Kleding naaien/DIY'en

Goed, ondertussen heb ik die andere zakken er op genaaid. Wat een drama is dit project zeg. Nu zit ik met het volgende… ik ben bezig met de voering… en ik snap er NIKS van. Al dagen ben ik het aan het opzoeken en tutorials aan het kijken en aan het denken maar… ik kom er niet uit.

Vind die Knipmode patronen ook echt helemaal niks, duidelijk niet gemaakt voor totale n00bs zoals ik :rofl:

Goed ik ga proberen of ik mijn vraagstelling duidelijk kan krijgen en of jullie mij kunnen helpen. Ik snap namelijk niet hoe ik de voering er in zet, en dat er dan een soort ‘rand’ overblijft bij het voorpand.

Dit staat er in de beschrijving, met plaatje er bij van de voering:

Als ik het goed begrijp goede kanten op elkaar (en moet ik nou de mouwen van de voering nog niet aan de rest van de voering naaien?) maar… hoe krijg ik dan dit:

Dus die grote ‘rand’ / beleg.

Of anders: hoe zouden jullie het aanpakken haha. Ik breek hier al dagen mijn hoofd over maar het lukt me niet (hiervoor zou naailes heel handig zijn, maar ja, vriendin van mij zei dat ze eindelijk mag hier en al jaren op de wachtlijst stond… oeps)

Moet ik de onderranden op elkaar stikken (goede kanten op elkaar, het dan omdraaien (alle panden dus) en dan het ‘beleg’ omslaaan om de voering en dan stikken? Zodat je dus ook een naad ziet aan de voorkant?

Me:

Sowieso dat ik dan ook echt een pielig klein filmpje moet opzoeken om te zien hoe het daadwerkelijk in elkaar zit UGH :stuck_out_tongue:

2 likes

Ik DENK dat ik het begrijp! Alleen nu ben ik er achter dat mijn voering te kort is :rofl: dus brb :’)

2 likes

Ben je deze video al tegengekomen op YouTube?

Zij maakt een heel vergelijkbare jas en zij heeft een modeopleiding gedaan dus kan legit goed naaien.

2 likes

Nee nog niet gezien! Maar ik heb even vluchtig gekeken en zie dat ze precies de lining ‘off camera’ doet terwijl ik dat juist wil zien haha. Maar het is gelukt! Ik snap het WOEHOE (hij zit er nog niet perfect in maar ik begrijp het concept! Morgen weer een dag haha)

Edit: ik zie dat ze daar wel nog aparte video’s over heeft :smiley: dus ik ga haar sowieso volgen! Thanks!

3 likes

Oh ja soms slaat ze inderdaad dingen over omdat de video’s anders te lang worden. Maar fijn dat het gelukt is!

1 like

Ben nog niet klaar met mijn ‘shacket’ from hell (wat een rotklus hahaha en vind 'm ook niet mooi, maar ik ga iig door want wil wel alle stappen volbrengen!) maar ik heb alweer een ander leuk stofje op de markt gezien. Ook een soort wol. Nu zit er zo’n trui in mijn hoofd, heeft iemand daar een leuk patroon van heel toevallig? (Ik dacht dan wel aan een rits i.p.v. die drukknoopjes)

Patagonia Lightweight Synchilla Snap-T Fleece Pullover - Fleecetrui Dames | Gratis verzending | Bergfreunde.nl

Edit: ik heb de fout gemaakt om op driessenstoffen (mijn lievelingssite voor mijn lievelingsstoffen: BLOEMEN) te kijken en heb natuurlijk weer een shitload aan bloemetjesstof gekocht maar… ze hadden klaprozen! Mijn lievelingsbloemen 🥹 De stof die ik op de markt had gezien was trouwens ook een wol met bloemetjes… heb duidelijk een obsessie :sweat_smile:

1 like

@ciselering jaaaa dat had ik ook met die knip die patronen; dat jasje wat ik heb gemaakt van diezelfde stof was uit de knip kids. Ik heb uiteindelijk de zakjes weggelaten :joy:

1 like

Haha ik vind ze echt irritant! Ik denk dat het nog iets te hoog gegrepen voor me is, maar hey, je leert er van :rofl: Heb eigenlijk gewoon elk onderdeel grondig opgezocht op YouTube en dat was veel fijner haha.

2 likes

Okee, hij is klaar! (Ben net buiten geweest om wat beeldmateriaal te schieten voor mijn video, maar dit wordt alleen maar een video vol klagen vrees ik hahahaha).

Het geeft me een beetje Ali Express/Shein-vibes en weet nog niet of ik dit in het openbaar ga dragen hahaha maar even een samenvatting met wat er mis ging:

• Als eerste de zakken. Daar deed ik sowieso 3 dagen over. Die onderste zakken moesten eigenlijk paspelzakken zijn. Dat ging 3x mis en toen heb ik ze er af geknipt, iets er onder gestikt (een soort patch) en daarna flinke zakken er over heen moeten naaien. Die zijn scheef trouwens, lol.
  • De voering, nou daar begreep ik niks van! Na lang stoeien snapte ik het: voering te klein hahaha dus nieuwe voering gemaakt
  • De kraag. Ja jeetje nooit gedaan dus weet ik veel: mijn voorkanten bleken veel te breed, dus die kraag was te smal. Geen stof meer over dus alleen het boordje langer kunnen maken, maar die is dus in verhouding veel te lang. (ik kon de voorkant niet smaller maken want de zakken waren te groot daarvoor en die konden er niet weer af want die patches…)
  • Ik heb alles getopstitched maar dat zag er aan de onderkant niet uit, ging heel raar trekken, dus er maar weer uit gehaald…
  • De mouwen hebben een raar beetje volume bij de naad wat ik een beetje gek vind
  • Had eigenlijk versteviging in de … ik ken die termen niet eens haha, de knoopsgatenkant, moeten doen. Hoorde niet maar met mijn grote knopen zeker wel nodig. Knoopsgaten ook eens te groot gemaakt (normaal maak ik ze te klein haha)
  • De ruiten lopen uiteraard niet in elkaar over. Daar had ik niet genoeg stof voor en heel eerlijk? Ook helemaal geen zin in haha.

Nou zo kan ik nog wel eeuwig door gaan. Maar goed, ik bedacht me later dat er ook veeeeeeeel te veel nieuwe dingen in 1 project zijn en dat met een summiere beschrijving van de Knip… heb eindeloos veel YouTubefilmpjes gekeken. Maar het is toch iets draagbaars geworden, dus wellicht gewoon een fijn huisvest haha. Hij is wel warm :rofl: :rofl: :rofl:

/boekwerk

Ik geef mijzelf wel een 8 voor doorzettingsvermogen :rofl: (heb oprecht bijna gehuild soms uit frustratie :rofl: ALLES ging mis hahaha, ik ben ook veel te chaotisch hier voor)

26 likes

Zelf zie je natuurlijk alle foutjes. Maar ik vind het je goed staan!!!

Ik kom net deze jurk tegen op instagram. Fantastisch! In april ben ik jarig en vraag ik geld voor een nieuwe naaimachine (inno-vis A16) en ga ik het proberen te maken.
Zo leuk deze wrap dress!

afbeelding

8 likes

Ik heb dit patroon ook al heel lang liggen, was voor mijn gevoel echt een hype een jaar of 10 geleden. Ben alleen ontmoedigd geraakt toen mensen er allemaal fit issues mee hadden en work arounds gingen publiceren.

1 like

Oh :weary:.
Maar toch lijkt het mij een leuk project :muscle:t2:

Ik vind m geweldig!!

@Madam-Mikmak ik heb die machine ook, werkt fijn!

2 likes

Zag vorige week een leuke wol op de markt en toen werd er een zaadje gepland om zelf zo’n soort fleecetrui te naaien… nou heb ik uiteindelijk 2 anderen gekocht (ik weet het, ook rotstof maar ach)

Was ik dit uit op een wolprogramma? Het is een teddy en een bouclé?

Ik wil zoiets maken, met heerlijk kitcherige lila bias binding en rits bij de bruine teddy bijv. 1/4 Zip Sweater Tutorial ✂️ No pattern needed! How to sew a sweatshirt jumper with a zipper front - YouTube

Edit: het lijkt me trouwens ook heel tof om van die bruinen teddy een bodywarmer te maken… ik twijfelde al of ik er niet wat meer bij moest kopen en nu niet gedaan… wie weet houd ik iets over, of heeft hij het volgende week ook nog :smiley:

3 likes

Sorry! Als je online zoekt kan je wel veel tips tegenkomen om ‘m mooi passend te maken. Ben zelf al meerdere keren aan een vintage jurk begonnen maar nooit iets afgemaakt. Als ik eenmaal ontmoedigd ben dan raak ik mijn naaimachine gelijk jaren niet meer aan. Echt een slechte gewoonte.

Ohh hij lijkt heel veel op een video die ik laatst zag, maar die is toch net anders… (ik post 'm toch maar, wellicht ter inspiratie?)

Edit oh ik zie nu in de thumbnail dat het plaatje wel hetzelfde is

3 likes

Haha ik ga dan juist veel te lang door. Het….moet….af!

@ciselering het lijkt er erg op ja, maar toch zegt zij een ander patroon nummer.
En wel lachen dat filmpje. Ik denk dat dit is zoals veel naaien. Mee too! Haha

1 like

Ik ga zo’n lekker irritante vraag stellen, maar heb het geprobeerd hier in dit topic te zoeken en word er niet helemaal wijs uit.

Ik wil dus graag een overlockmachine kopen, maar de winkel hier had niks tweedehands en verder was de goedkoopste 400 euro. Eigenlijk is mijn budget max. 300 euro. Op Marketplace en Marktplaats vind ik niets… zijn er nog betrouwbare websites waar je iets tweedehands kan bestellen? Of een goed merk? Als ik Google zou dit een goede moeten zijn maar hier weet ik echt NIKS van (wellicht dan ook nog niet de tijd om iets te kopen maar ik wil me er iig in verdiepen)

of zou deze beter zijn (omdat 'ie duurder is haha, weet eigenlijk niet zo goed het verschil)

Bij de Lidl heb je een betaalbare locker van Singer. De meningen zijn in het topic hier verdeeld vorige keer, maar ik gebruik ‘m al meer dan 10 jaar naar alle tevredenheid. Zie alleen dat ie nu uitverkocht is. Ze hebben wel een andere maar daar kan ik niet voor instaan.

1 like

Ah ja ik begreep idd dat Singer niet al te best is, maar als jij er zo tevreden over bent wellicht waard om mee te nemen in mijn onderzoek :smiley: