Kleding naaien/DIY'en

Echt superleuk!

1 like

Het instrijken van naadband werkt superfijn bij dit soort stofjes. Dat kun je er gewoon opstrijken als vlieseline. Wel een leuk patroontje zeg!

1 like

Ik had vandaag een proefles bij een naaischool in de buurt en het was echt heel leuk.
Gelijk aan de slag gegaan om een patroon aan te passen op mijn maat.
Over twee weken ga ik weer :slight_smile:

8 likes

Ik heb afgelopen weekend in Bologna op een markt stof gekocht! 1,50€ per meter :joy:
Zó veel stoffen en onwijs goedkoop. Het is dat ik geen plek meer had in m’n tas anders had ik veel meegenomen. Nu heb ik stof gekocht voor een jurk, 4 meter!

7 likes

Twee leggings/broekjes voor m’n dochter. Ik had de linker als eens gemaakt maar was te kort dus nu paar cm langer.

Ben echt nog beginner maar merk wel dat het steeds beter en sneller gaat. Dit patroon heb ik nu ook al een aantal keer gemaakt dus dat scheelt.

Maar bij dingen als spoeltje opwinden heb ik nog steeds het gevoel dat ik maar wat doe. Zie hieronder hoe m’n spoeltje is, lijkt zo los te zitten maar krijg het echt niet strakker. Of is dit normaal? Het naait wel gewoon goed trouwens.

5 likes

Geeft voldoening om verbetering in je werk te zien hè. Toffe broekjes.
En je spoeltje ziet er idd rommeling uit. Doe je dat met de hand of geeft je machine dit resultaat?

1 like

Als je het met de machine doet zou dit zeker strakker moeten kunnen! Ik houd altijd met m’n linkerhand de draad vast als ik m’n spoeltje opwindt, om er wat meer spanning op te zetten. Kan wel ff een foto maken als ik thuis ben?

@Lidwien ik doe het met de machine!

Ja als je een foto wilt maken graag, heb nu niet echt een beeld bij wat je precies doet haha.

Ik haal het ook door een gaatje, maar toch gaat er ergens nog iets niet helemaal goed dan.

@Kultakala ik zal eens een filmpje opzoeken idd!

1 like

Ik denk dat je een of meerdere punten op je naaimachine mist waar je de draad omheen/doorheen/langs moet wikkelen tussen je spoeltje en het klosje. Dat houdt de draad op spanning en netjes verdeeld. Staat in de handleiding die je ev kan googelen.

4 likes

Ja dat denk ik ook! Op mijn oude machine is dat een beetje gammel dis gebruik ik zelf mijn hand als ‘ankerpunt’ om de spanning er op te houden.

1 like

Bij deze!

Dus ik heb ‘m door dat geleidedingetje links, en dan houd ik ‘m iets in een hoek vast met m’n vinger ipv om dat zilveren rondje:

6 likes

Laat de zomer maar komen!! :sunny: :parasol_on_ground:
Met dank aan kultakala, die mij heeft doen besluiten om alsnog de sinaasappeltjes mee te laten komen :blush:

12 likes

Thanks! Snijdt dat niet in je vinger?

Nee hoor! Het is ook niet of er heel veel spanning op staat. Je houdt het gewoon een klein beetje op spanning in die hoek

1 like

Peaches is af! Heel blij mee. Leuk patroon om te maken ook. Heb ipv drukknoopjes haakjes gebruikt, omdat dat mooier werd. En de volgende keer gebruik ik stevigere vlieseline voor de taille. Hij vouwt nu wat makkelijk.

28 likes

Bij mij staan er pijltjes bij, misschien heb je daar nog wat aan :stuck_out_tongue_winking_eye: de weg die de draad moet afleggen is iig net wat anders dan wanneer je de machine gewoon inrijgt

Ik had een tijdje geleden het patroon van deze laten zien aan iemand die vroeg om patroon voor overgooiertje, @ perzik?
Heb deze in 92 gemaakt voor een bijna 2-jarige, viel goed op maat en staat heel leuk. Als je nog steeds op zoek bent wil ik het je eventueel wel opsturen in de door jou gevraagde maat.

13 likes

Zo schattig!

2 likes

Ah super leuk! Dat ribstofje ook.

Als je m wilt delen in maat 92, graag!