Kleding naaien/DIY'en

Mooie stofjes heb je uitgekozen! En oeh van die onderste heb ik een ander kleurtje gekocht! Ik weet alleen nog niet wat ik ervan ga maken, haha. Iets voor de lente, een top ofzo.

2 likes

Ahhh zo shit is dit he! Ik herken het helemaal. Hoop dat je het nog kan fixen <3

Zelf ben ik vandaag bezig geweest met een mock-up van de tudor blouse, maar het is nog niet helemaal wat ik wil (wel heel blij dat ik een mock-up heb gedaan!). Alleen nu zie ik dat de stof die ik had besteld allemaal rare witte strepen heeft (die er niet horen, want het zit er op de ene helft niet en het is een bloemenprint). Morgen maar foto’s maken en driessen stoffen mailen… vraag me wel af wat ze dan voor je kunnen doen, maar het is wel heel duidelijk een fout in de print :sweat_smile:

1 like

Zou wel fijn zijn :slightly_smiling_face: , nog beter als het door anderen wordt overgenomen!

4 likes

Kun je het niet gewoon rustig lostornen? Kost wat tijd, maar zonde om het niet te proberen toch? Hoort bij het naaien (helaas). Ik ben as we speak een mouw aan het lostornen die ik met de lockmachine binnenstebuiten aan mijn blouse heb genaaid. Soort van meditatief rustmoment haha.

1 like

ja dit is toch die man die alles even open gooit met mega-uitverkopen en het dan weer sluit of tactisch failliet laat gaa?

1 like

Ja inderdaad

3 likes

Op https://www.libelle.be/naaipatronen staan nu heel wat naaipatronen van LMV, helemaal gratis! Blijkbaar wel alleen zichtbaar als je al een LMV account had.

4 likes

Nee je kunt ook gewoon een account aanmaken! Ik ben dit toevallig ook net aan het doen :smiley:

3 likes

Dank dank! Ik heb al twee truien op het oog!

2 likes

Thanks! Hebben jullie ook dat bij de Sanna top het patroon niet klopt? Er zijn geen maataanduidingen en alleen maar dezelfde strepen zeg maar.

Verder twee jurkjes uitgezocht die er leuk uitzien! Pearl en Romina

1 like

Hmm ja klopt, het A1 patroon heeft wel de verschillende soorten stippellijnen maar het A4 patroon niet… Heb al even gezocht of ik iets kan vinden van rechtzettingen ofzo maar vind niet direct iets.

De patronen zijn blijkbaar blijvend gratis en gaan nog verder aangevuld worden!

4 likes

Ik heb echt genoten van die hele ‘fittie’ rondom unpopular sewing opinions.
Hier, voor wie het heeft gemist → Alexandria on Instagram: "If you still want to talk about this and some of what’s been going on this week, go ahead!⠀ ⠀ The Love to Sew podcast posed this question a couple days ago but archived the post as they said it was too popular to moderate. A lot of people were interested in the comments there, especially when folks named specific patterns, and that information was useful IMO. So I’m making a static post where we can re-engage.⠀ ⠀ There’s no need to name call or be outright offensive (none of which I saw, to be clear) but I will be not be tone policing the comments."

Samenvatting van wat er is gebeurd:
De hele sewing community is natuurlijk altijd super bubbly, aardig, behulpzaam, positief etc. De love to sew podcast had een post geplaatst waarin ze vroegen naar unpopular sewing opinions. Ze verwachtten waarschijnlijk biechts als: “Ik vervang mijn naalden echt niet na ieder project hihaho.”
Maar er kwamen best veel reacties op die (mild) kritisch waren op naai-influencers en (indie)patroonmakers. Dat vond @lovetosew.podcast veel te heftig, dus ze hebben de post offline gehaald.
@alexandria_arnold heeft toen dezelfde vraag gerepost omdat ze vond dat die discussies eigenlijk wel een plek zouden moeten hebben in de community.
Daar zijn dus wederom super veel reacties op gekomen, zoals je kunt lezen. Hier hebben andere naaifluencers weer op gereageerd met stories over dat ze niet van die negativiteit houden enzo. (Beetje overdreven imo, zo negatief was het ook weer niet.)

Ik ben zelf nog relatief nieuw in de naaiwereld dus ik weet te weinig om kritisch te zijn op naaipatronen bijvoorbeeld. Ik heb dus wel heel veel geleerd van alle reacties. Ik vond het echt interessant om te lezen. Vandaar dat ik het deel, misschien hebben jullie er ook iets aan.

Anyway, wat zijn jullie onpopulaire naaimeningen? (Wow dat klinkt kut in het Nederlands.)

5 likes

Wow interessant wel!
Mijn onpopulaire mening is denk ik dat niet elke jurk zakken hoeft. Ik ga mijn volgende zonder zakken maken, want het is toch vaak minder mooi en zo’n zware telefoon in een katoenen jurkje voelt echt kut :rofl:

Verder niet zoveel. Ja ik vind die oversized dingen wel leuk haha.

2 likes

Eens en eens!
Heb vaak een jurk gemaakt met zakken waarna ik ze er toch weer uitknip omdat hij gewoon mooier valt zonder zakken.

En ik hou ook van oversized dingen, dus ik vind het niet zo’n probleem dat er veel oversized patronen worden uitgebracht. Maar het is natuurlijk wel waar dat dat alleen maar wordt gedaan omdat het door slechte patroontekenaars wordt gemaakt, en foutjes zo makkelijk kunnen worden verbloemd.

Ik wil dat er meer bijzondere designs worden uitgebracht. Ik naai niet voor niets. Een oversized shirtje kan ik ook in de Kalverstraat kopen. Helaas hebben alleen Grasser en Vikisews vaak patronen die ik echt tof vind, maar die zijn beide Russisch. :unamused:
Edit: Onee, patterncospatterns op Etsy is ook chill, en zij is volgens mij Spaans.

2 likes

Snap ik ook zeker! Ik ben echt een beginner en vind het fijn dat oversized dingen makkelijk zijn om te maken én ik ook mijn eigen foutjes makkelijker verberg :grimacing: Maar als je een pro bent is dat natuurlijk supersaai!

2 likes

Ik vind tricot echt een stomme stof om mee te werken. Negen van de tien keer ziet het er ook super cheap uit.

Mijn naailerares maakt alleen maar jurken uit tricot haha.

6 likes

Is het dan zo’n huismoeder-kinglouie type of valt dat mee?

1 like

Haha ze is al tegen pensioenleeftijd en gewoon het type dat je tegenkomt op al die Facebook-pagina’s die over naaien gaan. Oudere vrouw, ooit 50 jaar geleden leren naaien. Ze is super goed en ik leer veel van haar, maar voor zichzelf naait ze dus alleen nog maar met tricot, want comfortabel haha

1 like

Klinkt als mijn moeder. :joy:

“Katoen!?!?!? Wat moet je nu weer met katoen??? Dat zit toch helemaal niet lekker?”

Haha ja ik heb het idee dat die hele oudere generatie bij de ontdekking van soepele en goedkope rekstoffen overstag is gegaan.

3 likes