Kleding naaien/DIY'en

Ik werkte vandaag aan een testbroek. Al een derde testbroek van de Helene jeans van Anna Allen. De eerste twee hadden een serieuze draaipijp waar ik de oorzaak niet 100% kon pin pointen. De resultaten op insta zijn zo goed van dit patroon dat ik blijf volhouden, vandaar een derde poging.

Ik heb nauwkeurig gewerkt, goed op de draadrichting gelet, markeringen op patroon volledig overgenomen…
Maar toch draait de pijp lichtjes… en ik weet niet of ik toch onnauwkeurig met draadrichting (tafelkleed als stof) ben geweest of iets in het patroon heb gemist. Ik wil zo graag dit model broek! Hij past me verder echt perfect. Ik heb mooie spijkerstof klaarliggen, maar weet dus niet of ik het aandurf.

Naad zou moeten lopen zoals de roze lijn.

13 likes

Mijn verelde badjas is af :partying_face::partying_face::partying_face: Lang niet zo mooi als Kippie’s jas maar daar zat ook wel ieeeeets meer werk in natuurlijk :sweat_smile: Heb heel erg lopen stoeien met die stomme splitten en die wol is zoooooo zwaar (lijkt ook wel alsof ik een zwaartedeken draag lol). Het leek juist beter maar nu trek ik ‘m aan voor de foto en trekt het weer stom.

Maar de wol is daar al niet meer te best dus ik laat het maar zo. Gewoon snel lopen :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile: dan zie je het vast niet.

Nu nog de teringzooi opruimen.

P.S. die zoom van de mouwen moet ik nog ff persen. Die wol lijkt met het naaien ook wel uit te lopen, vet irritant :sweat_smile:

17 likes

Echt mooi geworden!!! Ziet er ook goed warm uit.

3 likes

Ja hij is zeker warm, dat heb ik een beetje onderschat denk ik maar alleen maar fijn. Zin om hier op een koude winterdag in te verschuilen :heart_eyes:

2 likes

Kan het zijn dat je maten afwijkend zijn dan aangegeven in het patroon en dat ie daarom wat scheef draait? Bv dat je linkerbil wat groter/kleiner is oid :sweat_smile:

-ik heb namelijk zelf er broek patroon, en elke keer trekt 1 kant, ook een soort draaipijp. Ik ben eens gaan zoeken wat dat zou kunnen zijn en las ergens dat een mens niet symmetrisch is en dat daardoor zoiets kan ontstaan. Mits het niet scheelt op stof gelegd of een andere patroon gerelateerde fout kan zijn,

Haha aan deze optie had ik nog niet gedacht. Ik zal mijn billen eens nameten :wink:

Op verzoek voor een zus en haar broertje, schelen bijn 2 jaar maar hebben dezelfde maat en trekken vaak elkaars kleren aan :joy:

Heb er nu spijt van dat ik niet één van deze stofjes voor mezelf mee heb laten komen. :heart_eyes: en voor het geval jullie je afvragen “voor een jongetje” ? Ja, moeder doet niet aan jongens / meisjes kleertjes

20 likes

Heel leuk die sinaasappeltjes

3 likes

Ik moet je zeggen een tijdje geleden heb ik zitten twijfelen of ik deze stof in mijn mandje zou gooien was in een andere kleur maar nu ik dit shirtje zie ben ik helemaal om :heart_eyes:

Ben bezig met een tuinbroek/jumpsuit van een kringloopgordijn! Het ging allemaal goed maar wordt nou toch nog wel strak bij mijn heupen. Moet toch een langere rits in dan ik had dus kan ‘m vandaag niet afmaken, maar die rits wordt nog spannend want dan wordt het de vraag of ik ‘m net wel of net niet pas :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile: (het was eerst een hobbezak dus idk what happened haha)

18 likes

Kan, maar het risico is wel dat je een rare vorm krijgt als je het er zo innaait. Zijn de rok en het bovenstuk aparte panden? Dus niet een geheel? Of is alles uit 1 stuk stof gemaakt?

Dan zou ik het niet met elastiek doen eerlijk gezegd. Als het verschillende panden zijn kan je het mooi wegwerken in de naadwaarde. Nu ga je aan de buitenkant je stiksel zien.

Is een riem of band geen optie? Als de jurk wat lengte kan missen zou je zelfs een band kunnen maken van het onderste deel van de rok en dan gewoon opnieuw omzomen.

Succes! In de werkbeschrijving van bijvoorbeeld de Riva jumpsuit van Fibre Mood (gratis na inloggen) staat een hele fijne beschrijving van elastiek in naadwaarde naaien.

2 likes

Voor het eerst iets voor mezelf genaaid :partying_face:. En kwam erachter dat tricot viscose niet een hele fijne stof is voor beginners. Wat heb ik lopen schelden zeg. Het rekt zo mee dat überhaupt de stof dubbelvouwen al een hele opgave was. Ook krijg ik de naad niet mooi op veel plekken (zie de bobbelige schoudernaden), terwijl ik wel een stretchnaald heb gebruikt. Overal lees ik dingen als verstevigen of patroonpapier meenaaien, maar dat is wel heel veel extra werk toch?

Heeft iemand nog tips? En wat is jullie favoriete stof om mee te werken ?

12 likes

Leuk geworden! Ik moet toegeven dat ik vooral nog katoen gebruik, sommige viscose die ik heb geprobeerd had ik het zelfde als jij: schelden, die stof wat steeds wegglibbert etc. Terwijl het wel mooier kan vallen. Maar knap gedaan hoor!

Verstevigen hoeft niet zo lastig te zijn hoor. Kan bijv al met zo’n lintje/touwtje dat vaak in (fast fashion) shirtjes vaak zit. Dan naai je dat mee in je schouder naad.

1 like

Noooo ik zag dat een schoudernaad van mijn groene jas al loslaat, ik dacht dat ik die meerdere keren gestikt had maar nu twijfel ik, hoop dat 'ie het volhoudt :sweat_smile: Het is ook echt zo’n zware stof, zal 'm iig niet meer ophangen aan de schouders :sweat_smile:

1 like

Ziet er goed uit!
Heb je gekeken naar de draadspanning op je machine? Daar kun je met een proeflapje even mee gaan klooien, kan veel verschil maken. In het boekje van je machine staat wel uitleg.
Verstevigen lijkt me bij zo’n blouse niet nodig en papier meenaaien is alleen iets dat ik heb gezien bij mensen die extreem flupsige dunne zijde naaien omdat ze het anders niet onder de machine door krijgen dus dat zou ik in dit geval ook niet doen.

Hij is klaar en past toch, hoera! Het kruis is wel te laag en dat had ik al aangepast, maar dat had nog veel meer aangepast moeten worden. Maarrrr als ik nog eens een leuk gordijn vind maak ik vast weer een nieuwe :slight_smile:

edit: en heb toch een ritsvoetje ontdekt bij mijn naaimachine yes yes!

31 likes

Ik zou bij dit bedrag duidelijke afspraken maken en je verwachtingen verduidelijken. Kun je om voorbeelden/referentie vragen? Zo kun je beter inschatten of je het de prijs waard vindt. (Of misschien heb je dat allemaal al, dan heb ik niets gezegd). Ik vind het heel tof dat je zo’n deken onderhoudt en laat repareren.

1 like