Ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal want ik heb nooit een andere gebruikt tweedehands kan je er wel voor een mooie prijsje een vinden als je zoekt op ‘singer lockmachine’. Ik begin sowieso altijd goedkoop en als het bevalt ga ik pas wat duurders kopen, maar tot nu toe nooit behoefte aan een ander gehad.
Mmm ik vind best weinig tweedehands qua lockmachines, en dingen als marktplaats vind ik toch een beetje gedoe… maar goed ik houd het in de gaten.
En ja snap ik wel, maar die krengen zijn best duur haha. Nou ja behalve dan net die Singer die uitverkocht is… maar volgens mij beginnen ze allemaal wel een beetje vanaf 300 euro?
Hmm nee niet echt in de buurt waar jij woont zie ik! Almelo bvb ≥ Singer Lockmachine — Naaimachines en Toebehoren — Marktplaats maar snap ik wel, koop ook niet snel een apparaat via MP. Wel dingen als vintage meubels en fietsen.
Ja deze brother heb ik en heb ik ook weleens over gepost in dit topic (dus kan je misschien op zoeken). Vind ik erg fijn en heb ik voor 110 euro (denk ik) via marktplaats gekocht.
Lidl of singer (tenzij het een oudje is) wordt over het algemeen niet aangeraden geloof ik.
Hebben jullie misschien ook tips waar je leuke kinderstofjes (tricot) kunt kopen?
En ik ben nog op zoek naar een goed patroon voor een overgooier, mt 80 of 86.
Heb een boek van Annie’s besteld en daar staan wel leuke basispatronen in, maar nog niets gemaakt dus weet niet hoe goed de patronen zijn.
Vind het er heel tof uitzien! Maar knap dat je zo doorgezet hebt!
Ja dat van de Lidl/Singer had ik idd ook begrepen, maar als er iemand zo tevreden over is dan 75 euro wel een heel mooi prijsje… maar ik wil ook best iets uitgeven waar ik dan ook echt nog even jaren mee vooruit kan. Mijn naaimachine heb ik gewoon gekregen dus wil best eens ergens in investeren. Na een jaar is het nog steeds een grote hobby van me dus dat zal vast wel goedkomen.
Kun jij met die van jou ook een beetje wat dikkere stoffen ‘aan elkaar’ locken? Ik werk wel eens met gordijnen bijv., is 'ie een beetje sterk?
En voor iedereen: zijn er bij overlockmachines nog dingen waar je op moet letten? Snijden ze allemaal ook af? Ik zie wel dingen staan als hoeveel draden je kunt locken, maakt dat ook nog uit. Meestal zie ik er 3 of 4…
Ik heb een Toyota lockmachine, destijds gehaald voor 200€
Zag net dat ie is uitverkocht. Mocht je tweedehands gaan kopen, dan is het wel handig als diegene waar je m van koopt laat zien hoe je m inrijgt. Bij sommige modellen is dat echt vreselijk om te doen namelijk.
Goeie tip! Ik begin alleen te vrezen dat ik nog wel een tijdje moet wachten voor ik iets tegenkom tweedehands (want marktplaats kijk ik al een tijdje op maar wil ik wel echt ‘in real life’ zien en hier staat niks in de buurt steeds) dus denk dat ik 'm toch nieuw koop Maar jij bent tevreden over je Toyota?
Ik zie overigens ook deze website waar wat meer oudjes staan, ook een toyota! Lijkt me ook nog wel interessant…
Als er iemand heel toevallig ervaring heeft met zo’n unit… laat het me weten! Past wel mooier bij mijn Husqy Zie dat ze zelfs een Husqvarna hebben. En die jaren 80 Pfaff vind ik echt FANTASTISCH. Maar er staat overal dezelfde summiere beschrijving bij en als ik de namen google vind ik alleen handleidingen en geen informatie. Maar goed, wel een optie dus!
Waarom wil je een overlock? Ik zou zelf eerder investeren in een goede naaimachine namelijk met evt coverlock steek en/of tweelingnaald als het vanwege de afwerking is.
Ik heb veel kleding gemaakt, ook veel stretch, maar geen overlock. Voor het leren naaien/techniek leren is een gewone naaimachine denk ik fijner.
Voor de afwerking inderdaad, maar een naaimachine kan het niet afsnijden toch? Want dat lijkt me dus ook super. Plus never nooit dat ik vrijwillig afscheid neem van mijn 50’s machine haha. Als ik zo’n sterke machine wil met alle toeters en bellen, vrees ik dat ik een beetje boven mijn budget uitkom ook
Afsnijden niet inderdaad, maar dat is in mijn geval maar goed ook (moet regelmatig wat uithalen😬).
