Klaaaaaar. Heel blij mee.
Knoopje open
Knoopje dicht
Blij mee! Ben echt blij met de knoopjes. Vorig jaar bij de kringloop gekocht.
Klaaaaaar. Heel blij mee.
Knoopje open
Knoopje dicht
Blij mee! Ben echt blij met de knoopjes. Vorig jaar bij de kringloop gekocht.
Heel leuk! Vind je het stofje niet te stug? Ik vond 'm vrij stevig, maar nu heb ik weer zo’n soort stof gekocht dus ik ben toch aan het bedenken wat ik daarmee ga doen…
& (niet naar Kippie maar algemene mededeling haha) Ondertussen heb ik mijn jas uitgeknipt! En de voering. Het is wel echt hogere wiskunde hoor, die patronen van Knipmode. Deze zou makkelijker moeten zijn dan die ‘shacket’ die ik had gemaakt, maar ik betwijfel het. Of ja, het zal vast makkelijk zijn, maar die beschrijvingen zijn toch zo beknopt. Heb gisteren een uur of langer het patroon steeds maar opnieuw gelezen, tot heel langzaam wat kwartjes vielen.
Ik vind dat naaien zo’n visueel iets is… dat ik eigenlijk niet zo goed begrijp waarom sommige patronen alleen maar tekst hebben. Vind dat dat de indie designers dat wel beter doen, maar goed, die zijn denk ik ook meer gericht op beginners. Snap soms echt niet wat ze bedoelen en dan blijkt het heel simpel, iets wat ik met een paar foto’s zo had begrepen.
Nee helemaal niet te stug, fijn juist! Heb deze ook weer in een andere print gekocht.
Ik vind eerlijk gezegd dat patronen van Fibre Mood het allerfijnste, door de plaatjes ook. Heb mijn naailerares er ook enthousiast voor gekregen haha.
Ja ik vind die Norma blouse ook echt goed te doen! Alleen nou heb ik een abonnement op de Knipmode, maar weet nog niet of ik daar iets uit ga maken. Deze twee patronen had ik gekocht met een kortingscode, maar ben wel een beetje op ze afgeknapt Misschien leuker als ik wat meer ervaring heb.
Ik heb denk ik wel een idee (na echt uren nadenken hahaha) hoe dit moet maar ik weet het niet zeker, misschien hebben jullie er nog een idee over (sorry voor de rommelige opmaak, ik kopieer dat van een pdf en de opmaak werkt niet!):
Zo zet je het model in elkaar
Zakken
*. Naai de naad A van de bovenzak 2a langs de zakingang A van het voorpand 1. Geef tot 2 mm vóór het stiksel knipjes in de naad A. Leg de naden A onder de bovenzak. Stik de naad A smal op de kant op de bovenzak door. Vouw de bovenzak naar de verkeerde kant.
Mijn vertaling: ik doe de bovenzak (die overigens bij de voering staat aangegeven) en voorpand 1 met goede kanten op elkaar en stik langs lijn a… dan vouw ik 'm omhoog en stik ik nog een keer op het randje (ben even deze term kwijt) zodat de voering goed naar binnen valt. Dan vouw ik het naar binnen.
Schuif het zij–voorpand met onderzak 2 met de goede kant boven tot de
zaklijn A onder het voorpand. Naai de deelnaden B van het voorpand en
het zij–voorpand op elkaar. Naai de buitenrand van de zakken op elkaar.
Rijg de zak langs de zijnaad C op de naad van het C op de naad van het voorpand vast.
Stik het voorpand volgens de zakvorm door.
Bij die laatste twee stappen ben ik het even kwijt. Hoe naai ik het ondervoorpand en voorpand nou mooi op elkaar? Want nu lijkt het (mij) alsof ik het gewoon op elkaar leg en dan naai, maar dan heb je toch een rafelrand over? Als in, normaal naai je iets met de goede kanten op elkaar toch.
Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel Ik doe er even een fotootje bij van de patroondelen, misschien dat dat iets verduidelijkt.
Poe hier kom ik ook niet uit zo, moet je dat uiteindelijk niet afwerken met een overlocksteek? Knip vergeet ook altijd te melden wanneer dat moet.
