Ik zou zelf wat geld erbij doen en een nieuwe kopen. Maar ik kan natuurlijk niet in je portomonnee kijken
Heb zelf nu ruim 1.5 jaar m’n Brother Innovis A16. Instap model maar ben er heel blij mee.
Is een machine met 1 staps knoopsgat een goede optie om te overwegen?
Nu moet ik het in vier stappen doen en uiteindelijk moet ik het ook nog over doen want mislukt
Toevallig was ik gisteren in een naaimachinewinkel en heb ik op een brother innovis (a10 en a60) genaaid. Ging een wereld voor me open, knoopsgaten doet ie automatisch , naald inrijgen ook.
Maarrr heb toch ook eerst mijn Pfaff laten schoonmaken, maar dat kost 65 euro. Maar die Brother kost 350 gemiddeld en dan is het een klein verschil met jouw reparatiekosten.
Dat is wel echt veel geld, ik zou denk ik voor een (tweedehands) nieuwe gaan.
Mijn naaimachinewinkel heeft regelmatig heel goede tweedehands machines staan. Mijn machine was ingeruild door een oude dame die amper naaide, maar toch om het jaar een nieuwe machine kocht.
Heb weer een Nino Jacket (gratis patroon van the fabrics store!) gemaakt van een oud gordijn. Wat een klotestof was dit, het ging helemaal rafelen en kon niet gestreken worden zonder doek er tussen
Heb er ook een video over gemaakt want de vorige keer was ik zo trots op mijn 1000 views maar dat zijn er ondertussen al bijna 9000, bizar haha! Net weer een naaivideo geupload en die gaat zoveel beter dan andere video’s… naaien is hot
Oh en oude makes maar ontdekte laatst deze combi
Dit klinkt heel goed! En zeker als meerwaarde. Het was een goeie vraag van @Solsikke “wat mis je nu” en knoopsgaten vind ik drama en maak daarom niets met ritsen of knoopsgaten. Dus dat is dan toch mijn beweegreden om daarnaar op zoek te gaan.
Dank jullie! Echt meerwaarde dit forum hoor.
Heb met allemaal restjes een etui genaaid voor mijn nieuwe potloden. Het is nogal scheef maar ik vond het wel erg bevredigend om te maken! Nu aan de slag met een hoesje voor mijn e-reader
Edit: ik zie nu pas dat ik met het naaien totaal niet heb opgelet met het patroon van de bloemen, 1 is op z’n kop. Stom want daar heb ik met knippen nog zo over nagedacht Meteen minder bevredigend wel
Ik blijf dit soort dingen verkeerd doen, dan weet ik het wel maar bedenk ik het me op dat moment geen enkele keer. Zo frustrerend
Anyway gebruikte deze tutorial How to sew a box pencil case | DIY pencil pouch | a zippered box pouch | easy for beginners - YouTube
Heb er nog 1 gemaakt voor keramiekles en iets voor mijn e-reader (I know die scheve bias binding, maar binnenkant is gewatteerde stof dus dik)
Ik wil dit weekend gaan beginnen met mijn wollen jasje! Heeft iemand nog tips voor het naaien van wol? Welke naald is het handigst, 90/14 microtex o.i.d.?
Ik ga deze maken maar wel inkorten want mijn wol is maar 2 meter ofzo dus een cropped versie. Ben echt heel benieuwd naar hoe dit gaat gaan, ik houd jullie op de hoogte
Als dat slaagt mag ik van mijzelf eindelijk een overlocker kopen (Niet dat die bij zo’n project nodig heb, maar lijkt me wel heerlijk om alles mooi af te kunnen werken en stretchy dingen te kunnen maken!)
Edit: en heeft er iemand hier ervaring met de maten van Knipmode? Er staat dat het anders is dan confectiematen, dus ik heb het opgemeten, maar mijn bovenwijdte is 38, taille 40 en heupen 42/44… Ik heb normaal maat 38 en het gaat om een oversized ‘shacket’, welke maat is dan handig?
Dit patroon is het: Knipmode 0921 - 16 - Overhemdjack | zelfmaakmode patronen online
Ik heb smalle schouders dus ben een beetje bang dat ik in een maat 40/42 verdrink toch
Edit 2 (sorry boekwerk hier): " * Ga voor bovenstukken (bijvoorbeeld een jurk, blouse of jasje) uit van de bovenwijdte en voor een broek of rok van de heupwijdte."
