Kleding naaien/DIY'en

Ja zijvoorpanden enzo heb ik idd gevonden! Maar ik loop een beetje vast op de details. Want als ik 'm met goede kanten de 2 voorpanden aan elkaar zou naaien, dan weet ik niet zo goed hoe ik 'm draai. Maar goed ik ga dit weekend gewoon eens beginnen en dan kom ik er vast wel uit :sweat_smile: :sweat_smile:

Thanks voor het meedenken!

1 like

Heeft iemand er niet heel toevallig een youtube tutorial van gemaakt? Dat is vaak mijn redding haha

Nee helaas, er is vrijwel niks te vinden van dit patroon :’( Zelfs geen foto’s van anderen met het eindresultaat ofzo. Dit is voorlopig wel mijn laatste keer een knipmodepatroon in ieder geval :sweat_smile: Het heeft weinig onderdelen dus je zou denken dat het toch makkelijk zou moeten zijn haha.

Ik vind Knip echt heel ingewikkeld qua beschrijvingen! Ondertussen doe ik het op basis van ervaring, maar als beginner vond ik ze ook heel moeilijk te volgen. Probeer goed naar de foto’s te kijken, dat helpt. En soms de beschrijving achterwege laten en je gezonde verstand gebruiken!

Wordt trouwens de zoom niet gewoon omgezoomd in een latere stap? Of je kunt het zelf al afwerken, als het nergens wordt genoemd.

Ik ben vandaag met mn trouwjurk begonnen, ieeh. Vind het zo spannend om mn schaar in die dure stof te zetten. Sneak peek:

27 likes

Mmmm…: ik heb de jas in elkaar gezet, nog zonder voering en versteviging (in de zoom en halslijn).

Maar hij is echt HUGE :sweat_smile: Dat was eigenlijk precies wat ik wilde, maar nu ik het zo aanheb twijfel ik een beetje. Zoveel bulk op mijn heupen. En het lijkt ook wel heel erg op een badjas, maar anderzijds vind ik die look (kimono’s!) fantastisch dus daarom koos ik dit model ook.

Wellicht ziet het er wat strakker uit met voering en versteviging… wellicht neem ik ‘m nog iets in aan de zijkant.

Het gekke is ook dat ‘ie op de een of andere manier een te lang lijf lijkt te hebben. De zakken zitten ook eigenlijk te laag (kun je niet lekker met je handen in lopen zeg maar). Maar ik heb maar 15cm verlengd en dat echt pas onder de zakken gedaan. En ik ben 1.74 dus precies die lengte waar ze het op baseren :sweat_smile::sweat_smile: Het is me een raadsel hoe dat kan! Wellicht valt het door de zakken ook wat lomp op mijn heupen. Letterlijke zadeltassen.

Anderzijds… ik houd van oversized dus koos bewust voor maat 40. (Mijn maat varieerde per lichaamsdeel van 38 tot 44 dus 40 leek me veilig). Had makkelijk een 36 kunnen zijn. :grimacing: Oh well, hij is nog niet af!

(Het helpt de badjasvibes ook niet dat ik er mijn pyjama onder draag haha. Denk dat de lengte ook badjasvibes geeft maar hij MOET lang!)

12 likes

Ik ben zooooo benieuwd!!

& Algemene vraag - ik heb een klein bocheltje en merk met alles wat ik maak dat het bij mijn rug korter is als ik het draag, maar niet als het hangt op een hanger. De schoudernaad valt bij mij meer naar voren (net als mijn schouders). Herkent iemand dit? En kan ik hier naaitechnisch iets aan doen? Want met een zoom is de achterkant langer maken ook niet altijd mooi :thinking:

Wauw, ik vind hem super mooi! Ik snap wel wat je bedoeld met die bulk, maar op deze foto vind ik het niet storend. Ben wel bang dat dat erger gaat worden als je de jas gaat voeren.
Het zou nisschien ook nog kunnen helpen om dat ceintuur te verstevigen. Als die mooi plat blijft liggen wordt het daar ook minder frummelig.
Kleur staat je iig echt super mooi!

