwd, ik ga me binnenkort aan een wollen jasje wagen :smiley:

3 likes

Misschien iets voor iemand hier? Is een facebook groep waar je zo lid van kan worden.

1 like

Ik heb me aangemeld voor dit:

Ik ben die middag vrij en ben wel nieuwsgierig naar hoe ze werken haha.

3 likes

Ik had zwarte teddy stof gekocht bij een online winkel. NEVER.AGAIN.
Echt zo dun als de pest, en niet te naaien. Uiteindelijk is er toch een soort van gevoerd gilet van gelukt maar ik koop nooit weer online teddy stof :smiling_face_with_tear:

17 likes

Begonnen aan mijn goede voornemen om stoffen die ik heb liggen ook eens op te maken.

Het wordt deze uit de nieuwe knip

8 likes

Voel me een spammer in dit topic haha. Maar Jan Sikkes heeft vanaf donderdag 50% korting ivm het faillissement. Duurt een maand.

Net nu ik een no buy doe 🫠

Maar misschien heeft iemand er wat aan. Vind het wel echt jammer dat het verdwijnt. Er zitten nog wel wat winkels hier, maar al mijn luxe stoffen komen daar vandaan.

7 likes

Hoi! Mijn video doet het dus echt goed (1000 views woehoeee en 100 nieuwe abonnees haha HELP) (edit: ik snap dat dit niet zoveel is maar voor mij wel haha, sta echt met verbazing te kijken :rofl:) en nou wil ik wel wat meer video’s maken over naaien. (Nee ik ambieer geen Youtube-carriere, maar het is wel leuk om weer eens iets helemaal from scratch op te bouwen wat betreft social media haha, zoveel te leren!).
Anyway wat zouden jullie leuke video’s vinden om te zien over naaien (van wie dan ook)? Ik dacht aan een volgende video over mijn plannen voor 2023 (patronen, stoffen e.d.), wellicht een video van een project (zoals mijn jas die ik ga maken) maar verder weet ik het niet zo goed. Ben geen naaiguru :rofl:

Bedankt alvast haha. Ik ga ook snel weer naaien, wil aan mijn jas beginnen!

6 likes

Dus de winkels zijn weer open? Ooh dit komt mij wel heel goed uit eigenlijk. Thanks voor de tip!

@ciselering Wat veel meteen zeg! Echt leuk.
Ik zoek vaak op youtube naar de namen van de patronen om te kijken of iemand het al gemaakt heeft en van welke stof en hoe het er op bewegend beeld uitziet. Dus voor meer views zou ik sowieso goed alle patroonnamen noemen in de omschrijving.
Verder vind ik het ook leuk om het hele proces te zien. Dus van inspiratiebeelden tot het patroon uitzoeken, stof uitzoeken etc.

2 likes

Yes dankjewel!
En ik heb in de beschrijving idd alle patronen gezet, wellicht dat dat goed heeft geholpen :smiley:

1 like

Oh, en wat je volgens mij weinig ziet op Youtube maar waar ik eigenlijk wel behoefte aan heb: Mislukkingen. Lijkt me echt heel leerzaam als iedereen haar mislukte projecten laat zien en ook verteld waarom ze denken dat het is mislukt.

5 likes

Leuk! Ik ben zelf net begonnen en zou het ook leuk vinden iets over beginners tips te zien. Dus waar ben jij tegenaan gelopen in je leerproces en welke tips kan je meegeven (en dan bijvoorbeeld zo simpel als hoe/in welke richting verwerk je stretch stoffen, wat betekenen standaard termen (zelfkant etc.) en welke handigheidjes kan je delen voor bijv. Het netjes op elkaar houden van stoffen).

Zelf ben ik met een paar projectjes al met vallen en opstaan wijzer geworden, maar had het fijn gevonden de echte basic mistakes al te weten haha

3 likes

Haha oh jee ik heb nog nooit met stretchstoffen gewerkt dus heb geen flauw idee hoe dat werkt, zelfkant zegt me ook niks en netjes is het laatste wat ik ben :rofl: Ik doe altijd maar wat Pippi Langkousstijl haha. Maar wel goede tips, dank jullie wel!

1 like

Zelfkant is zeg maar de rafelrand van de stof.

Zo koop je de stof. De blauwe lijnen zijn de lijnen waar de stof is geknipt. Zwart is de stof vouw en rood de zelfkant.

3 likes

Ik vind video’s zoals die van Jenna Phipps heel leuk! https://youtube.com/@JennaPhipps

2 likes

Al een tijdje niet gepost hier omdat ik het plezier helemaal was verloren nadat ik een schaduwdoek voor onze overkapping had gemaakt. Wat een rotklus was dat :joy:

In de kerstvakantie toch maar weer de naaimachine erbij gepakt en hieronder het resultaat! Het eerste wat een collega zei toen ik mijn jas uit deed, was dat ik zo’n leuke jurk aan had. Dus het plezier en enthousiasme is weer helemaal terug haha.

Het is de Marion jurk van Fibremood, maar dan zonder de ‘tiered’ rok. De stof was licht stretch (crinkle katoen), voor het eerst mee gewerkt! Ben er zo blij mee hoe mooi de jurk zit, dat is altijd afwachten haha

22 likes

Heel mooi!

1 like

Fun fact: is ook waar de uitdrukking “de zelfkant van de samenleving” vandaan komt

3 likes

Jaaaa wat leuk!! Ik vind t zelf leuk om een proces te zien, ik kijk wel eens filmpjes van loepsies op YouTube. En wat al gezegd is, ook de mislukkingen en waar je tegenaan loopt tijdens het naaien. Ook patroon-hacks vind ik erg leuk!

2 likes

Wow dit ken ik ook niet, zoveel geleerd weer eens in dit topic :wink:

Thanks Soy!

1 like

Vet! Leuk dat dat zo vlot loopt (als verrassing).
Ik vond de opmerkingen over naai-video’s van Alexandra Burnett we treffend. Ik wil meer slow-sewing, kwalitatief naaiwerk. En esthetische video’s van een naaiproject, beetje asmr, beetje zoals Martijn Drolaart.

4 likes