Mijn naaimachine was €350, redelijk wat opties en kan ook best dikke stoffen zoals jeans aan. Inmiddels zou ik wel willen upgraden omdat ik soms wat aanloop bij het maken van echt dikke materialen (ik maak bijv ook verkleedkleding met extra versteviging en tig lagen stof). Maar los daarvan nog steeds tevreden.
Mmm maar afwerken doe je toch vaak aan het einde, als alles goed in elkaar zit? Of bedoel je voor als je iets met stretch naait en dan alleen een locker zou gebruiken? Want dat afsnijden kan je ook uitzetten toch?
Ah ja, ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal maar mijne ging laatst iig met gemak door allerlei lagen wol heen. Daarbij ken ik haar (ja ik ben een sentimentele muts die objecten namen geeft en een emotionele waarde ) door en door, dus nog niet klaar om afscheid van te nemen tenzij ze ooit stuk gaat. Daarom leek mij een tweedehandse overlocker wel een mooie aanvulling
Welke heb je trouwens? Just in case
Ik heb ook geen lockmachine en mijn moeder en oma naaien ook al decennia zonder. We werken alles af met zigzag-steken. Je naait de zigzag dan op de rand van de twee lagen stof. Je kunt het van tevoren een beetje korter knippen als je dat wil.
Maar goed, ik weet niet of jouw vintage machine ook zigzag doet…
Voor tweedehands machines kun je hier eens (online) kijken:
En voor nieuwe machines hier:
Wat betreft het jasje: dingen als de ruiten door laten lopen is dus juist wat iets er duurder uit laat zien. Dat is deels omdat het ook duurder is om te maken: het kost meer tijd en soms ook meer stof. Knip kan inderdaad wat vaag zijn. Ik zou de Burda eens proberen. Die hebben in elk blad ook een patroon wat verder uitgelegd met plaatjes erbij en ze verkopen nu ook in de winkel bewaartijdschriften met algemene tips en tricks. Zo’n jasje is helemaal niet makkelijk te maken. Je hebt een kraag gedaan, en manchetten, en knoopsgaten, en noem maar op. Volgens mij heb je het voor een eerste keer dus hartstikke goed gedaan!
Ik heb die lewenstein multilock maar dan onder een naam voordat het door lewenstein werd overgenomen
Scheelde 310€ met deze prijs via marktplaats haha
Ik ga even voor je kijken
Ik ben er wel blij mee, maar denk dat het wel anders was als ik een grotere investering had moeten doen.
Ah dankjewel voor alle tips! Hoe jij het beschrijft is precies hoe ik nu mijn naden afwerk (of met een franse zoom bij dunnere stoffen), maar ik vind het toch niet zo netjes… Maar het is denk ik ook mijn luiheid haha. Ik heb het idee dat het met een overlock wat verzorgder uitziet, maar wellicht is dat eerder mijn eigen gemakzucht
Ik ga naar de webshops kijken dankjewel! En wat lief, dank je! Ik denk dat het achteraf een beetje een te ambitieus project is geweest voor me, omdat ik echt 4 dingen ofzo moest doen die ik nog nooit gedaan heb. Dus ach, weet ik weer voor de volgende keer Dankjewel!
Op 2dehands.be staan er ook best wat ! Wie verzenden wil, wil dit vast ook naar NL doen.
Bedankt voor je tip! Ik denk toch dat ik het liever via een ‘handelaar’ koop (dus een bedrijf wat ze ook nakijkt en garantie levert) dan via een willekeurige vreemde waar bij ik ook niet langs kan gaan. Ben daar toch altijd een beetje huiverig voor niet werkende dingen en gedoe enzo. Maar toch bedankt
Echt heel dikke stoffen heb ik nog niet geprobeerd, maar ik heb wel een soort denim/fleece jasje gemaakt en dat ging er prima door heen. Hij heeft nog nooit gehaperd ofzo, hij ramt alles er door heen haha. Qua inrijgen is het bij deze even de eerste 2x wennen, en nu kan ik het zonder instructie gewoon zelf. Ik wissel ook best vaak van kleuren.
@Rainydays maar zigzag ziet er toch echt heel anders uit dan locken? Ik vind het wel echt een groot verschil in afwerking als ik vergelijk tussen mijn machines. En als je veel stretchstoffen naait is een lockmachine al helemaal handig. Of ziet het er met een tweelingnaald hetzelfde uit als een gelockte rand?