1 like

Ja geen idee hoe het met voering gaat zijn, maar goed, het idee is ook wel een megagrote oversized jas dus wat dat betreft wel wat ik wilde haha. Moet de naden ook nog wel even wat platter maken, wellicht helpt dat nog iets. En gewone kleding er onder dragen (al kan ik hier ook een bikini onder aan en dan zie je het verschil niet :rofl:)

& Dankjewel! Ik vind de kleur ook echt heel mooi :slight_smile: En ik dacht dat ik er nog een knoop aan moest maken omdat 'ie steeds open zou vallen (heb ik vaak met bijv. kimono’s), maar er zit in ieder geval genoeg stof aan dat dat denk ik niet nodig is :slight_smile:

1 like

Als hij straks afgewerkt is en je hebt alle naden goed plat gestreken dan wordt hij al veel minder bulky denk ik. Maar ik vind hem sowieso mooi worden! Mijn jas is ook nog soepeler geworden met dragen trouwens.

1 like

Vind het al knap dat je het tot zover in elkaar hebt maar denk ook dat als het straks afgewerkt is het mooier valt alhoewel ik het nu al niet storend vind ofzo. Inderdaad mooie diepgroene kleur

2 likes

Thanks allemaal! Ik hoop ‘m vandaag af te maken, het is een perfecte regenachtige zondag er voor. Gaan jullie iets maken vandaag?

Vind de voering er ook zo leuk bij :heart_eyes:

12 likes

Af en toe maak ik iets voor mezelf maar ik naai voornamelijk voor de kinderen van een groepje enthousiaste ouders en als ik stof over heb maak ik er nog iets van en bied het voor een leuke prijs aan op vinted. Momenteel bezig met 2 panterprint jurkjes voor twee zusjes, vandaag nog even zomen en boordjes er op

1 like

Ik heb net “huiswerk” gemaakt voor naailes. De tweede paspelzak van de Peaches-broek van Fibre Mood. Niet helemaal perfect, maar was best lastig met de stretchy stof. Hij wordt wel heel leuk denk ik. De voorpanden zijn ook al helemaal klaar met zakken en rits, dus nu een kwestie van in elkaar zetten en dan is ie klaar.

edit: stof is nog een beetje nat van het strijken met stoom zie ik haha

18 likes

Ohh mooi!

Oh nee , panden zitten nog niet in elkaar :joy: blond is m’n andere tekst weg, nog blonder :crazy_face: vergeet dit haha

1 like

Ik heb mijn zwarte jurk uit elkaar gehaald, want het was veel te groot geworden. Ik denk mede door verkeerde stof. Maar goed, maak er denk ik een omslagblouse van. En er ligt nog een kindershirt met strikknoop die afgemaakt moet worden.

Mooie kleur heeft je jas trouwens. Heeft het zin om bij je middel wat stof weg te halen, dat het wel oversized blijft maar met een beetje taille? Of gaat dan je hele idee weg? De zakken vind ik trouwens echt gaaf zo.

3 likes

Bedoel je de lock? Is denk ik tegen het rafelen, maar spreek voor mijn beurt hoor :sweat_smile:

1 like

Ik was er al bang voor want het ging al te soepel maar heb echt ruzie met mijn voering, sowieso is die omschrijving weer he-le-maal ruk dus ik doe het maar mijn eigen manier, maar ik krijg ook nooit mooi die ronde hoekjes met split voor elkaar :’( ugh to be continued

1 like

Mijn naaiproject is nu ook echt klaar. Heb een patroon gebruikt van de Burda maar vond hem een beetje te pyjama dus heb er nog manchetten met knopen en een plat kraagje aangezet. Dat laatste was nog best een gedoe omdat ik de hele hals daarvoor moest uithalen en het tussen beleg/pas en het voor-/achterpand moest sandwichen. Maar nu wel heel blij met het resultaat!

28 likes

Heel goede oplossing. Maakt de blouse ook echt rijker/duurder/chiquer met deze details. Tof gedaan!

2 likes