Maar dan zie je nog steeds iets zitten toch, als in je vouwt niks ‘dubbel’ toch? Ik weet niet zo goed hoe ik dit uit kan leggen want nogmaals ben visueel ingesteld
Thanks voor het meedenken, ik ga nog even puzzelen
Haha echt super lastig soms. Ik kom er meestal alleen uit als ik de stoffen voor mijn neus heb ook.
Ja ik wilde 'm verlengen dus ik heb eerst heel hard lopen puzzelen en lezen en visualiseren hoe ik het in elkaar zou moeten zetten zodat ik wist welke gedeeltes ik moest verlengen… zelfs dat duurde al even Ik had gehoopt dat dit patroon vergelijkbaar zou zijn met de andere die ik had gebruikt voor een jas (ook van knip) maar helaas, weer totaal anders deze!
Wow, vind dit heel knap
Heb ook wel eens dat als ik de werkwijze van een patroon doorlees er geen bal van snap maar dan begin ik gewoon , doe echt stapsgewijs wat er staat, soms wel 3x lezen en dan lukt het toch. In ieder geval veel succes ermee
Ja bij mij werkte dat de vorige keer totaal niet en heb gewoon echt alles opgezocht op youtube, maar ik weet dus bij deze ook niet wat ik dan op zoek Maar ik loop nu eigenlijk al een beetje vast bij de 1e stap
Dat maakt dat ik ook eigenlijk niet wil beginnen 🫠 Maar goed beetje bij beetje I guess!
Ik weet niet zo goed waar ik het beste deze vraag kan stellen maar jullie weten heel veel van stoffen dus ik hoop dat ik op de goede plek zit.
Ik wil een hangbedje maken in onze camper voor onze zoon. Zie foto hier onder hoe het moet worden (we leggen er zelf nog een matrasje in zodat t iets comfortabeler ligt). Nu ben ik vooral in struggle welke stof sterk genoeg is om zijn gewicht te dragen (nu 15 kilo). Hebben jullie een idee? De beschrijving geeft als voorbeeld canvas maar ik ben doodsbang dat het toch ineens scheurt ofzo…
En als je het eind resultaat even visualiseert, zie je dan misschien een verband met de beschrijving en wat er moet gebeuren?
En wat er al gezegd word, letterlijk stap voor stap doen wat er gezegd word en niet vooruit lezen, dat wil ook wel eens helpen.
Sterkte en succes
Canvas of keperkatoen. Scheurt echt niet zo snel als je de randen goed afwerkt.
Ga vooral even in de stoffenwinkel voelen. Online kopen zou ik niet doen als je er zeker van wil zijn dat je dikke kwaliteit koopt.
Ja ik vind het dus juist fijn om wél vooruit te lezen, want dan begrijp ik beter wat ze met de stappen die ik niet begrijp bedoelen. De vorige keer heb ik dingen omslachtig gedaan wat niet had gehoeven zeg maar. Of ik denk wel iets te kunnen aanpassen en dat blijkt dan later een fout te zijn.
En nee dat probeer ik juist te visualiseren en daardoor snap ik het niet, want volgens mij moet het er anders uit komen te zien
Haha maar het komt wel goed, denk ik, ooit, ofzo
Heb je toevallig een kampeerwinkel in de buurt? Ik weet dat je bij die bij ons ook speciaal tentdoek etc kon kopen en dat is natuurlijk heel sterk. Anders kun je ook eens kijken naar de stof waarvan een stretcher is gemaakt.
Jeez ja dit kan veel duidelijker ja.
Volgens mij als knip dingen als zij-voorpand zegt, dan kun je in de omschrijving van de patroondelen zien welk nummer daar bij hoort. Misschien dat dat het ietsje makkelijker maakt om te lezen…
Bij stap twee staat dat je hem met de goede kant naar boven, onder het andere deel schuift. Dan liggen ze dus met de goede kanten naar elkaar. Tenminste, dat is mijn interpretatie.
En als ik het goed bekijk, wordt de zak met de zijnaad van de jas meegestikt. (weet ik niet zeker)
Stap 3 is volgens mij de zak aan de goede kant rondom naaien zoals de stippellijn op de onderste tekening. (weet ik ook niet zeker)