Kleding naaien/DIY'en

Ik moet overnieuw beginnen met mijn pak. Knipmode had blijkbaar 10 jaar geleden een hele andere maatvoering dus de pantalon valt echt super stom. :cry: Hij was bijna af haha.

Maar goed. Ik ga nu van de stof die voor het jasje bedoeld was Peaches maken van Fibre Mood. En als die goed valt, dan koop ik nieuwe stof en maak ik daar gewoon een pak van. Alleen nog even een mooi jasje uitzoeken, want ik vertrouw het jasje dat ik bij de oude broek had uitgezocht ook niet meer.

https://www.fibremood.com/en/patterns/512-peaches-trousers

1 like

Oh no! Ik heb ook nog veel oude knipmodes liggen maar ben ook altijd beetje huiverig om die te gebruiken. In de nieuwe Burda Style zag ik een heel gaaf jasje https://www.burdastyle.nl/blazer-104-wafelpique-burda-style-02-23.html Sowieso ik kende heel de Burda style niet maar er staan allemaal gave dingen in? Beetje in de vibe van Fibremood. Staan veel patronen in die ik echt zou willen maken De collectie pdf patronen van de maand februari zijn nu online verkrijgbaar! | Burda Style

5 likes

Omg wat een goed jasje!

2 likes

Het volgende project dat we in naailes gaan maken is een broek, vrij losvallend met een elastiek bovenaan. Nu moet ik stof kiezen, maar het moet liefst katoen zijn aangezien we beginners zijn :smile: Ik heb best wel dikke benen/achterwerk en draag normaal gezien vooral jeans en in de zomer wel wat luchtigere stofjes als viscose ofzo, maar niet echt katoen. Ben nu echt aan het denken wat voor stof ik wil, wat goed bij mijn lichaamsvorm zou passen enzo. Ik probeer wel wat inspiratie te vinden op internet maar al die modellen zijn zo dun :weary:
Dat is wel een algemene ergernis van mij, bij modellen in naaitijdschriften enzo valt die kleding altijd zo mooi, maar bij mij zou dat helemaal niet zo mooi vallen omdat ik veel voller ben :pensive:

1 like

Ja maar jogging=stretchstof toch, en daar hebben we nog niet mee leren werken :pensive: was anders wel leuk geweest idd!

Maar je maakt de broek toch op jouw maat? Dus dan valt die wel goed hoor. En voor katoen zou ik misschien zon keperkatoen iets zoeken. Die zijn fijn voor broeken.

1 like

Nou heb ik hier persoonlijk geen ervaring mee, maar wat ik zelf altijd wel mooi vind vallen is linnen? Maar ik weet eigenlijk helemaal niet of dat fijn is om te naaien, het is iets steviger misschien? Maar voor mijn gevoel wel wat soepeler vallend dan katoen (en lekker voor in de zomer!). Wel wat duurder dan katoen maar toch…
(dus andere naaiers correct me als dit geen goed idee is ;))
(naaiers klinkt wel gemeen)

1 like

Ja de broek zal uiteindelijk wel passen (dat is toch het doel :smile:) maar of ze me echt zal staan weet ik dus niet, ik kan me er zo weinig bij voorstellen. Keperkatoen kende ik nog niet, ik ga het eens bekijken, bedankt!

@ciselering Linnen is misschien ook nog wel een optie inderdaad.
Ik ga maar eens naar een stoffenzaak en daar wat advies vragen en stofjes in het echt bekijken natuurlijk :blush:

1 like

Gabardine is ook een hele mooie stof voor een broek. Zit een hele lichte stretch in waardoor het soepel valt. Het naait niet anders dan stoffen zonder stretch vind ik, omdat het dus niet zo heftig rekt. Het is een soort pantalonstof.

1 like

Ohhh dat klinkt echt ideaal, precies waar ik naar op zoek was. Heb het al even opgezocht en zie dat de samenstelling vaak wel 100% katoen is dus lijkt me wel geschikt!

Bedankt iedereen voor de tips, ik bekijk het verder en kan hopelijk binnenkort het resultaat hier showen :grin:

Die blazer staat ook nog op mijn lijstje! Sowieso staan er echt veel leuke modellen in die uitgave.

Ik ben nu bezig met het proefmodel van mij trouwjurk, maar wat een kutstof zeg. Ik heb satijn voor 2 euro de meter gekocht en het is best mooie, stevige stof, maar het glibbert zo. En ik ben de hele tijd bang om fouten te maken, ook al is een proef daar juist voor bedoelt. :’) Ik ga mooi voor natuurlijke stoffen voor mijn echte jurk, eentje die niet zo glijdt.

3 likes

Er zijn veel online winkels die leuke kinderstoffen hebben. o.a. naaiplezier, stoffendorp, babystofjes. In het blad ottobre design kids lente 2020 staat ook een leuk patroon voor overgooiertje . Is vast nog wel ergens te koop

Misschien heb je hier iets aan

3 likes

Ik ben op zoek naar stof voor kussens op bed en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Mijn slaapkamer heeft nogal een specifiek kleurenschema (de nachtkastjes zijn ook wat feller uitgevallen dan ik in gedachten had). Op de bank heb ik dit kussentje en zoiets wil ik eigenlijk ook op bed hebben. Dit kussen is echt een soort perfecte kameleon, ik denk door de achtergrond (beige met witte stipjes).

Heeft iemand tijdens het webshoppen naar stoffen zoiets gezien?

1 like

Ik heb nog niet zo lang geleden op mp een z.g.a.n. lewenstein 700de voor minder dan de helft van de nieuwprijs (349) gekocht. Bevalt tot nu toe heel goed. Ook makkelijk in te rijgen. Staat een heel duidelijke uitleg op you tube :grinning: mijn naaimachine is een brother innovis 15, heb ik al een jaar of 8, bevalt ook nog steeds heel goed

3 likes

Ik heb twee weken geleden ook de Leeuwenstein multilock 700de gekocht via Huissteden. Bevalt me tot nu toe goed, schijnt een hele solide machine te zijn.

1 like

Ik heb sinds kort de naaimachine van mijn oma gekregen en wil een nieuw projectje starten. Wat waren jullie favoriete projecten voor beginners? Ik ga vanmiddag even naar de kringloop en kijk of ik daar een stof kan vinden voor een kussensloop, maar iets minder recht toe recht aan lijkt me ook al leuk om te proberen

1 like

Ik heb in het begin vooral tassen gemaakt. Eerst een simpele tote, daarna een tote met voering en rits, experimenteren met extra zakjes etc.

Deze tutorials heb ik een paar keer gevolgd:

En verder zijn toilettasjes ook een goede oefening voor ritsen inzetten.

2 likes

Ik heb toen deze gemaakt, die is ook heel makkelijk! (maar de beschrijving zijn vrij summier haha)

Dit is een gratis ‘patroon’ trouwens (het is meer een tutorial).

Voor de rest: Knip heeft trouwens korting 1+1 gratis met de code KNIPLOVE

1 like

Weet iemand een goed basispatroon voor een dames longsleeve en/of t-shirt? En dan bedoel ik niet zo’n strak getailleerd model voor slanke lijven.

1 like

Een pyjama of badjas is leuk! Wel opletten dat je stof gebruikt dat niet te glibberig of stretchy is.

1 like