Zie ik nu staan in het patroon dus dan ga ik gewoon voor 38, wat mijn gevoel ook al zei. To be continued
Ik maak altijd 44 bij de Knip en ik heb normaal maat 42/44.
Verder: ik heb mijn wollen mantel gemaakt met gewone universele naalden. Die werden aangeraden door de stoffenwinkel en dat ging perfect. Je zal mss af en toe door meerdere lagen heen moeten, dus microtex is dan misschien te kwetsbaar.
Ben heel benieuwd hoe het gaat worden! Ik vond wol echt heel chill om te naaien!
Ohja dikke tip: strijk even je stof met een heleboel stoom (niet te heet). Dan haal je de krimp eruit. Wol kan behoorlijk krimpen als je het ooit gaat wassen of laten stomen.
Bedankt voor de tip! Ik heb mijn wol al wel gewassen, maakt het dan nog uit denk je?
En oh zijn microtexnaalden breekbaarder? Dat wist ik niet, ik heb laatst dat jasje met een microtexnaald gedaan en daar zaten op een gegeven moment echt 5 lagen gordijn ofzo op haha. Weer wat geleerd
Heb je ook nog een tip toevallig voor die glibberige voering? Want dat had jij ook toch? Mijne is wel anders denk ik (iets van de kringloop, niet zo glanzend, meer viscose-achtig). Of ging dat wel goed samen?
Thanks voor je tips jassen-master
Oh gewassen is prima! Niks meer aan doen. Verder geen tip voor de voering, gewoon geduld mee hebben. Die ging ook prima met de wol samen.
Microtex is iets dunner, dus wat kwetsbaarder. Perfect voor dunne stofjes wel.
Ik ga morgen EINDELIJK mijn tweedehandse lockmachine halen🥳
Ahh zo. Ja bij mijn stoffenwinkel zei ze dat zij alles met microtex deed omdat ze scherper waren, maar wellicht naait ze ook geen heel dikke dingen
Thanks! Ik vind het patroon nu al ingewikkeld en de beschrijvingen ook… en mijn wol heeft ook nog een ruit die je dan weer moet laten doorlopen, dus ik ga proberen om hier heel veel dagen voor uit te trekken (als in, paar uur per dag, niet meteen in een weekend doorjagen). Ben heel benieuwd
Haha gaat je lukken! En idd niet alles tegelijk willen doen. Blijft het allemaal wat behapbaarder!
Liet die wol zich goed wassen? Ik heb hem met een universele naald genaaid en dat werkte goed!
Ja! Ik weet niet meer hoe ik het heb gewassen maar niet heel warm en volgens mij een wol programma of iets korts. Ik twijfelde of ik het moest wassen maar toen werd er hier gezegd van wel… en laatst las ik ergens anders dat je wol nooit moet wassen. Maar goed, het is een experiment
Top! En welke dikte gebruik je dan als ik vragen mag?
Oh wel fijn dat het gelukt is! Dan weet ik dat ik het jasje ook kan wassen. Het ruikt nogal vreemd namelijk
Ik heb 90 gebruikt; het enige wat wat zwaarder was was als het meer dan 2 lagen op elkaar waren, maar denk dat dat aan mijn machine lag.
Wat lastig kan zijn is het doorstikken door verschillende lagen stof. Bij de zakkleppen zou je de achterkant van dunne stof kunnen maken, dat scheelt best wel. Wat ook kan helpen om ‘dikke’ stiksels/naden te voorkomen is één laag van de naad afknippen. Ook eerst op een proeflapje met evenveel lagen stof een knoopsgat uitproberen om te zien of je machine dat aankan.
Ik ga eens kijken! Ik heb zo’n oeroud stalen beestje uit de jaren 50 en heb wel het idee dat ze overal moeiteloos doorheen gaat, dus ik heb wel hoop dat ze dit ook aan kan Maar ik ga het sowieso eerst testen allemaal idd, goede!
Ze heeft geen knoopsgatenfunctie dus dat moet ik altijd oefenen want ik maak ze altijd te klein