Kleding naaien/DIY'en

Is zoiets moeilijk te maken? Iemand ervaring? Ik vind 60 euro echt mega veel geld maar ik vind mousseline wel echt een lekker stofje en luf dat het knoopjes heeft ipv hele diepe v-hals zoals die van MostWanted maar is dit een beetje te doen? Met name die ballonmouwen?

Context: ik ben beginner maar mijn moeder kan wel behoorlijk uit de voeten en we hebben een naai en lockmachine ter beschikking

1 like

Die mouwen zijn het makkelijkst juist denk ik. Kraag en knoopjes kunnen wel een uitdaging zijn voor een beginner, maar onder begeleiding van je moeder moet dit echt wel lukken! Als je gewoon rustig stap voor stap aan de slag gaat.

Alleen een patroon vinden dat hierop lijkt is misschien even zoeken. In de laatste knipmode staat wel iets wat erop lijkt. Hun patronen staan vaak ook op naaipatronen.nl

@KipTokTok Thanks!

Iets anders, wat zijn de ervaringen met naaipatronen via Etsy? Van die blouse kwam ik iets vergelijkbaars tegen en nog veel meer moois maar kloppen die patronen vaak een beetje? Via een tijdschrift is natuurlijk heel anders maar ik vind die via Etsy er iets moderner/trendy uit zien maar als dat een groter afrader is als beginner wacht ik daar nog even mee

1 like

Klopt maar die is er weer in minder kleuren en heeft ruffles aan de mouwen dus is nét niet wat ik zoek

2 likes

Dat verschilt echt van verkoper tot verkoper. Als je echt beginner bent dan zijn heldere instructies wel echt aan te raden. Ik vind tot nu toe Fibre Mood en La Maison Victor de meest gedetailleerde beschrijvingen hebben.

1 like

Mijn lieve oude beestje begon na uren naaien spontaan heeeeeel hard te piepen. Nou blijkt het de langzame stand te zijn, normale stand gaat goed. Nou ben ik alleen net bezig met een vrij aanwezige topstitch :joy::joy::joy: Dus das toch jammer.

Volgens mijn vader zou het een draadje bij de motor kunnen zijn die versleten is geraakt, die kun je niet smeren maar moet je vervangen. Maar ze is zo oud dat je natuurlikk niet weet of die onderdelen nog bestaan. Ik ga iig eerst mijn nieuwe tuinbroek afmaken en dan maar eens uit elkaar schroeven denk ik.

3 likes

Heb je hem al eens binnengebracht bij een naaimachinezaak om schoon te laten maken en te oliën? Doet wonderen! 40/50/60(?) jaar aan opgehoopt stof kan mogelijk de boosdoener zijn.

1 like

Nee en dat is ook geen optie omdat ik geen auto o.i.d. heb en hij megazwaar is helaas.

Maar! Ik olie 'm zelf en haal zelf het stof weg, en dat is het nu echt niet (meteen ook gedaan nadat ik het hoorde). Het geluid komt ook echt vanuit de motor en daar mag je sowieso geen olie smeren (volgens mijn vader die technicien is :stuck_out_tongue: ). Als dit project klaar is ga ik ook kijken of ik bij de motor kan komen om te kijken of daar nog stof zit, maar dat is nogal een klus. Met opwinden ging 'ie ook piepen dus ik heb het idee dat het iets met het opwindsysteem is (daar zit bij mij ook de knop voor langzaam naaien).

Mijn vader dacht dat het misschien een snaartje bij de motor was, die kan gaan slijten… en bij dit oude besje is het de vraag of daar nog onderdelen voor te vinden zijn, maar goed daar ga ik later naar kijken :slight_smile: Maar ik maak 'm zelf regelmatig schoon en olie 'm!

1 like

Ja heel afhankelijk van de verkoper. Ik heb een bustier top gemaakt van daria patterns, die was heel begrijpelijk.

Volgens mij heb ik die hier nog helemaal niet laten zien trouwens! Ben er echt trots op:

36 likes

Nou daar mag je zeker trots op zijn, heel knap :clap:

1 like

Ik heb een soort van kimono-jas-zomer-badjas gemaakt. Het patroon is van een jurk maar heb m aangepast. Stof is een dekbedovertrek uit de kringloop :smile: Oh en de afwerking moet nog haha

14 likes

Ja leuk! Moet er wel bij zeggen dat ie eigenlijk 2 maten groter had moeten zijn, maar m’n dochter gaat m dragen dus hij hoeft niet in de kliko.

Ja mijn machine wordt onderhouden door Harkema (Noord-Nederland). Die repareert hem ter plekke in zijn bus voor de deur. Je bent hem dus niet eens een poosje kwijt. Echt ideaal!

1 like

Doen zij alweer reparaties? Ik las laatste dat ze tijdelijk gestopt waren. Ik ga het opzoeken!

Nou mijn moeder zei dat ze tijdelijk minder doen inderdaad. Er waren wat persoonlijke omstandigheden dacht ik. Maar ze zouden op termijn weer gewoon moeten gaan draaien.

Ik heb dus net gebeld en begin augustus is er pas weer plek. Ik breng m’n machines wel even naar Zijlstra in de stad, maar dat is meteen wel duurder ook :smiling_face_with_tear:

2 likes

Oh sad :frowning:

Ja best wel. Heb inmiddels een adres gevonden in Den Horn, kost even 65€ per machine voor een beurt…maja hobby’s kosten nou eenmaal geld!

Ja precies en als je ze goed onderhoud gaan ze mega lang mee. Mijn machine is ouder dan ik ben :wink:

Je kunt het onderhoud ook heel goed zelf doen. Met een compressor of een busje lucht verkrijgbaar bij o.a. action kom je een heel eind. Als mijn machine problemen heeft pas ik dat toe en daarna loopt alles weer lange tijd als een tierelier!